מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ח/גאוגרפיה - אדם וסביבה
מתוך מתנ״ה תש״פ
גאוגרפיה - אדם וסביבה
תכנית הלימודים
ידע
א. כדור הארץ, מערכת השמש והיקום
- היקום ומרכיביו
- מערכת השמש ומרכיביה
- תנועות כדור הארץ
ב. מזג אוויר ואקלים – תהליכים מחזוריים באטמוספרה
- תהליכים מחזוריים באטמוספרה
- השמש כמקור אנרגיה
- תופעות מזג אוויר ואקלים
- אזורי אקלים
- השפעת האדם על האקלים
ג. תהליכים מחזוריים בכדור הארץ – פנימיים וחיצוניים – גיאוספרה
- תהליכים פנימיים
- תהליכים חיצוניים
ד. משאבי הטבע בכדור הארץ, ניצולם ודרכי שימורם
- המשאבים ודרכי מיונם, משאבי מים, משאבי אנרגיה
- פתרונות טכנולוגיים למשאבים במחסור
- משאבים
- משאבים כזרזי פיתוח
- השפעת האדם על ניצול משאבים ושימוש בהם
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- אנליזה – לנתח את תפרוסת המחצבים ולהסביר את ההשלכות הכלכליות של המחצבים על המדינות המפיקות מול המדינות הצורכות (תפרוסת הפקה מול תפרוסת צריכה)
- הבנה – להבין תהליכים בהיווצרות היקום: תיאוריית המפץ הגדול, מחזור החיים של הכוכבים
- הפקה וייצוג ידע – להפיק מידע באמצעות כלים גיאוגרפיים טכנולוגיים, כמו מפות מקוונות, ולייצגו בצורות שונות
- השוואה – לערוך השוואה בין אזורי האקלים ולהסיק מסקנות מההשוואה
- חקרנות – לערוך תצפית, לשאול שאלות, להעלות השערות, לעבד נתונים, להעלות סוגיות ביחס לאזור שלי
- ידע – להכיר את המבנה של מערכת השמש: תכונותיה, הרכבה וחשיבותה לחיים על פני כדור הארץ
מיומנויות בין אישיות
- ניהול שיח מכבד – לנהל שיח המכבד את רעיונות האחרים להתמודדות עם הידלדלות מקורות המים
- עבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן, לפעול למען איכות הסביבה ושימור משאבי הטבע
- שיתוף פעולה – לעבוד תוך כדי שיתוף פעולה בתהליך שבו כל קבוצה חוקרת סוג אחד של סלעים, ומציגה בפני המליאה את ממצאיה תוך כדי שימוש באמצעי זיהוי פשוטים
מיומנויות תוך אישיות
- מסוגלות – לחוש ביטחון להביע ולשתף אחרים במחשבות, רגשות, הרהורים בהקשר לסוגיית דרכי התמודדות של האדם עם אסונות טבע
- סקרנות – לגלות סקרנות לגבי התחושות הנלוות למתרחש בסביבה הקרובה והרחוקה מבחינה פיזית ואנושית
ערכים
אהבת הדעת
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בנושא היקום ומרכיביו
מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – מימוש מגוון היכולות במהלך פעילות יזומה לשימור משאבי הטבע בסביבה
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית, ומחויבות לטבע ולסביבה
מעורבות – טיפוח אכפתיות לטבע ולנוף והגברת המודעות לשמירה על ערך הקיימות