מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ז/מדע וטכנולוגיה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
מדע וטכנולוגיה
תכנית הלימודים
ידע
א. מדעי החומר – פיזיקה: אנרגיה
- סוגי אנרגיה
- המרות אנרגיההמרות אנרגיה משולבות במעברי אנרגיה
- מעברי אנרגיה
- מעבר חום מגוף לגוף
- שינויים כתוצאה מחימום או מקירור
- חום, טמפרטורה ואנרגיה תרמית
- דרכים למעבר חום בין גופים: הולכה, הסעה, קרינה
- חוק שימור האנרגיה
ב. מדעי החומר – כימיה: חומרים
- גופים, חומרים ותכונותיהם והשימושים בהם
- מדידת מסה
- המושג מסה לעומת המושג משקל בחיי יומיום
- מדידת נפח
- תכונת הצפיפות של חומר כמבטאת יחסי מסה ונפח בחומר (על פי בחירת בית הספר)
- הבחנה בין גוף לבין חומר
- כל חומר מאופיין על ידי צירוף תכונותיו (על פי בחירת בית הספר)
- הקשר בין תכונות החומר לבין השימושים בו (על פי בחירת בית הספר)
- מחומר למוצר: חומר טבעי, חומר הנדסי, חומר מלאכותי (על פי בחירת בית הספר)
- התכונות המשותפות לחומרים במצב צבירה גז
- שימושים בתכונות
- האוויר כתערובת של גזים
- התכונות המשותפות לחומרים במצב צבירה נוזל
- שימושים בתכונות הנוזלים (על פי בחירת בית הספר)
- תכונות המים (על פי בחירת בית הספר)
- שימושים במים (על פי בחירת בית הספר)
- התכונות המשותפות לחומרים במצב צבירה מוצק
- שימושים בתכונות (על פי בחירת בית הספר)
- מתכות: תכונות ושימושים (על פי בחירת בית הספר)
- תהליכי שינוי בחומרים וחוק שימור המסה
- שינוי צורה והשפעתו על נפח ומסה של גוף
- חימום וקירור גוף והשפעתם על טמפרטורה, נפח ולחץ
- הקשר בין שינוי טמפרטורה לבין שינויים בלחץ ובנפח של גוף
- הקשר בין שינוי נפח של גז (בכמות קבועה) לבין השינוי בלחץ (על פי בחירת בית הספר)
- שינוי מצב צבירה
- הקשר בין שינויים פיזיקליים בחומרים לבין השימושים בהם ובעיות הנובעות משינויים אלו (על פי בחירת בית הספר)
- שימור המסה בעת התרחשות שינויים פיזיקליים
- מבנה החומר: מודל החלקיקים
- אי רציפות החומר והמבנה החלקיקי שלו
- מודל החלקיקים: חלקיקים בתנועה מתמדת וביניהם ריק
- אפיון שלושת מצבי הצבירה באמצעות מודל החלקיקים: צפיפות החלקיקים, סידור החלקיקים, אופן תנועתם בהתאם לכוחות הפועלים ביניהם
- פעפוע
- שינוי צורה של חומר במצב גז ובמצב נוזל בהתאם לכלי שבו הוא נמצא
- קצב התאדות
- תופעות בגזים
- שינויים במצב צבירה
- חוק שימוש המסה בשינוי פיזיקלי על פי מודל החלקיקים
- השפעת השימוש בחומרים על הפרט, על החברה ועל הסביבה (על פי בחירת בית הספר)
- השפעת השימוש בחומרים על שיפור איכות החיים
- המחיר הסביבתי של השימוש בחומרים
- פתרונות אפשריים בגישת הקיימות להקטנת הנזק הסביבתי
- חשיבות לקיחת אחריות אישית לשמירת הסביבה
ג. מדעי החיים – ביולוגיה: התא
התא כיחידת מבנה ותפקוד בסיסית של יצורים חיים
- רמות ארגון
- השפעת המצאת המיקרוסקופ על גילוי התאים
- מבנה תאים ותפקודם
ד. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות ותהליכים ביצורים חיים
- מאפייני החיים, צרכים לקיום יצורים
- מאפייני החיים המשותפים לכל היצורים החיים
- התא כיחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של היצורים החיים
- קיום מאפייני החיים בתא
- צרכים חיוניים לקיום יצורים חיים
- תפקודים של מערכות/תהליכים ביצורים חיים – מערכת ההובלה
- חשיבות מערכת ההובלה ביצורים רב תאיים
- חשיבות המים לקיום יצורים
- תכולת המים בגופם של יצורים
- הובלה בצמחים
- חשיבות מערכת העצה
- מבנה מערכת העצה בצמח והתאמתה לתפקודה
- חשיבות מערכת השיפה
- מאזן מים בצמח
- קליטת מים
- פליטת מים
- מאזן מים תקין בצמח
- הובלה באדם
- חשיבות מערכת הדם
- מרכיבי מערכת הדם
- פעילות הלב – פעימה, דופק וקצב לב
- התאמת מבנה מערכת הדם לתפקודה
- מאזן מים באדם ובבעלי חיים
- מאזן מים תקין
- מאזן חום בגוף האדם
- האדם כמייצג בעלי חיים בעלי טמפרטורת גוף קבועה
- גורמים המשפיעים על מאזן החום בגוף
- הדרכים הפיזיולוגיות לשמירה על מאזן חום תקין בגוף
- התלות ההדדית בין מאזן מים למאזן חום בגוף
- חשיבות הקשר בין המערכות בגוף
- בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמירתן
- מחלות במערכת הדם
