מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ז/היסטוריה לדרוזים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

היסטוריה לדרוזים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. מבנה החברה לפני האסלאם

  1. הדת בחצי האי ערב
  2. המרכזיות של העיר מכה

ב. האסלאם – עלייתה של דת חדשה

  1. הפצת דת האסלאם
  2. המלחמות בתקופת הנביא מוחמד

ג. תקופת ח'ליפות הראשידון

  1. תקופת הח'ליפה עומר בן אלח'טאב
  2. תקופת הח'ליפה עות'מאן בן עפאן
  3. המלחמות בתקופת הח'ליפה עלי בן אבי טאלב

ד.התקופה האומיית

  1. המלחמות בתקופת בני אומיה
  2. נפילת השלטון של בני אומיה

ה. התקופה העבאסית

  1. תור הזהב ומאפייני השלטון
  2. נפילת השלטון העבאסי

ו. הערבים והאסלאם בימי הביניים

     מסעות הצלב

ז. היהודים בתקופת הביניים

  1. חורבן בית שני
  2. מרד בר כוכבא

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הבנה – להבין את השינויים המרכזיים שחלו בעקבות הגילויים וההמצאות בחיי האירופאים (כגון כלי שיט והמצאת הדפוס) ולשוחח על משמעותם בחיינו
  • הסקת מסקנות  –לבחון תקופות שונות ולהסיק מסקנות ביחס למבנה השבטי בימי אלג'אהליה בהשוואה למבנה החמולתי של ימינו
  • השוואה – להגדיר תבחינים להשוואה ולזהות את הדמיון והשוני באירועים היסטוריים חשובים (תאריכים, אידיאולוגיות, מקומות, אישים, תופעות, זרמים ומגמות) כמכוננים בתולדות העמים
  • חקרנות – לנסח שאלת חקר, לנסח השערה כמענה לשאלת החקר, לבדוק במקורות מידע מגוונים, להצדיק את הידע ולהעריכו מבחינת האמינות שלו
  • מיון – לקרוא טקסטים כתובים (מסמכים, יומני תיעוד, ספרות ועוד), טקסטים חזותיים (ממצאים ארכיאולוגיים, מפות, מטבעות, תמונות, דיאגרמות, גרפים, סרטים) וליצור קטגוריות על בסיס תכונות משותפות
  • ניתוח – לנתח גורמים שהובילו לאירועים ולשינויים היסטוריים שהתרחשו בתקופה הנלמדת: מניעים, סיבות ותוצאות, מנהיגות, כלכלה, תרבות, דת, חברה, בנייה וסביבה

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לגלות רגישות לתחושות האחר כפי שהוא מבטא במהלך העיסוק בתקופה, בסוגיה, חוויה היסטורית
  • מסוגלות – לחוש תחושת מסוגלות ויכולת להציג בפני אחרים פרשנות ותובנות אישיות מתהליך החקר

מיומנויות בין אישיות

  • ניהול שיח – לנהל שיח תוך כדי הקפדה על תרבות דיון המבוססת על התייחסות עניינית לטיעוני האחר
  • מעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל במשימה הקבוצתית סביב ניתוח מקורות המידע בנושא

Values.png ערכים

אהבת הדעת

גילוי סקרנות ועניין ביחס להיסטוריה של הפצת האסלאם

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

מימוש ערכי כבוד האדם תוך כדי מתן כבוד לשונות ומתן אפשרות למשתתפים להשמיע דעות שונות ביחס להפצת הדת החדשה

מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות

שאיפה להטמעת רב תרבותיות הבאה לידי ביטוי בשיח העוסק בדעות שונות ביחס לחופש הדת

מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות

ניהול שיח מכבד הכולל הקשבה לדברי האחר, קבלת/מתן משוב ביחס לסוגיה היסטורית