אומנויות - קולנוע ותקשורת
תכנית הלימודים
ידע
א. הבדיון בטלוויזיה ובקולנוע
1. התייחסות אישית
- סיבות להנאה, להעדפה ולדחייה של טלוויזיה וקולנוע
- שוני בתגובות של צופים שונים
- תועלות המופקת מהטלוויזיה ומהקולנוע והצרכים שאמצעי התקשורת מספקים
- אמצעי התקשורת כמקור לבידור ולמידע
2. היבטים ייחודים: אפיונים תוכניים, מבניים והפקתיים
- מאפיינים של תוכן וצורה בעיצוב תוצרים שונים
- תבניות וקונוונציות בעיצוב של תוצרים שונים
- סימני היכר של תבניות וסוגות (ז'אנרים) שונות
3. דרכי הצגה חזותיות וקוליות
- אמצעים טכניים ואומנותיים בביטוי בשפת הקולנוע והטלוויזיה
- היחס בין צורה ותוכן בשימוש באמצעים אלה ובדרכי הצגה מילוליות וקוליות
- אופן עיצוב הדמויות על המסך
- שימוש שגרתי ושימוש יוצא דופן בדרכי הצגה תוך כדי התייחסות לסגנון ולביטוי אישי ייחודי
4. ערכים חברתיים
- דימויים חזותיים וקוליים והערכים שהם מייצגים
- שימוש במין, באלימות ובסטריאוטיפים – כאמצעי למשיכת קהל
- גישה ביקורתית לייצוגיות של ערכים
5. תעשיית הקולנוע והטלוויזיה והשפעתם על התוצרים
- שיקולים כלכליים והשפעתם על הפקת תוצרים
- השפעה של אידיאולוגיה ופוליטיקה על תוצרים
6. היבטים היסטוריים
- תמורות בהתפתחות הטכנולוגית והשפעתן על דרכי הביטוי והעיצוב באמצעי התקשורת החזותיים
- ציוני דרך בהתפתחות של סוגות (ז'אנרים) שונות בקולנוע ובטלוויזיה
- קשר בין אירועים היסטוריים ומצבים חברתיים – ואמצעי התקשורת החזותיים
- גלגולן של סוגות (ז'אנרים) ותפיסות אומנותיות מהקולנוע לטלוויזיה – ובחזרה
7. השוואה בין אמצעי התקשורת החזותיים לאחרים
- ההבדלים בין השפה הקולנועית לשפות האומנויות האחרות (ספרות, תיאטרון ווכדומה)
- ההבדלים בטיפול בנושאים בין אמצעי התקשורת החזותיים לבין אמצעי התקשורת האחרים: עיתונות, רדיו
ב. אקטואליה, חדשות ותעודה בטלוויזיה ובקולנוע
1. התייחסות אישית
- סיבות להנאה, להעדפה ולדחייה של טלוויזיה וקולנוע
- שוני בתגובות של צופים שונים
- תועלות המופקת מהטלוויזיה ומהקולנוע והצרכים שאמצעי התקשורת מספקים
- אמצעי התקשורת כמקור לבידור ולמידע
2. היבטים ייחודים: אפיונים תוכניים, מבניים והפקתיים
- מאפיינים של תוכן וצורה בעיצוב תוצרים שונים
- תבניות וקונוונציות בעיצוב של תוצרים שונים
- סימני היכר של תבניות וסוגות (ז'אנרים) שונות
3. דרכי הצגה חזותיות וקוליות
- אמצעים טכניים ואומנותיים בביטוי בשפת הקולנוע והטלוויזיה
- היחס בין צורה ותוכן בשימוש באמצעים אלה ובדרכי הצגה מילוליות וקוליות
- אופן עיצוב הדמויות על המסך
- שימוש שגרתי ושימוש יוצא דופן בדרכי הצגה תוך כדי התייחסות לסגנון ולביטוי אישי ייחודי
4. ערכים חברתיים
- דימויים חזותיים וקוליים והערכים שהם מייצגים
- שימוש במין, באלימות ובסטריאוטיפים – כאמצעי למשיכת קהל
- גישה ביקורתית לייצוגיות של ערכים
