מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ז/מדע וטכנולוגיה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מדע וטכנולוגיה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. מדעי החומר – פיזיקה: אנרגיה

  1. סוגי אנרגיה
  2. המרות אנרגיההמרות אנרגיה משולבות במעברי אנרגיה
  3. מעברי אנרגיה
  • מעבר חום מגוף לגוף
  • שינויים כתוצאה מחימום או מקירור
  • חום, טמפרטורה ואנרגיה תרמית
  • דרכים למעבר חום בין גופים: הולכה, הסעה, קרינה
  1. חוק שימור האנרגיה

ב. מדעי החומר – כימיה: חומרים

  1. גופים, חומרים ותכונותיהם והשימושים בהם
  • מדידת מסה
  • המושג מסה לעומת המושג משקל בחיי יומיום
  • מדידת נפח
  • תכונת הצפיפות של חומר כמבטאת יחסי מסה ונפח בחומר (על פי בחירת בית הספר)
  • הבחנה בין גוף לבין חומר
  • כל חומר מאופיין על ידי צירוף תכונותיו (על פי בחירת בית הספר)
  • הקשר בין תכונות החומר לבין השימושים בו (על פי בחירת בית הספר)
  • מחומר למוצר: חומר טבעי, חומר הנדסי, חומר מלאכותי (על פי בחירת בית הספר)
  • התכונות המשותפות לחומרים במצב צבירה גז
  • שימושים בתכונות
  • האוויר כתערובת של גזים
  • התכונות המשותפות לחומרים במצב צבירה נוזל
  • שימושים בתכונות הנוזלים (על פי בחירת בית הספר)
  • תכונות המים (על פי בחירת בית הספר)
  • שימושים במים (על פי בחירת בית הספר)
  • התכונות המשותפות לחומרים במצב צבירה מוצק
  • שימושים בתכונות (על פי בחירת בית הספר)
  • מתכות: תכונות ושימושים (על פי בחירת בית הספר)
  1. תהליכי שינוי בחומרים וחוק שימור המסה
  • שינוי צורה והשפעתו על נפח ומסה של גוף
  • חימום וקירור גוף והשפעתם על טמפרטורה, נפח ולחץ
  • הקשר בין שינוי טמפרטורה לבין שינויים בלחץ ובנפח של גוף
  • הקשר בין שינוי נפח של גז (בכמות קבועה) לבין השינוי בלחץ (על פי בחירת בית הספר)
  • שינוי מצב צבירה
  • הקשר בין שינויים פיזיקליים בחומרים לבין השימושים בהם ובעיות הנובעות משינויים אלו (על פי בחירת בית הספר)
  • שימור המסה בעת התרחשות שינויים פיזיקליים
  1. מבנה החומר: מודל החלקיקים
  • אי רציפות החומר והמבנה החלקיקי שלו
  • מודל החלקיקים: חלקיקים בתנועה מתמדת וביניהם ריק
  • אפיון שלושת מצבי הצבירה באמצעות מודל החלקיקים: צפיפות החלקיקים, סידור החלקיקים, אופן תנועתם בהתאם לכוחות הפועלים ביניהם
  • פעפוע
  • שינוי צורה של חומר במצב גז ובמצב נוזל בהתאם לכלי שבו הוא נמצא
  • קצב התאדות
  • תופעות בגזים
  • שינויים במצב צבירה
  • חוק שימוש המסה בשינוי פיזיקלי על פי מודל החלקיקים
  1. השפעת השימוש בחומרים על הפרט, על החברה ועל הסביבה (על פי בחירת בית הספר)
  • השפעת השימוש בחומרים על שיפור איכות החיים
  • המחיר הסביבתי של השימוש בחומרים
  • פתרונות אפשריים בגישת הקיימות להקטנת הנזק הסביבתי
  • חשיבות לקיחת אחריות אישית לשמירת הסביבה

ג. מדעי החיים – ביולוגיה: התא

התא כיחידת מבנה ותפקוד בסיסית של יצורים חיים

  • רמות ארגון
  • השפעת המצאת המיקרוסקופ על גילוי התאים
  • מבנה תאים ותפקודם

ד. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות ותהליכים ביצורים חיים

  1. מאפייני החיים, צרכים לקיום יצורים
  • מאפייני החיים המשותפים לכל היצורים החיים
  • התא כיחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של היצורים החיים
  • קיום מאפייני החיים בתא
  • צרכים חיוניים לקיום יצורים חיים
  1. תפקודים של מערכות/תהליכים ביצורים חיים – מערכת ההובלה
  • חשיבות מערכת ההובלה ביצורים רב תאיים
  • חשיבות המים לקיום יצורים
  • תכולת המים בגופם של יצורים
  • הובלה בצמחים
  • חשיבות מערכת העצה
  • מבנה מערכת העצה בצמח והתאמתה לתפקודה
  • חשיבות מערכת השיפה
  • מאזן מים בצמח
  • קליטת מים
  • פליטת מים
  • מאזן מים תקין בצמח
  • הובלה באדם
  • חשיבות מערכת הדם
  • מרכיבי מערכת הדם
  • פעילות הלב – פעימה, דופק וקצב לב
  • התאמת מבנה מערכת הדם לתפקודה
  • מאזן מים באדם ובבעלי חיים
  • מאזן מים תקין
  • מאזן חום בגוף האדם
  • האדם כמייצג בעלי חיים בעלי טמפרטורת גוף קבועה
  • גורמים המשפיעים על מאזן החום בגוף
  • הדרכים הפיזיולוגיות לשמירה על מאזן חום תקין בגוף
  • התלות ההדדית בין מאזן מים למאזן חום בגוף
  • חשיבות הקשר בין המערכות בגוף
  1. בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמירתן
  • מחלות במערכת הדם
  • גורמי סיכון למחלות במערכת הדם
  • אימוץ התנהגויות לשמירה על בריאות מערכת הדם
  • טכנולוגיות ביו-רפואיות לאבחון וטיפול במערכת הדם (על פי בחירת בית הספר)
  • הסיכונים לגוף כתוצאה ממאזן מים ומאזן חום לא תקינים
  • התנהגויות לשמירת מאזן מים ומאזן חום תקינים בגוף
  • אמצעים טכנולוגיים ליצירת מיקרו-אקלים

