מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ו/מתמטיקה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
מתמטיקה
תכנית הלימודים
ידע
א. שברים
- מעבר משברים למספרים מעורבים ולהיפך
- פעולות בשברים פשוטים
- מיקום שברים – פשוטים ועשרוניים - על ישר המספרים
- השלמה וחקר סדרות של שברים
- מציאת חלק משלם
- שאלות הכוללות ייצוגים שונים של מספרים
- פעולות בשברים עשרוניים
- מעבר מהייצוג העשרוני לייצוג כשבר פשוט
ב. אחוזים
- אחוז כשם אחר למאית
- מציאת חלק מכמות – הנתון באחוזים – בתרגילי חישוב ובמצבים פשוטים
- משימות חקר העוסקות בפעולות בשברים פשוטים, בשברים עשרוניים ובאחוזים
ג. יחס
- מציאת יחס, השוואת יחסים, מציאת נתון חסר במצבים המבוססים על יחסים בין מספרים
- קטנים – גם באמצעות ייצוג היחס כשבר
- חלוקת כמות לפי יחס נתון
- שאלות של יחס ושל קנה מידה
ד. מידות עשרוניות
- מעברים בין יחידות מידה עשרוניות שונות
ה. קנה מידה
- שאלות של יחס ושל קנה מידה
ו. מספרים ופעולות – הרחבה והעמקה, שאלות כוללות (אינטגרטיביות)
- מעברים בין ייצוגים שונים של מספרים: מספרים טבעיים, שברים פשוטים, שברים עשרוניים, אחוזים
- פעילויות המצריכות ראייה כוללת של המספרים שנלמדו (הטבעיים, השברים, העשרוניים, האחוזים) כמערכת עקבית אחת
- שאלות רב שלביות עם ייצוג מעורב של מספרים
ז. שאלות כוללות (אינטגרטיביות)
- שאלות דו-שלביות ורב- שלביות במספרים טבעיים
- שאלות תנועה והספק
ח. חקר נתונים וניתוח סיכויים
- שכיחות, שכיחות יחסית
- ניתוח סיכויים
- שימוש במונח "יותר סביר" תוך הישענות על חישובי שכיחות יחסית. שימוש ראשון במונח "הסיכוי הוא..."
ט. גופים
- גופים: ניתוח תכונות, פריסות
- הכרת המונחים: מנסרה, פירמידה, גליל, חרוט, מעטפת, מקצוע, בסיס הגליל, בסיס החרוט
- בסיס הפירמידה, בסיסי המנסרה
י. מדידות
- שימוש בנוסחאות שטח העיגול והיקפו בתרגילים ובשאלות
- הכרת המונחים: מעגל, עיגול, מיתר, רדיוס, קוטר
- חישובי נפחים של תיבות וגלילים
- שימוש בנוסחה לחישוב נפח מנסרות על פי שטח הבסיס והגובה
- הכרת יחידות נפח: סמ"ק, מ"ק, ליטר
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- העברה ויישום – לעשות שימוש מושכל במעברים בין ייצוגים שונים של מספרים: מספרים טבעיים, שברים פשוטים, שברים עשרוניים, אחוזים
- הערכה – לבחון את תהליך עבודתו בפעולות בשברים פשוטים ואת תוצאות הפתרונות שאליהם הגיע
- חשיבה יצירתית – להציע דרכים שונות למציאת חלק מכמות – הנתון באחוזים
- ידע – להכיר את המונחים: מנסרה, פירמידה, גליל, חרוט, מעטפת, מקצוע, בסיס הגליל, בסיס החרוט בסיס הפירמידה, בסיסי המנסרה
- ידע והבנה – לדעת להתמודד עם משימות חקר העוסקות בפעולות בשברים פשוטים, בשברים עשרוניים ובאחוזים
מיומנויות תוך אישיות
- הכוונה עצמית – להציב יעדים, לתכנן את הלמידה בנושא קנה מידה ולהפיק לקחים לשיפור מתמיד
- מסוגלות – להאמין בכוחו להתמודד עם מעברים בין יחידות מידה עשרוניות שונות
- סקרנות – לגלות עניין בעולם המתמטי ורצון להרחיב את ידיעותיו בנושא האחוזים
מיומנויות בין אישיות
- יוזמה – ליזום ולהעלות רעיונות מגוונים להתמודדות הקבוצה עם שאלות רב שלביות עם ייצוג מעורב של מספרים
- ניהול שיח – לנהל שיח מתמטי מכבד תוך כדי קבלה ופתיחות להצעות שונות להתמודדות עם ניתוח תכונות גופים ופריסות
- שיתוף פעולה – לעבוד בשיתוף פעולה במהלך ההתמודדות עם מציאת חלק משלם
ערכים
אהבת הדעת ושאיפה למצוינות
אהבת הדעת – לגלות עניין וסקרנות בהתמודדות עם מעבר משברים למספרים מעורבים ולהיפך מיקום שברים – פשוטים ועשרוניים - על ישר המספרים
מצוינות – לשאוף להרחבת הדעת ולמצוינות בהתמודדות עם שאלות הכוללות ייצוגים שונים של מספרים
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – מתן מקום לדעתו של האחר במהלך התמודדות עם שאלות של יחס ושל קנה מידה
שיח מכבד – טיפוח שיח של כבוד הדדי, במהלך מציאת יחידות נפח: סמ"ק, מ"ק, ליטר
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
עבודת צוות – סובלנות לתהליכים מגוונים במהלך חקר חישובי נפחים של תיבות וגלילים
מעורבות – טיפוח רגישות כלפי הזולת, הבנה והגשת סיוע לחברים במהלך השלמה וחקר סדרות של שברים