מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ז/שעת חברה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
שעת חברה
תכנית הלימודים
ידע
א. התלמיד כחלק מקבוצה חברתית, חברות ושיתוף פעולה
- התלמיד יבין את הציפיות שלו ושל קבוצת השווים בכיתה וידע לתרגם אותן לתקנון כיתתי ברוח המוסד החינוכי.
- התלמיד ידע לבנות מפת קשרים חברתית על בסיס היכרות עם חבריו לכיתה וזיהוי תחומי עניין משותפים.
- התלמיד ידע להמשיג את נורמות ההתנהגות הרצויות לקבוצה המבססות קשרי חברות וערבות הדדית.
- התלמיד יכיר את המושג נתינה ואת משמעות הנתינה לנותן ולמקבל.
- התלמיד יכיר את המושג שיתוף פעולה, יברר את חשיבותו לפרט ולקבוצה.
- סיום ופרידה, יציאה לחופשה:
- התלמיד יכיר נוהלי ביטחון ובטיחות לקראת חופשת הקיץ.
- התלמיד ידע להוקיר תודה לחבריו ולמוריו בתום שנת הלימודים.
ב. מנהיגות ואחריות חברתית
- התלמיד יבין מהי אחריות כלפי עצמו וכלפי חבריו לכיתה.
- התלמיד יכיר את המושג מנהיגות, את התכונות והכישורים של מנהיג ויבין כי כל אחד יכול להיות מנהיג.
- התלמיד יכיר את תהליך הבחירות למועצת התלמידים הבית ספרית, ידע מהו תקנון הבחירות, חזון ומצע ויבין שיש מבחר שיקולים לבחירת נציג למועצה.
- התלמיד יכיר את הקריטריונים לבחירת הנציג ואת הכלים לפרזנטציה ושכנוע.
ג. לחיות בחברה דמוקרטית רב תרבותית
- התלמיד יבין שכל פרט הוא ייחודי וימצא את הייחוד האישי שלו.
- התלמיד יכיר את התפיסה ש"כל אדם נברא בצלם" הדנה בערך האדם.
- התלמיד יכיר את המושגים יושר והגינות ויברר את משמעותם בהקשר אישי וחברתי.
- התלמיד יכיר ויתעד את המורשת האישית המשפחתית שלו ויכיר את המורשות השונות של חבריו.
ד. שייכות, סולידריות ומעורבות
- התלמיד ידע לזהות את מעגלי השייכות שלו ויבין את מקורות ההשפעה שלהם על זהותו.
- התלמיד ידע את משמעותו של גיל בר/בת המצווה כמציין קבלת אחריות אישית וקהילתית.
- התלמיד יבין את המשמעות של להיות חוליה בשרשרת הדורות.
- התלמיד יכיר מיומנויות של ניהול עצמי ויברר את משמעותן בהקשר אישי.
- התלמיד יכיר את המושג איתור צרכים וידע כיצד לאתר צרכים בקרב משפחתו.
- התלמיד יכיר מודל ראשוני של קבלת החלטות.
ה. טיפוח זהות ישראלית - יהודית (בהתאמה למגזרים - בפיתוח)
- התלמיד יכיר את יום הזיכרון ליצחק רבין, את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ואת יום הזיכרון לחללי צה"ל ומשמעותם.
- התלמיד יכיר ימי לוח בתרבות היהודית, הישראלית והאוניברסלית ומשמעותם.
- התלמיד יבין את משמעות הזיכרון ההיסטורי וזיכרון השואה כזיכרון מעצב בתולדות העם היהודי בדורות האחרונים (בשבילי הזיכרון).
- התלמיד יכיר את תרומתם של הניצולים למאבק המלחמתי בהקמת המדינה (בשבילי הזיכרון).
ו. מחויבות למדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית
- התלמיד יכיר את סמלי המדינה: דגל, סמל, המנון ואת משמעותם של הימים הלאומיים.
- התלמיד יכיר דרכים שבהן שימרו יהודים את זכר ירושלים לאורך הדורות.
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – הבנת מושגים הקשורים לזהות אישית ומשפחתית ולשייכות חברתית, תרבותית וקהילתית
- העברה ויישום – שימוש במיומנויות ובידע הנרכש והעברתם לתחומי דעת וחיים שונים
- חקר ותיעוד – תהליך חקר ותיעוד במסגרת עבודת חקר שורשים משפחתיים
- חשיבה רפלקטיבית – תהליכי עיבוד, המללה והמשגה של התנסויות חברתיות
- מודעות עצמית – מודעות למקומו של הפרט בקבוצה, בקהילה ובחברה
מיומנויות בין אישיות
- אחריות – התנהלות באחריות במסגרת המשפחה, הכיתה, בית הספר והקהילה בימי לימודים ובחופשות
- ניהול שיח מכבד – הקשבה, ביטוי עצמי והצגת עמדה מנומקת במסגרת דיונים בכיתה ובקבוצה
- מנהיגות – גילויי הנהגה עצמית והובלה קבוצתית
- קבלת החלטות - קבלת החלטות מושכלות תוך כדי רגישות חברתית ערכית לפרט ובקבוצה
- שיתוף פעולה ועבודת צוות – במסגרת הכיתה כקבוצה חברתית
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – גילוי אמפתיה לצורכי הפרט והחברה
- ניהול עצמי – הצבת יעדים ומימושם בימי לימודים ובימי חופשה
- מודעות – מודעות למרכיבי זהות אישית, משפחתית וקבוצתית
ערכים
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- הכרה בכך שכל אדם נברא בצלם בהקשר לערך כבוד האדם
- הכרה בייחודיותו של כל פרט בראייה והפרשנות שלו לאותה מציאות כלגיטימית
- כבוד והוקרה להורים, מורים וחברים
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות
- הזדהות עם סמלי המדינה ועם הימים הלאומיים
- כבוד לזיכרון השואה
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
- פיתוח מודעות לזהות האישית ולאחריות הנובעת ממנה בהקשר לגיל הבת/בר מצווה
- חיזוק המודעות לתכונות, כישורים ותחומי התעניינות של הפרט
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
- כבוד לשורשים, למורשת המשפחתית ולקשר הבין דורי
- שייכות לכיתה, לקבוצה, למשפחה, לקהילה, לחברה ולמדינה
- מחויבות לזהות תרבותית: זיכרון קולקטיבי כמעצב זהות
- מחויבות לעם היהודי בישראל ובתפוצות
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
- אכפתיות ורגישות חברתית בהקשר לכיתה ולמשפחה
- ערך הנתינה ומשמעותו לנותן ולמקבל
- שיתוף פעולה וחשיבותו לפרט ולקבוצה
- פיתוח אחריות אישית, חברתית וקהילתית בהקשר של גיל בר/בת המצווה
- העצמה חברתית וטיפוח מנהיגות תלמידים