- גורמי סיכון למחלות במערכת הדם
- אימוץ התנהגויות לשמירה על בריאות מערכת הדם
- טכנולוגיות ביו-רפואיות לאבחון וטיפול במערכת הדם (על פי בחירת בית הספר)
- הסיכונים לגוף כתוצאה ממאזן מים ומאזן חום לא תקינים
- התנהגויות לשמירת מאזן מים ומאזן חום תקינים בגוף
- אמצעים טכנולוגיים ליצירת מיקרו-אקלים
ה. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות אקולוגיות
המגוון הביולוגי (על פי בחירת בית הספר)
- יצורים חד-תאיים ורב-תאיים
- מיון של היצורים החיים לממלכות עיקריות
- בעלי חיים חסרי חוליות ובעלי חוליות
- צמחים חסרי פרחים ובעלי פרחים
ו. טכנולוגיה: מערכות טכנולוגיות ומוצרים
- מהות הטכנולוגיה וקשרי הגומלין בין טכנולוגיה לבין מדע
- הטכנולוגיה כתחום העוסק בפתרון בעיות, במענה לצרכים משתנים אנושיים-חברתיים ולשיפור איכות חיים
- ייחודו של האדם בפתרון בעיות תוך כדי שילוב תכנון, הערכה, הפקת לקחים וקבלת החלטות
- קשרי גומלין: מדע-טכנולוגיה
- תהליך התיכון כדרך לפתרון בעיות בטכנולוגיה
- צרכים ובעיות
- דרישות מהפתרון הטכנולוגי/המוצר ואילוצים בהשגתו
- פתרונות טכנולוגיים/מוצרים
- בניית מוצר/דגם
- הערכת הפתרון/המוצר כבסיס להמשך פיתוח ושיפורו
- השפעת הטכנולוגיה על החברה והסביבה
- התפתחות הטכנולוגיה והשפעתה על החברה האנושית בראייה היסטורית
- המחיר הסביבתי של הפיתוח הטכנולוגי
- שיקולים בבחירת הפתרונות הטכנולוגיים מהיבטים סביבתיים, חברתיים, כלכליים, וערכיים, יישום עקרונות הקיימות
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- אוריינות מידע ומדיה – להשתמש שימוש מושכל במאגרי מידע ממוחשבים ולהעריך את אמינות המידע
- הבנה – להבין שאפשר להמיר אנרגיה ולהעביר אנרגיה מגוף לגוף
- הסקת מסקנות – לבדוק את כמויות המים בחלקי הצמח ולהסיק מסקנות על אחוזי המים בחלקי הצמח השונים
- השוואה – להשוות מסה ונפח של מוצק לפני חימום והתכה ולאחריה
- חשיבה ביקורתית – להפעיל חשיבה ביקורתית על כל השלבים של תהליך החקר/התיכון שבוצע
- חשיבה יצירתית – להעלות מגוון רעיונות למוצר העונה לצורך או מספק פתרון לבעיה
- סינתזה/אינטגרציה – לחבר בין רעיונות מרכזיים ופרטי מידע ממקורות מידע שונים כדי ליצור ידע חדש
מיומנויות בין אישיות
- מעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל במיזם/פרויקט שלו ושל אחרים
- ניהול שיח – לנהל שיח מכבד תוך כדי פתיחות להצעות שונות להתמודדות עם ניתוח תוצאות ניסויים
- עבודת צוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן ולפעול לביצוע תהליך חקר
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת במהלך עבודה שיתופית על מיזם/פרויקט
- הכוונה עצמית – לגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך ביצוע עבודת חקר או תהליך תיכון
- יוזמה – להרגיש בטוח ליזום פיתוח מוצר טכנולוגי המספק פתרון לבעיה או עונה על צורך
- מסוגלות – לחוש תחושת מסוגלות ויכולת להציג בפני אחרים תובנות אישיות מתהליך חקר
- סקרנות – לגלות סקרנות לגבי תופעות טבע ורצון לחקור אותן במטרה להבין את העולם
ערכים
אהבת הדעת
- סקרנות ורצון להרחבת הידע ולהעמקתו בתחום המדע והטכנולוגיה
- גילוי עניין ורצון ללמוד על עולם הטבע והטכנולוגיה מתוך פליאה וחדוות למידה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- העמקת המודעות לחשיבות הרגלי שמירה על היגיינה, בריאות ואיכות חיים
- גילוי סובלנות ומתן כבוד לשונות בין אנשים במהלך השמעת דעות שונות סביב שאלות מוסריות והשלכות חברתיות בתחום מדע וטכנולוגיה
כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
- העמקת תחושת השייכות ופיתוח יחס חיובי לסביבה הקרובה, לטבע הארץ ולאתריה
- מתן כבוד למגוון ערכי מורשת ותרבות הבאים לידי ביטוי באתרים שונים בארץ
מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
- מימוש עצמי ומתן ביטוי לרגשות, לציפיות ולבקשות הפרט מהקבוצה במהלך ניסוי
- שיתוף והבעת דעה, מחשבה, רעיון לשמירה על הסביבה הקרובה והרחוקה
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה
- יישום אורח חיים מקיים, לדוגמה: שימוש בחומרים מתכלים, חיסכון באנרגיה
- גילוי אכפתיות ודאגה לטבע, הסברה, אימוץ אתר וטיפוחו