מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ו/מתמטיקה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מתמטיקה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. שברים

  • מעבר משברים למספרים מעורבים ולהיפך
  • פעולות בשברים פשוטים
  • מיקום שברים – פשוטים ועשרוניים - על ישר המספרים
  • השלמה וחקר סדרות של שברים
  • מציאת חלק משלם
  • שאלות הכוללות ייצוגים שונים של מספרים
  • פעולות בשברים עשרוניים
  • מעבר מהייצוג העשרוני לייצוג כשבר פשוט

ב. אחוזים

  • אחוז כשם אחר למאית
  • מציאת חלק מכמות – הנתון באחוזים – בתרגילי חישוב ובמצבים פשוטים
  • משימות חקר העוסקות בפעולות בשברים פשוטים, בשברים עשרוניים ובאחוזים

ג. יחס

  • מציאת יחס, השוואת יחסים, מציאת נתון חסר במצבים המבוססים על יחסים בין מספרים
  • קטנים – גם באמצעות ייצוג היחס כשבר
  • חלוקת כמות לפי יחס נתון
  • שאלות של יחס ושל קנה מידה

ד. מידות עשרוניות

  • מעברים בין יחידות מידה עשרוניות שונות

ה. קנה מידה

  • שאלות של יחס ושל קנה מידה

ו. מספרים ופעולות – הרחבה והעמקה, שאלות כוללות (אינטגרטיביות)

  • מעברים בין ייצוגים שונים של מספרים: מספרים טבעיים, שברים פשוטים, שברים עשרוניים, אחוזים
  • פעילויות המצריכות ראייה כוללת של המספרים שנלמדו (הטבעיים, השברים, העשרוניים, האחוזים) כמערכת עקבית אחת
  • שאלות רב שלביות עם ייצוג מעורב של מספרים

ז. שאלות כוללות (אינטגרטיביות)

  • שאלות דו-שלביות ורב- שלביות במספרים טבעיים
  • שאלות תנועה והספק

ח. חקר נתונים וניתוח סיכויים

  • שכיחות, שכיחות יחסית
  • ניתוח סיכויים
  • שימוש במונח "יותר סביר" תוך הישענות על חישובי שכיחות יחסית. שימוש ראשון במונח "הסיכוי הוא..."

ט. גופים

  • גופים: ניתוח תכונות, פריסות
  • הכרת המונחים: מנסרה, פירמידה, גליל, חרוט, מעטפת, מקצוע, בסיס הגליל, בסיס החרוט
  • בסיס הפירמידה, בסיסי המנסרה

י. מדידות

  • שימוש בנוסחאות שטח העיגול והיקפו בתרגילים ובשאלות
  • הכרת המונחים: מעגל, עיגול, מיתר, רדיוס, קוטר
  • חישובי נפחים של תיבות וגלילים
  • שימוש בנוסחה לחישוב נפח מנסרות על פי שטח הבסיס והגובה
  • הכרת יחידות נפח: סמ"ק, מ"ק, ליטר

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • העברה ויישום – לעשות שימוש מושכל במעברים בין ייצוגים שונים של מספרים: מספרים טבעיים, שברים פשוטים, שברים עשרוניים, אחוזים
  • הערכה – לבחון את תהליך עבודתו בפעולות בשברים פשוטים ואת תוצאות הפתרונות שאליהם הגיע
  • חשיבה יצירתית – להציע דרכים שונות למציאת חלק מכמות – הנתון באחוזים
  • ידע – להכיר את המונחים: מנסרה, פירמידה, גליל, חרוט, מעטפת, מקצוע, בסיס הגליל, בסיס החרוט בסיס הפירמידה, בסיסי המנסרה
  • ידע והבנה – לדעת להתמודד עם משימות חקר העוסקות בפעולות בשברים פשוטים, בשברים עשרוניים ובאחוזים

מיומנויות תוך אישיות

  • הכוונה עצמית – להציב יעדים, לתכנן את הלמידה בנושא קנה מידה ולהפיק לקחים לשיפור מתמיד
  • מסוגלות – להאמין בכוחו להתמודד עם מעברים בין יחידות מידה עשרוניות שונות
  • סקרנות – לגלות עניין בעולם המתמטי ורצון להרחיב את ידיעותיו בנושא האחוזים

מיומנויות בין אישיות

  • יוזמה – ליזום ולהעלות רעיונות מגוונים להתמודדות הקבוצה עם שאלות רב שלביות עם ייצוג מעורב של מספרים
  • ניהול שיח – לנהל שיח מתמטי מכבד תוך כדי קבלה ופתיחות להצעות שונות להתמודדות עם ניתוח תכונות גופים ופריסות
  • שיתוף פעולה – לעבוד בשיתוף פעולה במהלך ההתמודדות עם מציאת חלק משלם

Values.png ערכים

אהבת הדעת ושאיפה למצוינות

אהבת הדעת – לגלות עניין וסקרנות בהתמודדות עם מעבר משברים למספרים מעורבים ולהיפך מיקום שברים – פשוטים ועשרוניים - על ישר המספרים

מצוינות – לשאוף להרחבת הדעת ולמצוינות בהתמודדות עם שאלות הכוללות ייצוגים שונים של מספרים

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – מתן מקום לדעתו של האחר במהלך התמודדות עם שאלות של יחס ושל קנה מידה

שיח מכבד – טיפוח שיח של כבוד הדדי, במהלך מציאת יחידות נפח: סמ"ק, מ"ק, ליטר

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

עבודת צוות – סובלנות לתהליכים מגוונים במהלך חקר חישובי נפחים של תיבות וגלילים

מעורבות – טיפוח רגישות כלפי הזולת, הבנה והגשת סיוע לחברים במהלך השלמה וחקר סדרות של שברים