5. תעשיית הקולנוע והטלוויזיה והשפעתם על התוצרים
- שיקולים כלכליים והשפעתם על הפקת תוצרים
- השפעה של אידיאולוגיה ופוליטיקה על תוצרים
6. היבטים היסטוריים
- תמורות בהתפתחות הטכנולוגית והשפעתן על דרכי הביטוי והעיצוב באמצעי התקשורת החזותיים
- ציוני דרך בהתפתחות של סוגות (ז'אנרים) שונות בקולנוע ובטלוויזיה
- קשר בין אירועים היסטוריים ומצבים חברתיים – ואמצעי התקשורת החזותיים
- גלגולן של סוגות (ז'אנרים) ותפיסות אומנותיות מהקולנוע לטלוויזיה – ובחזרה
7. השוואה בין אמצעי התקשורת החזותיים לאחרים
- ההבדלים בין השפה הקולנועית לשפות האומנויות האחרות (ספרות, תיאטרון וכדומה)
- ההבדלים בטיפול בנושאים בין אמצעי התקשורת החזותיים לבין אמצעי התקשורת האחרים: עיתונות, רדיו . התייחסות אישית
ג. ספורט בטלוויזיה ובקולנוע
1. התייחסות אישית
- סיבות להנאה, להעדפה ולדחייה של . התייחסות אישיתטלוויזיה וקולנוע
- שוני בתגובות של צופים שונים
- תועלות המופקת מהטלוויזיה ומהקולנוע והצרכים שאמצעי התקשורת מספקים
- אמצעי התקשורת כמקור לבידור ולמידע
2. היבטים ייחודים: אפיונים תוכניים, מבניים והפקתיים
- מאפיינים של תוכן וצורה בעיצוב תוצרים שונים
- תבניות וקונוונציות בעיצוב של תוצרים שונים
- סימני היכר של תבניות וסוגות (ז'אנרים) שונות
3. דרכי הצגה חזותיות וקוליות
- אמצעים טכניים ואומנותיים בביטוי בשפת הקולנוע והטלוויזיה
- היחס בין צורה ותוכן בשימוש באמצעים אלה ובדרכי הצגה מילוליות וקוליות
- אופן עיצוב הדמויות על המסך
- שימוש שגרתי ושימוש יוצא דופן בדרכי הצגה תוך כדי התייחסות לסגנון ולביטוי אישי ייחודי
4. ערכים חברתיים
- דימויים חזותיים וקוליים והערכים שהם מייצגים
- שימוש במין, באלימות ובסטריאוטיפים – כאמצעי למשיכת קהל
- גישה ביקורתית לייצוגיות של ערכים
5. תעשיית הקולנוע והטלוויזיה והשפעתם על התוצרים
- שיקולים כלכליים והשפעתם על הפקת תוצרים
- השפעה של אידיאולוגיה ופוליטיקה על תוצרים
6. היבטים היסטוריים
- תמורות בהתפתחות הטכנולוגית והשפעתן על דרכי הביטוי והעיצוב באמצעי התקשורת החזותיים
- ציוני דרך בהתפתחות של סוגות (ז'אנרים) שונות בקולנוע ובטלוויזיה
- קשר בין אירועים היסטוריים ומצבים חברתיים – ואמצעי התקשורת החזותיים
- גלגולן של סוגות (ז'אנרים) ותפיסות אומנותיות מהקולנוע לטלוויזיה – ובחזרה
7. השוואה בין אמצעי התקשורת החזותיים לאחרים
- ההבדלים בין השפה הקולנועית לשפות האומנויות האחרות (ספרות, תיאטרון וכדומה)
- ההבדלים בטיפול בנושאים בין אמצעי התקשורת החזותיים לבין אמצעי התקשורת האחרים: עיתונות, רדיו
ד. מוזיקה בטלוויזיה ובקולנוע
1. התייחסות אישית
- סיבות להנאה, להעדפה ולדחייה של טלוויזיה וקולנוע
- שוני בתגובות של צופים שונים
- תועלות המופקת מהטלוויזיה ומהקולנוע והצרכים שאמצעי התקשורת מספקים
- אמצעי התקשורת כמקור לבידור ולמידע
