מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ח/כישורי חיים
תוכן עניינים
כישורי חיים
תכנית הלימודים
ידע
א. כישורים רגשיים וחברתיים להתחלה חדשה
- לעבד את חוויות החופשה, לשתף ולחלוק
- לרענן קשרים, ליצור קשרים חדשים, להתמקם שוב בכיתה
- לזהות את הכיתה כקבוצת שייכות וקשר
ב. אלכוהול ותרבות פנאי
- לדעת מידע עדכני אודות שתיית אלכוהול והשלכותיה על הפרט ועל החברה
- לזהות את תפיסותיו, רגשותיו ועמדותיו כלפי שתיית אלכוהול והשלכותיהם על בחירותיו ההתנהגותיות
- לדעת לבטא קולות, עמדות ושאלות שיש לו בקשר לשתיית אלכוהול
- להשתמש ביעילות בכלים ובכישורים שעומדים לרשותו כדי להתמודד עם דילמות הקשורות לשתיית אלכהול במצבי חיים שונים
ג. תפקידי מגדר
- להכיר תפקידי מגדר וסטריאוטיפים מיניים ולזהות את ביטויים בחשיבה, ברגשות ובהתנהגות בחיי היומיום
. - לזהות מחירים אישיים וחברתיים של חשיבה סטריאוטיפית מגדרית ואת השפעתה על תפיסת המיניות האישית
ד. משיכה והתאהבות
- להבחין בין המושגים: משיכה, התאהבות ואהבה, ולהבין שהם אישיים, זמניים ומשתנים עם הגיל
- להכיר ברגשות הקיצוניים המלווים את ההתאהבות והמשיכה בניגוד לאהבה
ה. פרידה מקשר
- להבין שפרידות הן חלק מהחיים, סיום של פרק אחד, אך תחילתו של פרק חדש, ובגיל ההתבגרות - הרבה חברויות ופרידות
- לסיים קשר בדרך חיובית ובונה ולהכיר מגוון דרכים להתמודד עם פרידה
ו. ניהול מצבי מצוקה – תכנית פיתוח חוסן
- להכיר בקיומם של מצבים קשים בחיים וללמוד כישורי התמודדות מתאימים
- לזהות את ה"קו האדום" שבין מצבי לחץ יומיומיים לבין מצב מצוקה המחייב התערבות
- לזהות מצבי קושי ומצוקה בעצמו ובסביבתו ולדעת מתי יש להתערב ולדווח למבוגר משמעותי
- לזהות גורמים מקדמים וגורמים מעכבים במתן עזרה, בבקשת עזרה ובקבלת עזרה
ז. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת
- להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
- להכיר עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
- לרכוש כלים לבניית תדמית דיגיטלית ראויה מכבדת וערכית ולפתח יכולת לשמור עליה
- לדעת להגביל את הגישה למידע שלו ולשמור על פרטיות ברשת
- להפעיל שיקול דעת בעת כניסה למרחבים מקוונים שונים ולדעת לצרוך מידע תואם גיל
- להבין את החשיבות שבשימוש מאוזן במסכים ולהכיר את ההשלכות של חשיפת יתר למסכים
ח. נוער בראי המדיה
- לפתח צריכה ביקורתית של סוגי מדיה שונים, לסרוק ולזהות תופעות שיש בהן סיכון
- להבחין בין מסרים גלויים לסמויים ולהגיב לשניהם
- להבחין בפיתויי המדיה ולעמוד מולם
- להבחין בין היותו אוטונומי ובוחר באורח חייו לבין היותו מופעל באמצעות חיקוי פסיבי
ט. הימורים – משחקים מסוכנים
- לדעת מהי התמכרות להימורים ומה סכנותיה?
- להציע להעניק סיוע לחבר שמגלה התנהגות מהמרת, לתמוך בו ולדווח עליו לגורמי סיוע ותמיכה
י. מסיימים שנה - מבט לאחור ומבט קדימה...
- לעבד את חוויית הפרידה מאחר משמעותי ומקבוצת הכיתה
- להתמודד עם מנעד רגשות הפרידה
- להודות לזולת משמעותי, להכיר בטוב ולהוקירו
- להתכונן להתחלה חדשה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה יישומית – להבין את ההתנהלות הנדרשת בהתנהגות מינית אחראית ולהתנהג בהתאם
- הערכה – להעריך את הסיכונים בהתנהלות ברשת, לגבש עמדות, להביע אותן ולהתנהג על פיהן
- ידע – להבין שיש מגוון זהויות מיניות
מיומנויות בין אישיות
- אחריות – לגלות אחריות בכל ההיבטים הקשורים להתנהגות מינית שלו ושל אחרים בסביבתו
- ויסות רגשי – להכיר לקבל ולהתמודד עם תסכול אישי או קבוצתי באופן מאוזן ומבלי להשליך זאת על אחרים
- רגישות והקשבה לזולת – לגלות רגישות ויכולת הקשבה לסימני מצוקה של הזולת, להיות שם בשבילו, להציע עזרה, ואם יש צורך – להיעזר באחרים
מיומנויות תוך אישית
- שליטה והכוונה עצמי – לזהות מגוון השפעות חברתיות שעלולות להוביל לעישון ולגלות שליטה עצמית שתמנע היגררות
- הערכה עצמית – להאמין ביכולת להתמודדות במצבים שונים במעבר לחטיבה העליונה
- מודעות רגשית – להיות קשוב לרגשות התסכול המתעוררים בו או בזולת במצבים שונים
ערכים
אהבת הדעת
אהבת הדעת – גילוי עניין, סקרנות ורצון לדעת יותר על מצבי סיכון – אלכוהול, הימורים ופגיעה ברשת
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – מתן כבוד לאחר ולשונות המגדרית והביולוגית
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – תחושת ערך עצמי ומימוש מגוון היכולות שבי תוך כדי טיפוח המודעות לקשר בין חשיבה, רגש, דימוי גוף והתנהגות
עצמאות – תחושת עצמאות ויכולת להתמודד עם מצבי לחץ באמצעות "כלי חוסן" פנימיים וליווי ממקורות תמיכה חיצוניים
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
אחריות – גילויי אחריות בהתנהלות ברשת כפרט וכחלק מחברה
מעורבות חברתית – גילויי ערבות הדדית, עזרה לזולת וקבלת עזרה בדגש על התמודדות עם פיתויים