כישורי חיים
תכנית הלימודים
ידע
א. להתחיל מחדש – כישורים רגשיים וחברתיים לסיוע במעבר לחטיבה
- להכיר את תלמידי כיתתו, לגלות אמפתיה לאחר ולקבלו על ייחודו
- ליצור קשרים חדשים, להציג את עצמו ולהתעניין באחרים
- לזהות את הכיתה כקבוצת שייכות וקשר
ב. להתמקם במקום חדש
- להבין את החוויה של "להיות חדש" ולתת לגיטימציה לקושי הכרוך בשינוי
- לדעת להתבונן על עצמו בתהליך המעבר לשם הרחבת המודעות העצמית וקבלת עצמו על השונה והייחודי שבו
- לדעת לזהות דפוסי התמודדות, להתחיל לפתח דפוסי התמודדות יעילים ולזהות גורמי סיוע זמינים
- להבין כי בשינוי יש הזדמנות ליצור חזון אישי חיובי, מוטיבציה ותקווה
ג. למידה
- לאפיין את עצמו כתלמיד – מה הן חוזקותיו, מה הן חולשותיו, ואילו תנאים נחוצים לו כדי ללמוד באופן מיטבי
- להציג את עצמו כלומד ולהצהיר על צרכיו האישיים בלמידה
- לזהות כיצד הרגשות המעורבים בתהליכי הערכה ולמידה משפיעים עליו
- להתמודד באופן רגשי ומעשי עם תהליכי הערכה בלמידה, עם קשיים וכישלונות
ד. לחיות בקבוצה חברתית
- לראות את כיתתו כקבוצת שווים חברתית אשר מקדמת את יכולותיו מבחינה חברתית ואישית
- לזהות תהליכים חברתיים ודינמיקה בין-אישית המתרחשים בכיתה
- לפעול למען מציאת מקום בחברה לעצמו ולאחר מתוך תחושת שייכות וקבלה
- לשמור על עצמו ועל הזולת במצבי פגיעה ובריונות
ה. התבגרות - עצמאות
- להכיר במורכבות ובדילמות הקשורות להתבגרות ולהתמודד עימן
- להבין את ההשתמעות הנובעת מהעצמאות שמביאה עימה ההתבגרות ומהאחריות הנדרשת ממנה
- להבחין בין סוגי הגבולות שעימם הוא מתמודד – פנימיים וחיצוניים
- להבין כיצד הוא מושפע ממערכות היחסים שלו עם הוריו ועם דמויות משמעותיות אחרות
ו. נרגילה ועישון
- להכיר את נזקי עישון הנרגילה
- להבחין בפיתויים ובלחצים חברתיים שבסצנת העישון ולעמוד מולם, ללא ויתור על בחירה אוטונומית
- לייחס חשיבות לאחריותו ולשליטתו על חייו, על גופו ועל בריאותו ולהבין כי בידיו לבחור את סגנון חייו
ז. תפיסת עצמי ודימוי גוף
- להבין מהי תפיסת עצמי וכיצד היא משפיעה על ההערכה העצמית ועל דימוי הגוף
- להכיר בשינויים הגופניים הרגשיים והחברתיים המתחוללים בו עם גיל ההתבגרות
- להכיר בחשיבותן של תזונה נכונה ופעילות גופנית כדרך לשמירה על הגוף ובריאותו
- לפתח חשיבה ביקורתית כלפי המסרים המועברים באמצעות המדיה בהקשר של תפיסת עצמי ודימוי גוף
ח. חיזור וזוגיות ומה בין חיזור להטרדה
- להכיר מגוון דרכים ליצירת קשר, הבעת עניין וחיזור
- להכיר בחשיבות התקשורת הזוגית – הבעת רגשות, מחשבות ורצונות בתחילת הקשר הזוגי, לאורכו ואף בסיומו
- להכיר בזכותם לסרב לקשר בדרך חיובית ומכבדת
- לזהות התניות חברתיות מגדריות בנושא חיזור ותפיסת חיזור
- לזהות התנהגויות הנחשבות להטרדה מינית ולהבחין בהן גם במצבים מורכבים
- להכיר אפשרויות תגובה במקרה שחווה הטרדה מינית
- לדעת את החוק בנושא, את זכויותיו ואת מקורות הסיוע העומדים לרשותו
ט. מניעת הטרדה מינית
- לזהות מצבים של חציית גבול ושל הטרדה
- לעצור את הנגיעה, הדיבור או החוויה המטרידה