ה. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות אקולוגיות

המגוון הביולוגי (על פי בחירת בית הספר)

  • יצורים חד-תאיים ורב-תאיים
  • מיון של היצורים החיים לממלכות עיקריות
  • בעלי חיים חסרי חוליות ובעלי חוליות
  • צמחים חסרי פרחים ובעלי פרחים

ו. טכנולוגיה: מערכות טכנולוגיות ומוצרים

  1. מהות הטכנולוגיה וקשרי הגומלין בין טכנולוגיה לבין מדע
  • הטכנולוגיה כתחום העוסק בפתרון בעיות, במענה לצרכים משתנים אנושיים-חברתיים ולשיפור איכות חיים
  • ייחודו של האדם בפתרון בעיות תוך כדי שילוב תכנון, הערכה, הפקת לקחים וקבלת החלטות
  • קשרי גומלין: מדע-טכנולוגיה
  1. תהליך התיכון כדרך לפתרון בעיות בטכנולוגיה
  • צרכים ובעיות
  • דרישות מהפתרון הטכנולוגי/המוצר ואילוצים בהשגתו
  • פתרונות טכנולוגיים/מוצרים
  • בניית מוצר/דגם
  • הערכת הפתרון/המוצר כבסיס להמשך פיתוח ושיפורו
  1. השפעת הטכנולוגיה על החברה והסביבה
  • התפתחות הטכנולוגיה והשפעתה על החברה האנושית בראייה היסטורית
  • המחיר הסביבתי של הפיתוח הטכנולוגי
  • שיקולים בבחירת הפתרונות הטכנולוגיים מהיבטים סביבתיים, חברתיים, כלכליים, וערכיים, יישום עקרונות הקיימות

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • אוריינות מידע ומדיה – להשתמש שימוש מושכל במאגרי מידע ממוחשבים ולהעריך את אמינות המידע
  • הבנה – להבין שאפשר להמיר אנרגיה ולהעביר אנרגיה מגוף לגוף
  • הסקת מסקנות – לבדוק את כמויות המים בחלקי הצמח ולהסיק מסקנות על אחוזי המים בחלקי הצמח השונים
  • השוואה – להשוות מסה ונפח של מוצק לפני חימום והתכה ולאחריה
  • חשיבה ביקורתית – להפעיל חשיבה ביקורתית על כל השלבים של תהליך החקר/התיכון שבוצע
  • חשיבה יצירתית – להעלות מגוון רעיונות למוצר העונה לצורך או מספק פתרון לבעיה
  • סינתזה/אינטגרציה – לחבר בין רעיונות מרכזיים ופרטי מידע ממקורות מידע שונים כדי ליצור ידע חדש

מיומנויות בין אישיות

  • מעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל במיזם/פרויקט שלו ושל אחרים
  • ניהול שיח – לנהל שיח מכבד תוך כדי פתיחות להצעות שונות להתמודדות עם ניתוח תוצאות ניסויים
  • עבודת צוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן ולפעול לביצוע תהליך חקר

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת במהלך עבודה שיתופית על מיזם/פרויקט
  • הכוונה עצמית – לגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך ביצוע עבודת חקר או תהליך תיכון
  • יוזמה – להרגיש בטוח ליזום פיתוח מוצר טכנולוגי המספק פתרון לבעיה או עונה על צורך
  • מסוגלות – לחוש תחושת מסוגלות ויכולת להציג בפני אחרים תובנות אישיות מתהליך חקר
  • סקרנות – לגלות סקרנות לגבי תופעות טבע ורצון לחקור אותן במטרה להבין את העולם

Values.png ערכים

אהבת הדעת

  • סקרנות ורצון להרחבת הידע ולהעמקתו בתחום המדע והטכנולוגיה
  • גילוי עניין ורצון ללמוד על עולם הטבע והטכנולוגיה מתוך פליאה וחדוות למידה

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

  • העמקת המודעות לחשיבות הרגלי שמירה על היגיינה, בריאות ואיכות חיים
  • גילוי סובלנות ומתן כבוד לשונות בין אנשים במהלך השמעת דעות שונות סביב שאלות מוסריות והשלכות חברתיות בתחום מדע וטכנולוגיה

כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה

  • העמקת תחושת השייכות ופיתוח יחס חיובי לסביבה הקרובה, לטבע הארץ ולאתריה
  • מתן כבוד למגוון ערכי מורשת ותרבות הבאים לידי ביטוי באתרים שונים בארץ

  מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות

  • מימוש עצמי ומתן ביטוי לרגשות, לציפיות ולבקשות הפרט מהקבוצה במהלך ניסוי
  • שיתוף והבעת דעה, מחשבה, רעיון לשמירה על הסביבה הקרובה והרחוקה

צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה

  • יישום אורח חיים מקיים, לדוגמה: שימוש בחומרים מתכלים, חיסכון באנרגיה
  • גילוי אכפתיות ודאגה לטבע, הסברה, אימוץ אתר וטיפוחו