2. היבטים ייחודים: אפיונים תוכניים, מבניים והפקתיים
- מאפיינים של תוכן וצורה בעיצוב תוצרים שונים
- תבניות וקונוונציות בעיצוב של תוצרים שונים
- סימני היכר של תבניות וסוגות (ז'אנרים) שונות
3. דרכי הצגה חזותיות וקוליות
- אמצעים טכניים ואומנותיים בביטוי בשפת הקולנוע והטלוויזיה
- היחס בין צורה ותוכן בשימוש באמצעים אלה ובדרכי הצגה מילוליות וקוליות
- אופן עיצוב הדמויות על המסך
- שימוש שגרתי ושימוש יוצא דופן בדרכי הצגה תוך כדי התייחסות לסגנון ולביטוי אישי ייחודי
4. ערכים חברתיים
- דימויים חזותיים וקוליים והערכים שהם מייצגים
- שימוש במין, באלימות ובסטריאוטיפים – כאמצעי למשיכת קהל
- גישה ביקורתית לייצוגיות של ערכים
5. תעשיית הקולנוע והטלוויזיה והשפעתם על התוצרים
- שיקולים כלכליים והשפעתם על הפקת תוצרים
- השפעה של אידיאולוגיה ופוליטיקה על תוצרים
6. היבטים היסטוריים
- תמורות בהתפתחות הטכנולוגית והשפעתן על דרכי הביטוי והעיצוב באמצעי התקשורת החזותיים
- ציוני דרך בהתפתחות של סוגות (ז'אנרים) שונות בקולנוע ובטלוויזיה
- קשר בין אירועים היסטוריים ומצבים חברתיים – ואמצעי התקשורת החזותיים
- גלגולן של סוגות (ז'אנרים) ותפיסות אומנותיות מהקולנוע לטלוויזיה – ובחזרה
7. השוואה בין אמצעי התקשורת החזותיים לאחרים
- ההבדלים בין השפה הקולנועית לשפות האומנויות האחרות (ספרות, תיאטרון וכדומה)
- ההבדלים בטיפול בנושאים בין אמצעי התקשורת החזותיים לבין אמצעי התקשורת האחרים: עיתונות, רדיו . התייחסות אישית
ה. הפרסומת בטלוויזיה ובקולנוע
1. התייחסות אישית
- סיבות להנאה, להעדפה ולדחייה של. התייחסות אישית טלוויזיה וקולנוע
- שוני בתגובות של צופים שונים
- תועלות המופקת מהטלוויזיה ומהקולנוע והצרכים שאמצעי התקשורת מספקים
- אמצעי התקשורת כמקור לבידור ולמידע
2. היבטים ייחודים: אפיונים תוכניים, מבניים והפקתיים
- מאפיינים של תוכן וצורה בעיצוב תוצרים שונים
- תבניות וקונוונציות בעיצוב של תוצרים שונים
- סימני היכר של תבניות וסוגות (ז'אנרים) שונות
3. דרכי הצגה חזותיות וקוליות
- אמצעים טכניים ואומנותיים בביטוי בשפת הקולנוע והטלוויזיה
- היחס בין צורה ותוכן בשימוש באמצעים אלה ובדרכי הצגה מילוליות וקוליות
- אופן עיצוב הדמויות על המסך
- שימוש שגרתי ושימוש יוצא דופן בדרכי הצגה תוך כדי התייחסות לסגנון ולביטוי אישי ייחודי
4. ערכים חברתיים
- דימויים חזותיים וקוליים והערכים שהם מייצגים
- שימוש במין, באלימות ובסטריאוטיפים – כאמצעי למשיכת קהל
- גישה ביקורתית לייצוגיות של ערכים
5. תעשיית הקולנוע והטלוויזיה והשפעתם על התוצרים
- שיקולים כלכליים והשפעתם על הפקת תוצרים
- השפעה של אידיאולוגיה ופוליטיקה על תוצרים
6. היבטים היסטוריים
- תמורות בהתפתחות הטכנולוגית והשפעתן על דרכי הביטוי והעיצוב באמצעי התקשורת החזותיים
- ציוני דרך בהתפתחות של סוגות (ז'אנרים) שונות בקולנוע ובטלוויזיה
