מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ז/עברית לדרוזים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

עברית לדרוזים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. אופנויות השפה

  1. האזנה
  • הבנת הנשמע: טקסט מידעי/סיפורי, עובדה/דעה, רעיון מרכזי, עיקר וטפל, איתור פרטים (זמן, מקום, דמויות, אירוע), מסר גלוי ומסר סמוי (על פי בחירת בית הספר), ארגון – רצף לוגי (סיבה ותוצאה, הכללה ופרט, השוואה, תופעה והיבטיה, בעיה ופתרון, רצף כרונולוגי)
  • הערכה: הערכה, שיפוט, נקיטת עמדה
  • השתתפות בשיחה ודיון: שיחה, דיון, בן שיח, הקשבה, דיאלוג, תגובה
  1. הבעה בעל פה
  • הבעה עצמית: הבעת דעה, אקטואליה, שיח דבור ושפה כתובה (על פי בחירת בית הספר)
  • יכולת ניהול דיאלוג: ניהול דיאלוג (שיח תקשורתי), דיאלוג, בעד, נגד, נסיבות שיח
  • יכולת פרזנטציה: תוצר כתוב, תוצר פיזי (על פי בחירת בית הספר)
  1. קריאה
  • קריאת טקסטים: טקסט מנוקד, טקסט לא מנוקד, קריאה רהוטה
  • קריאה חופשית: מקוון, ידיעה חדשותית, כתבה
  • הבנת הנקרא: טקסט מידעי/סיפורי, עובדה/דעה, רעיון מרכזי, עיקר וטפל, טיעון, קריאה מרפרפת (על פי בחירת בית הספר), ארגון – רצף לוגי (סיבה ותוצאה, הכללה ופרט, השוואה, תופעה והיבטיה, בעיה ופתרון, רצף כרונולוגי)
  • ממדי הבנה: איתור מידע, פרשנות והיסק, הערכה וביקורת
  • מפגש עם סוגי טקסטים שונים: טקסט מידעי/סיפורי
  • קריאה קולית: שיחה, דיון, הקשר
  1. כתיבה
  • חיבור הזמנות, ברכות ומכתבים אישיים
  • כתיבת חיבורים: חיבור קצר, פסקה

ב.ידע לשוני

  1. תורת ההגה (פונולוגיה)תופעות פונטיות: הגה, עיצור/אות, תנועה / סימן ניקוד, אימות קריאה, מפיק, שווא נח, דגש קל
  2. תורת הצורות (מורפולוגיה)
  • חלקי דיבר: שם עצם (מוחשי, מופשט, פרטי וכללי) שם תואר, שם מספר (מונה וסודר), שם, שם פעולה, גופים, כינויי שייכות, כינויי רמז, מילות שאלה, מילות יחס, מילות קישור, מילות השימוש (ה היידוע ו-ו החיבור)
  • פועל: בניין, שורש, גוף, זמן, משמעות פעילה, משמעות סבילה, המרה
  • שם המספר: כללי המספר המונה והמספר הסודר (על פי בחירת בית הספר)
  1. תורת המשמעויות (סמנטיקה)מילונאות: סוג מילון (חד לשוני / דו לשוני / רב לשוני, אבן שושן, רב-מילים, ספיר, מילון מקוון), סוג מידע: חלקי דיבור, מין דקדוקי, משמעות, דוגמה, משפחת מילים, ניבים וביטויים (על פי בחירת בית הספר)
  2. תחביר
  • סוגי משפטים: צירוף, משפט פשוט, משפט (שמני/פועלי), סימני פיסוק: נקודה, פסיק, סימן שאלה וסימן קריאה
  • תפקידים תחביריים: משפט פשוט (שמני/פועלי), נושא, נשוא/נשוא מורחב, לוואי

ג. ספרות

  1. שירההז'אנר השירי: כותרת, מחבר טור שירי, בית, פזמון, חריזה, נושא השיר, אמצעים אומנותיים, טרום קריאה, קריאה מרפרפת, קריאה מעמיקה, הקשר, משמעות
  2. פרוזההז'אנר הפרוזאי: כותרת, מחבר, אקספוזיציה, עלילה, דמויות, טרום קריאה, קריאה מרפרפת, קריאה מעמיקה, הקשר, משמעות

ד. תנ"ך

הטקסט התנ"כי: פרק, פסוק, טעמים, ערך מספרי, ו ההיפוך, זמנים, קרי וכתיב

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • ידע והבנה – לזהות את היצירות שנלמדו ולהבין את משמעותן
  • ידע  – לקרוא טקסטים פשוטים, בינוניים או מורכבים, להבין את התוכן ולהגיב אליהם בכתב ובעל פה בהתאם
  • ייצוג ידע –  להציג ידע ומידע בכתב ובעל פה בפני קהלים שונים במגוון אמצעים בצורה בהירה
  • ניתוח–  לנתח טקסטים בנושאים שונים, לזהות את הרעיונות המרכזיים שבהם, את המסרים ואת נקודות המבט
  • שאילת שאלות לנסח שאלות תקינות מבחינה לשונית המותאמות למטרה ולקהל היעד

מיומנויות בין אישיות

  • ייצוג עצמי להציג בצורה בהירה עמדות, דעות וטיעונים לגבי נושאים כלליים ואישיים בפני הכיתה או קהלים שונים
  • ניהול שיח – להקשיב לאחר ולהגיב בענייניות  ובכבוד
  • שיתוף פעולה – לקחת חלק במשימה משותפת תוך כדי כיבוד תפקידם של חבריהם לקבוצה

מיומנויות תוך אישיות

  • הכוונה עצמית–  להציב יעדים בשיפור מיומנויות השפה השונות ובהרחבת אוצר מילים
  • התמדה – לגלות התמדה ועניין במהלך למידת היצירות השונות
  • מסוגלות – לחוש ביטחון ביכולתם לעמוד בפני קהל, לדבר ולהרצות על תחומי עניין שונים


Values.png ערכים

אהבת הדעת

גילוי עניין, סקרנות, חדוות למידה ורצון להכיר את שורשי התרבות והשפה העברית הנעוצים בספר התנ"ך

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

  • טיפוח ערכים הומניים דרך היצירות השונות (המשותפים לכל הדתות המונותאיסטיות) אוניברסאליים וייחודיים
  • הקניית ערכים של פתיחות וסובלנות אל השונה והאחר דרך למידת השפה

כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה

היכרות וקבלה של מגוון קהילות כפי שהן באות לידי ביטוי ביצירות שונות

מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות

טיפוח תחושת מסוגלות ואמונה ביכולת להתמודד בהצלחה עם אוצר מילים בעברית