- להביע מסר אסרטיבי של פרטיות
- להכיר אפשרויות תגובה במקרה שחווה הטרדה מינית
- לשתף, לדווח ולדרוש הגנה
י. יצירת דיאלוג במצבי קונפליקט
- לדעת לנהל שיח מוגן במצבי קונפליקט – להתבטא באופן אותנטי, זהיר ומכבד
- לדעת להקשיב לזולת ללא שיפוטיות
,מתוך כבוד ולגיטימציה לדעות שונות - לדעת להסתכל גם במצבי קונפליקט
,על סיפורו ועל סיפורי חבריו במבט חיובי המתמקד בכוחות
יא. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת
- להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
. - להכיר עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
. - להבין כי תכנים שעולים לרשת
,נשארים בה לתמיד ונשלחים בתפוצה רחבה. - לדעת להגביל את הגישה למידע שלנו ולשמור על פרטיות ברשת
. - להבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר תפקידים חברתיים במצבי פגיעה ברשת ומגוון מקורות תמיכה ועזרה
. - להבין את החשיבות שבשימוש מאוזן במסכים ולהכיר את ההשלכות של חשיפת יתר למסכים
יב. מסיימים שנה - מבט לאחור ומבט קדימה...
- לעבד את חוויית הפרידה מאחר משמעותי ומקבוצת הכיתה
- להתמודד עם מנעד רגשות הפרידה
- להודות לזולת משמעותי, להכיר בטוב ולהוקירו
- להתכונן להתחלה חדשה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- חשיבה ביקורתית – להתבונן בעין מפוקחת בסימנים להטרדה בזוגיות, לגבש עמדות ולהביע אותם
- הערכה – להעריך את היכולת להתמודד באופן עצמאי או לפנות לעזרה במצבים שונים
- ידע ויישום – להכיר את הסביבה הפיזית והאנושית החדשה לצד צרכיו האישיים והחברתיים ולהיות מסוגל להתנהג בהתאם
מיומנויות בין אישיות
- אמון ופתיחות – לגלות אמון בבעלי תפקיד במקום החדש ולפנות לעזרתם בעת הצורך
- אחריות – לגלות אחריות ולשמור על עצמו מפיתוי לשימוש בנרגילות או סיגריות
- ניהול שיח מקדם – להכיר ולהשתמש במגוון כלים לניהול ופתרון סכסוכים
מיומנויות תוך אישיות
- מודעות עצמית – להתבונן על עצמו ולפתח מודעות לאיך שהוא תופס את עצמו בדגש על גופו
- הערכה עצמית – להכיר בכוחות הקיימים בו וביכולת להתמודד עם משימות למידה מגוונות
- חוסן נפשי – לזהות את מנעד התחושות והרגשות המתלווים במצבים שונים ולבטא אותם
ערכים
אהבת הדעת
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושאים הקשורים לזכויות הפרט כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – מתן כבוד לעצמי ולאחר תוך כדי שמירה על הזכות למוגנות
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
אחריות – גילוי אחריות בתהליכי התבגרות
מימוש עצמי – מימוש החוזקות והיכולות האישיות מתוך תחושת ערך עצמי
מסוגלות עצמית – פיתוח זהות עצמית מוגדרת, ברורה ועצמאית למימוש עצמי תוך כדי זיהוי דפוסי התמודדות יעילים במעבר
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
מעורבות חברתית – מתן עזרה לזולת וקבלת עזרה בהתמודדות עם נושאים כמו עישון
צדק חברתי – זיהוי מצבים חברתיים לא תקינים ונקיטת צעדים ופעולות לשינוי המצב בנושאים כמו הטרדה מינית