- קשר בין אירועים היסטוריים ומצבים חברתיים – ואמצעי התקשורת החזותיים
- גלגולן של סוגות (ז'אנרים) ותפיסות אומנותיות מהקולנוע לטלוויזיה – ובחזרה
7. השוואה בין אמצעי התקשורת החזותיים לאחרים
- ההבדלים בין השפה הקולנועית לשפות האומנויות האחרות (ספרות, תיאטרון וכדומה)
- ההבדלים בטיפול בנושאים בין אמצעי התקשורת החזותיים לבין אמצעי התקשורת האחרים: עיתונות, רדיו
ו. תוכניות מיוחדות בטלוויזיה
1. התייחסות אישית
- סיבות להנאה, להעדפה ולדחייה של טלוויזיה וקולנוע
- שוני בתגובות של צופים שונים
- תועלות המופקת מהטלוויזיה ומהקולנוע והצרכים שאמצעי התקשורת מספקים
- אמצעי התקשורת כמקור לבידור ולמידע
2. היבטים ייחודים: אפיונים תוכניים, מבניים והפקתיים
- מאפיינים של תוכן וצורה בעיצוב תוצרים שונים
- תבניות וקונוונציות בעיצוב של תוצרים שונים
- סימני היכר של תבניות וסוגות (ז'אנרים) שונות
3. דרכי הצגה חזותיות וקוליות
- אמצעים טכניים ואומנותיים בביטוי בשפת הקולנוע והטלוויזיה
- היחס בין צורה ותוכן בשימוש באמצעים אלה ובדרכי הצגה מילוליות וקוליות
- אופן עיצוב הדמויות על המסך
- שימוש שגרתי ושימוש יוצא דופן בדרכי הצגה תוך כדי התייחסות לסגנון ולביטוי אישי ייחודי
4. ערכים חברתיים
- דימויים חזותיים וקוליים והערכים שהם מייצגים
- שימוש במין, באלימות ובסטריאוטיפים – כאמצעי למשיכת קהל
- גישה ביקורתית לייצוגיות של ערכים
5. תעשיית הקולנוע והטלוויזיה והשפעתם על התוצרים
- שיקולים כלכליים והשפעתם על הפקת תוצרים
- השפעה של אידיאולוגיה ופוליטיקה על תוצרים
6. היבטים היסטוריים
- תמורות בהתפתחות הטכנולוגית והשפעתן על דרכי הביטוי והעיצוב באמצעי התקשורת החזותיים
- ציוני דרך בהתפתחות של סוגות (ז'אנרים) שונות בקולנוע ובטלוויזיה
- קשר בין אירועים היסטוריים ומצבים חברתיים – ואמצעי התקשורת החזותיים
- גלגולן של סוגות (ז'אנרים) ותפיסות אומנותיות מהקולנוע לטלוויזיה – ובחזרה
7. השוואה בין אמצעי התקשורת החזותיים לאחרים
- ההבדלים בין השפה הקולנועית לשפות האומנויות האחרות (ספרות, תיאטרון וכדומה)
- ההבדלים בטיפול בנושאים בין אמצעי התקשורת החזותיים לבין אמצעי התקשורת האחרים: עיתונות, רדיו
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – להבין שאמצעי התקשורת הם מקור להעשרה תרבותית והבנה של חשיבותם בחברה דמוקרטית, המאפשרת העברת מסרים ותובנות חוצי גבולות, מדינות, שפות, מגדרים, דתות ועוד
- הערכה – להביע עמדה אישית מנומקת על יצירה בעל פה ובכתב
- הסקת מסקנות – להסיק מתוך התבוננות ולימוד של יצירות אומנות ותרבות קולנועיות ומתוך הפקה של סרטים את המורכבות של אומנות הקולנוע
- השוואה – להשוות בין יצירות קולנועיות מתקופות שונות, יצירות בעלות היבטים היסטוריים, חברתיים ותרבותיים שונים
