מתוך מתנ״ה תש״פ
28-09-2023 01:46
מתמטיקה תכנית הלימודים
קישור לתכנית הלימודים
ידע
א. תחום אלגברי- משתנים, ביטויים אלגבריים והכללה של תופעות מספריות
- משתנים וביטויים אלגבריים
- הצבת מספרים בביטויים אלגבריים וחישוב ערכם המספרי של הביטויים החשבוניים המתקבלים
- שוויון בין ביטויים אלגבריים
- כינוס איברים דומים
- פתרון משוואות ושאלות מילוליות
- משוואות ופתרונן
- פתרון משוואות ממעלה ראשונה בנעלם אחד
- שאלות מילוליות שניתנות לפתרון באמצעות משוואות ממעלה ראשונה בנעלם אחד
- פונקציות
- גרפים שימושיים – קריאה וסרטוט
- מבוא לפונקציות
- ייצוגים שונים של פונקציה
- הִשתנות של פונקציה
- עלייה וירידה של פונקציה
- השתנות של פונקציה בקצב אחיד ובקצב לא אחיד
- משוואות ושאלות מילוליות
- פתרון משוואות קוויות
- שאלות מילוליות בשילוב משוואות קוויות
ב. תחום מספרי- פעולות החשבון וחוקיהן, חזקות ושורשים ריבועיים
- כללי פעולות החשבון
- חוקי החילוף והקיבוץ של פעולת החיבור
- חוקי החילוף והקיבוץ של פעולת הכפל
- אי-חילוק באפס
- איברים ניטרליים
- מספרים הופכיים
- חוק הפילוג
- חיסור של סכום: a – (b + c) = a – b – c
- חיסור של הפרש: a – (b – c) = a – b + c
- הכפלת המחלק: a : (b × c) = (a : b) : c
- חילוק המחלק: a : (b : c) = (a : b) × c
- חזקות עם מעריך טבעי
- שורש ריבועי
- מספרים שליליים, חיוביים ואפס
- הצגת מספרים שליליים על ציר המספרים, סדר על ציר המספרים, מספרים נגדיים
- ארבע פעולות חשבון במספרים מכוונים
- שילוב התחום האלגברי בלימוד מספרים מכוונים
- חזקות עם מעריך טבעי ובסיס החזקה שהוא מספר מכוון
- מערכת צירים
- סימון נקודות וקריאת נקודות
ג. תחום גיאומטרי- מלבן, תיבה, ניצבות והקבלה
- מלבן
- ניצבות
- ישרים מקבילים
- צורות חופפות
- תכונות המלבן
- ריבוע
- היקף ושטח מלבן
- היקף מלבן
- שטח מלבן
- תיבה
- שטח פנים של תיבה
- נפח של תיבה
- פריסה של תיבה
- שטחים
- שטחים של מצולעים
- משולשים
- מקביליות
- טרפזים
- מצולעים כלליים
- היקף מעגל ושטח עיגול
- זוויות
- זווית
- זוויות שוות והשוואת זוויות
- סכום והפרש של זוויות
- מדידת זוויות
- זוויות צמודות
- זוויות קודקודיות
- חוצה זווית
- זוויות מתחלפות וזוויות מתאימות
- זוויות מתחלפות בין מקבילים
- זוויות מתאימות בין מקבילים
- משולש
- משולש
- הכרת המשולש
- זוויות המשולש
- זוויות במרובע
- זוויות במצולעים
- צלעות המשולש
- מנסרה משולשת
- מנסרה משולשת ישרה
- היכרות עם הגוף
- חישוב שטח פנים
- חישוב נפח
- פריסה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות- הבנה – להבין את הקשר בין אריתמטיקה ואלגברה, כגון בלימוד חוקי החשבון – חוק החילוף, חוק הקיבוץ, חוק הפילוג
- הסקת מסקנות– להסיק מסקנות כשנתון רק חלק מהנתונים, כגון מסקנות לגבי גודל זוויות במשולש אם נתונים שני גדלים
- הערכה / חשיבה ביקורתית – להתנסות בדיונים שבהם יש דעות שונות וטענות מנוגדות/סותרות ולהגיע לקביעת טענה נכונה מתמטית
- חקרנות – להציג שאלת חקר, להפעיל כלים מתמטיים לביצוע החקר ולבדוק תוצאות שהתקבלו
- חשיבה יצירתית – להעלות מגוון רעיונות לפתרון הבעיה המתמטית בכל התחומים: מספרי, גיאומטרי ואלגברי
- חשיבה רפלקטיבית – להתבונן בשלבי פתרון קודמים על מנת לחפש פגמים בפתרון או טעויות שהביאו לתוצאה שיש בה סתירה לוגית
- ידע – להכיר את המונחים המתמטיים: משתנה, ביטוי אלגברי, משוואה, חוקיות, הכללה, פונקציה
- ייצוג ידע – לדעת לייצג את הידע בעזרת ייצוג מילולי, ייצוג גרפי וייצוג סימבולי
- יישום – ליישם את הידע המתמטי ושפת המתמטיקה לתיאור סימבולי של בעיות בחיי היום-יום
- ניתוח – לנתח את תוצאות הפתרון או הוכחה מתמטית
- סינתזה/אינטגרציה – לשלב בין רעיונות מרכזיים מתחומים שונים במתמטיקה כדי לבנות הבנה טובה יותר של המבנה המדעי במתמטיקה
- שאילת שאלות – לנסח שאלות הקשורות לחומר הנלמד בגיאומטריה
- תכנון – לבנות סכמה לפתרון יעיל של בעיות מתמטיות, כגון בעיות מילוליות, שאלות בגיאומטריה
מיומנויות בין אישיות- ניהול שיח – לנהל שיח מתמטי מכבד תוך כדי קבלה ופתיחות להצעות שונות לפתרון שאלות מתמטיות
- עבודת צוות – לגלות אחריות ולקחת חלק פעיל בעבודה משותפת על בעיות מתמטיות בגיאומטריההבנה
מיומנויות תוך אישיות- אמפתיה – לחוש אמפתיה לרגשות הזולת במהלך פתרון משותף של בעיה מתמטית
- הכוונה עצמית – להציב יעדים, לתכנן את הלמידה בנושאים שבתוכנית
- מסוגלות – לחוש ביטחון להביע דעה ולשתף אחרים במחשבות, הרהורים לגבי סוגיות מתמטיות הנידונות בכיתה או בעבודה עצמית
- שליטה עצמית – לווסת את התגובות הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך ביצוע פתרון עצמי או עבודה קבוצתית על השאלה המתמטית
ערכים
אהבת הדעת- גילוי עניין בהתמודדות עם מבנים מתמטיים שונים, כגון חזותיים בתחום הגיאומטריה ומופשטים באלגברה
- שאיפה להבנת הקשר הישיר בין מתמטיקה לבין תהליכים מדעיים וחברתיים, כגון מתוך לימודי הסתברות וסטטיסטיקה העוסקים בקבלת החלטות בתנאים של חוסר ודאות בחיי היום-יום
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם- מתן מקום מכבד לרעיונות של האחר ביחס לדרכי פתרון שונות לבעיות מתמטיות
- התייחסות מכבדת לרגשות, למחשבות ולהתבטאויות של חברים לכיתה במהלך הדיון על פתרון השאלה או פעילות חקר משותפת
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות- מיצוי היכולות בתחום המתמטי תוך כדי התמדה ומאמץ
- פיתוח יחס חיובי כלפי המקצוע מתוך פליאה על יכולותיה של המתמטיקה לתאר כמעט את כל התהליכים בטבע ובחברה
|