מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ז/גאוגרפיה - אדם וסביבה
מתוך מתנ״ה תש״פ
גאוגרפיה - אדם וסביבה
תכנית הלימודים
ידע
א. החיים בעולם משתנה
- תמורות בתחומי חיים שונים וביטוין במרחב
ב. גלובליזציה מעצימה שינויים בעולם
- ביטויי תהליך הגלובליזציה במרחב – נופים גלובליים
- מדדי גלובליות – מי הכי גלובלית
- גורמים שאפשרו את הגלובליזציה
- השלכות תהליך הגלובליזציה בתחומים שונים
- בעיות סביבתיות בעידן הגלובלי וניסיונות גלובליים לפתרונן
ג. אי השוויון המרחבי
- אי שוויון מרחבי ברמה העולמית
- אי שוויון מרחבי ברמה הלאומית
- צדק סביבתי – אי צדק סביבתי
ד. אוכלוסייה במרחב – עולם מורכב
- תפרוסת האוכלוסייה במרחב העולמי, במרחב הלאומי ובמרחב האזורי
- תהליכים ומאפיינים דמוגרפיים
- תנועות הגירה במרחב הגלובלי ובמרחב הלאומי
ה. יישובים כפריים ועירוניים במרחב משתנה
- יישובים מגוונים ומשתנים – התפתחות יישובים – מיקום ואיתור
- סוגי יישובים והתמורות בהם
- העיר כמשקפת תהליכי גלובליזציה – ערי עולם
- סוגיות סביבתיות והתמודדות עימן
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – להבין את השפעת תהליכי הגלובליזציה על המרחב בתחומי חיים שונים
- הסקת מסקנות – להסיק מסקנות וליצור הכללות לגבי אזורי גלעין ושוליים באזורים שונים בעולם תוך כדי התבססות על העיקרון הדן ביחסי גומלין בין אזורי גלעין ושוליים
- השוואה – להשוות בין האוכלוסייה בעבר וכיום והביטוי המרחבי של השינויים חשיבה יצירתית – להציע מגוון פתרונות לבעיית התפוצצות האוכלוסין / הזדקנות האוכלוסייה
- ידע – לתאר את תופעת ההגירה: ממדיה, תפרוסתה וכיווניה
- שאילת שאלות – לשאול שאלות ביחס למיקום, לאופן התפרוסת של התופעה, לגורמי המיקום, להתאמת המדדים לקביעת רמת הפיתוח
מיומנויות בין אישיות
- מעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בקידום צדק סביבתי
- ניהול שיח – לנהל שיח מכבד סביב סוגיה או דילמה סביבתית
- עבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן, לפעול למען חיים בסביבה בריאה ונטולת מטרדים
מיומנויות תוך אישיות
- מסוגלות – לחוש תחושת ביטחון ויכולת להציג בפני אחרים מחשבות וכיוונים ייחודיים ביחס לצדק הסביבתי
- סקרנות – לגלות עניין וסקרנות בהשפעות הרגשיות הנלוות של תהליכי הגלובליזציה על תחומי חיים
ערכים
אהבת הדעת
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בסוגיות הקשורות לקשרי הגומלין אדם-סביבה ברמה עולמית (גלובלית)
מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – העלאת רעיונות מקוריים וחדשניים והתמודדות עם סוגיות של אי צדק חברתי
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית, ומחויבות לטבע ולסביבה
מעורבות – טיפוח אכפתיות לטבע ולנוף והגברת המודעות לשמירה על ערך הקיימות