- חשיבה יצירתית – להתנסות בהפקה יצירתית הנשענת על הלימוד העיוני והסדנאי, הפקה הדורשת חשיבה פורצת דרך, לקיחת סיכונים, חיפוש נקודות מבט חדשות וחיפוש של פתרונות יצירתיים
- חשיבה רפלקטיבית – להכין נייר עמדה המבטא את מקורות ההשראה וההתלבטויות לקראת ההפקה ורפלקציה על תהליך ההפקה כולו
- ידע – להכיר את שפת הקולנוע והתקשורת (השפה החזותית, השמיעתית והכתובה)
- יישום – ליישם סגנונות קולנועיים, סוגות (ז'אנרים) וטכניקות קולנועיות שנלמדו ביצירה חדשה ואותנטית
- ניסוח השערות – לנסח השערות המתייחסות למניעים שהובילו להתפתחויות שונות בתולדות הקולנוע
- סינתזה/אינטגרציה – להסביר את הקשר בין מדיום היצירה והמסר, הקשר בין יצירת האומנות, הסביבה ותקופת היצירה
- תכנון – לתכנן את תהליך ההפקה משלב כתיבת התסריט, ההכנות לקראת הצילומים ועד להתחלת הצילומים
מיומנויות בין אישיות
- הקשבה מכבדת – להאזין בצורה מכבדת לדברי האחרים
- מעורבות – להביע רעיונות וכיווני חשיבה בתהליך חשיבה משותף
- עבודת צוות – להפיק סרטים תוך כדי שיתוף פעולה מלא של הצוות מתוך אחריות ומחויבות של כל אחד מהצוות לתוצר
- ניהול שיח – לנהל דיון המציג מגוון דעות ורעיונות מנומקים
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לפתח אמפתיה לביטויים חזותיים מגוונים ותשומת לב לרגשות האחר המובעים ביחס ליצירת אומנות
- יוזמה – ליזום מיזמים בבית הספר ובקהילה אשר מנכיחים את הקולנוע בתרבות הבית ספרית
- מסוגלות – לחוש ביטחון להביע ולשתף אחרים במחשבות, רגשות, הרהורים בהקשר לסוגיות אישיות ביחס לאומנות שלהם
- סקרנות – לגלות סקרנות ועניין בעולם הקולנוע על גווניו
- שליטה עצמית – להוביל הפקה קולנועית מול צוות תוך כדי שליטה ויכולת הובלה של הרעיון והעמדה שלהם
ערכים
אהבת הדעת
- גילוי סקרנות, מוטיבציה ועניין בתהליך היצירה ובמשמעותה בקולנוע
- הנאה ושמחת הגילוי והלמידה בשיעורים העיוניים ובהפקות
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- שאיפה למימוש ערכי כבוד האדם וגילוי רוח האדם ביצירות הקולנועיות
- התייחסות סובלנית למגוון דעות ופרשנויות המבוססות על נימוק ועיגון בטקסט הקולנועי
כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
- הכרת יצירות מהקולנוע הישראלי המתייחסות להיסטוריה היהודית-ציונית
- מפגש עם יצירות קולנועיות המבטאות תרבות של קהילות ועדות שונות בחברה הישראלית
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות
- מחויבות לרב תרבותיות הבאה לידי ביטוי בשיח שבו מועלות דעות שונות ביחס ליצירות קולנועיות
- הכרת נרטיבים חברתיים שונים הבאים לידי ביטוי בטקסטים קולנועיים להעצמת הקשר למדינת ישראל
מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי בביטוי חזותי ייחודי ללא ביקורת ו/או חשש
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה
ביסוס חברה שוויונית וסולידרית תוך כדי קבלת האחרים באמצעות היצירה החזותית