מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ח/אומנויות - תיאטרון
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
- 1 אומנויות - תיאטרון
- 1.1 תכנית הלימודים
- 1.2 ידע
- 1.3 מיומנויות
- 1.4 ערכים
- 1.4.1 אהבת הדעת
- 1.4.2 כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- 1.4.3 כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
- 1.4.4 מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות
- 1.4.5 מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
- 1.4.6 צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה
אומנויות - תיאטרון
תכנית הלימודים
ידע
א. מהות התיאטרון
התלמיד יכיר את המדיום התיאטרוני וידע להשוות בין תיאטרון ומופע לבין תחומי אומנות אחרים
ב. שפת התיאטרון
- רכיבים בימתיים: התלמיד יכיר את משמעותם והשפעתם של מושגים ונושאים, כמו חלל תיאטרוני, סוגי במות, מושגים בימתיים; קיר רביעי, תפאורה, אביזרי במה ועיצוב תפאורה; סוג התלבושת ואפיון הדמויות; התלמיד יבחין בין מוזיקה לאפקטים קוליים ויבין את הקשר בין הבחירות המוזיקליות לבין יצירת מצב רוח ואווירה; יכיר שימושים זמינים ופשוטים של אמצעי תאורה.
- רכיבים דרמטיים: התלמיד יכיר את מבנה העלילה ואת אוצר המילים המתייחס למבנה העלילה הדרמטית (מערכות, תמונות, אקספוזיציה, הסתבכות, שיא דרמטי, נקודת מפנה, התרה ופתרון), סוגי עלילות; התלמיד ידע לאתר את הנושא, הבעיה או הקונפליקט בסיפור, שיר או מחזה; ידע לזהות את מקום וזמן ההתרחשות ויבין את השפעתם על העלילה ועל עבודת השחקן; יבחין בין מילים מתארות למפעילות; יבחין בין סוגי טקסט שונים ותפקידיהם.
- התלמיד יבחין בין שפה מילולית לביטוי לא מילולי.
- התלמיד יכיר את המושגים דיאלוג ומונולוג, היצד (aside).
- התלמיד יבחין בין דמות לשחקן ויצליח לזהות ולתאר את מאפייניה הפיזיים והרגשיים של הדמות.
- התלמיד ידע לזהות את הכוונה מאחורי המילים (תת-טקסט).
- התלמיד ידע לציין את מערכות היחסים בין הדמויות בסיפור או במחזה.
- התלמיד יכיר את המושגים "רצון", "מכשול" ו"פעולה דרמטית".
- התלמיד יבחין בין מאפייניה החיצוניים של הדמות לבין מאפייניה הפנימיים.
ג. צפייה מושכלת בהצגות
- התלמיד ידע להשתמש באוצר מילים הנלמד כדי לפענח התרחשויות אומנותיות בהיבט רעיוני ואומנותי.
- התלמיד ידע לנסח את החוויה הרגשית והאסתטית הנוצרת בעת צפייה בהצגה.
- התלמיד ידע לנסח את אמירת היוצרים ולהציע פרשנויות נוספות.
ד. פרשנות ותוכן
- התלמיד ידע לזהות את הרעיון המרכזי בסיפור או במחזה הנוגע גם לחיינו.
- התלמיד ידע לפענח את הפרשנות של יוצרי ההצגה ומבצעיה.
ה. טקסט וקונטקסט
- התלמיד ידע לנתח מחזה ולפענח את פרשנותו בכלים הנלמדים.
- התלמיד ידע לזהות נושאים אוניברסליים במחזות הנלמדים.
ו. סוגי תיאטרון
- התלמיד ייחשף לסוגי תיאטרון שונים; ידע להבדיל בין תיאטרון חפצים לבין תיאטרון בובות. התלמיד ידע להשתמש בחפץ ולספר סיפור בעזרת חפצים.
- התלמיד ידע לספר סיפור ללא מילים; יכיר את המושג "הנפשה" ואת אופן יישומו.
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הערכה / חשיבה ביקורתית – לפתח חשיבה פרשנית וביקורתית מתוך התבוננות בהצגות
- השוואה –להשוות בין טקסטים תיאטרוניים לבין עבודות אומנות העוסקות באותו נושא
- ידע –להכיר את ייחודה של השפה התיאטרונית כשפה המאפשרת תקשורת, העברת רעיונות, מסרים ותובנות
- ניתוח – לנתח הצגות וסיטואציות דרמטיות על פי מוסכמות שפת התיאטרון, הסגנון ותקופת יצירתן
- שאילת שאלות – לנסח שאלות בעקבות התבוננות בהצגת תיאטרון
- תכנון – לתכנן מהלך יצירתי בהנחיית המורה על פי אבני דרך ומחוון הערכה
מיומנויות בין אישיות
- ניהול שיח – לנהל דיון מכבד תוך כדי קבלה ופתיחות לדעות שונות כלפי דמות או סיטואציה
- עבודת צוות –לגלות אחריות במהלך תכנון ובביצוע קטע תיאטרלי קבוצתי
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה –לגלות אמפתיה לרגשות האחר המובעים במחזות ובהצגות
- הכוונה עצמית – לעבוד באופן עצמאי מתוך רצון לתת ביטוי אותנטי ושלם לייחודיות
- מסוגלות – להביע מחשבות, רגשות, הרהורים בהקשר לסוגיות אישיות וביחס ליצירה
- שליטה עצמית ומודעות רגשית –לווסת תגובות רגשיות במהלך תהליך יצירה
ערכים
אהבת הדעת
- גילוי סקרנות, מוטיבציה ועניין בתהליך היצירה, במתן פרשנות ומשמעות לטקסטים דרמטיים ובימתיים מגוונים
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- מימוש ערכי כבוד האדם וגילוי רוח האדם בלמידה והפקת יצירות העוסקות בדילמות ובקונפליקטים אנושיים
כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
- היכרות עם סיפורי מיתולוגיה ופולקלור בתרבות היהודית-ישראלית
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות
• חשיפה למחזות והצגות והמציגות את המפגש הרב תרבותי בחברה
• התבוננות בקשרים בין חברה ומקום כמעצבי ומשקפי הלכי הרוח בחברה הישראלית
מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
• מימוש היכולת להבעה עצמית מקורית אותנטית ויצירתית ללא ביקורת ו/או חשש
• מיצוי היכולות בתחום הלמידה, היצירה תוך כדי גילוי סקרנות והתמדה
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה
• הכרת מחזות, קונפליקטים דרמטיים במטרה לעורר מודעות לצדק ומעורבות חברתית
• שאילת שאלות המציבות דילמות מוסריות