מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ח/כישורי חיים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

כישורי חיים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. כישורים רגשיים וחברתיים להתחלה חדשה

  • לעבד את חוויות החופשה, לשתף ולחלוק
  • לרענן קשרים, ליצור קשרים חדשים, להתמקם שוב בכיתה
  • לזהות את הכיתה כקבוצת שייכות וקשר

ב. אלכוהול ותרבות פנאי

  • לדעת מידע עדכני אודות שתיית אלכוהול והשלכותיה על הפרט ועל החברה
  • לזהות את תפיסותיו, רגשותיו ועמדותיו כלפי שתיית אלכוהול והשלכותיהם על בחירותיו ההתנהגותיות
  • לדעת לבטא קולות, עמדות ושאלות שיש לו בקשר לשתיית אלכוהול
  • להשתמש ביעילות בכלים ובכישורים שעומדים לרשותו כדי להתמודד עם דילמות הקשורות לשתיית אלכהול במצבי חיים שונים

ג. תפקידי מגדר

  • להכיר תפקידי מגדר וסטריאוטיפים מיניים ולזהות את ביטויים בחשיבה, ברגשות ובהתנהגות בחיי היומיום.
  • לזהות מחירים אישיים וחברתיים של חשיבה סטריאוטיפית מגדרית ואת השפעתה על תפיסת המיניות האישית

ד. משיכה והתאהבות

  • להבחין בין המושגים: משיכה, התאהבות ואהבה, ולהבין שהם אישיים, זמניים ומשתנים עם הגיל
  • להכיר ברגשות הקיצוניים המלווים את ההתאהבות והמשיכה בניגוד לאהבה

ה. פרידה מקשר

  • להבין שפרידות הן חלק מהחיים, סיום של פרק אחד, אך תחילתו של פרק חדש, ובגיל ההתבגרות - הרבה חברויות ופרידות
  • לסיים קשר בדרך חיובית ובונה ולהכיר מגוון דרכים להתמודד עם פרידה

ו. ניהול מצבי מצוקה – תכנית פיתוח חוסן

  • להכיר בקיומם של מצבים קשים בחיים וללמוד כישורי התמודדות מתאימים
  • לזהות את ה"קו האדום" שבין מצבי לחץ יומיומיים לבין מצב מצוקה המחייב התערבות
  • לזהות מצבי קושי ומצוקה בעצמו ובסביבתו ולדעת מתי יש להתערב ולדווח למבוגר משמעותי
  • לזהות גורמים מקדמים וגורמים מעכבים במתן עזרה, בבקשת עזרה ובקבלת עזרה

ז. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת

  • להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
  • להכיר עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
  • לרכוש כלים לבניית תדמית דיגיטלית ראויה מכבדת וערכית ולפתח יכולת לשמור עליה
  • לדעת להגביל את הגישה למידע שלו ולשמור על פרטיות ברשת
  • להפעיל שיקול דעת בעת כניסה למרחבים מקוונים שונים ולדעת לצרוך מידע תואם גיל
  • להבין את החשיבות שבשימוש מאוזן במסכים ולהכיר את ההשלכות של חשיפת יתר למסכים

ח. נוער בראי המדיה

  • לפתח צריכה ביקורתית של סוגי מדיה שונים, לסרוק ולזהות תופעות שיש בהן סיכון
  • להבחין בין מסרים גלויים לסמויים ולהגיב לשניהם
  • להבחין בפיתויי המדיה ולעמוד מולם
  • להבחין בין היותו אוטונומי ובוחר באורח חייו לבין היותו מופעל באמצעות חיקוי פסיבי

ט. הימורים – משחקים מסוכנים

  • לדעת מהי התמכרות להימורים ומה סכנותיה?
  • להציע להעניק סיוע לחבר שמגלה התנהגות מהמרת, לתמוך בו ולדווח עליו לגורמי סיוע ותמיכה

י. מסיימים שנה -  מבט לאחור ומבט קדימה...

  • לעבד את חוויית הפרידה מאחר משמעותי ומקבוצת הכיתה
  • להתמודד עם מנעד רגשות הפרידה
  • להודות לזולת משמעותי, להכיר בטוב ולהוקירו
  • להתכונן להתחלה חדשה

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הבנה יישומית – להבין את ההתנהלות הנדרשת בהתנהגות מינית אחראית ולהתנהג בהתאם
  • הערכה – להעריך את הסיכונים בהתנהלות ברשת, לגבש עמדות, להביע אותן ולהתנהג על פיהן
  • ידע – להבין שיש מגוון זהויות מיניות

מיומנויות בין אישיות

  • אחריות – לגלות אחריות בכל ההיבטים הקשורים להתנהגות מינית שלו ושל אחרים בסביבתו
  • ויסות רגשי – להכיר לקבל ולהתמודד עם תסכול אישי או קבוצתי באופן מאוזן ומבלי להשליך זאת על אחרים
  • רגישות והקשבה לזולת – לגלות רגישות ויכולת הקשבה לסימני מצוקה של הזולת, להיות שם בשבילו, להציע עזרה, ואם יש צורך – להיעזר באחרים

מיומנויות תוך אישית

  • שליטה והכוונה עצמי – לזהות מגוון השפעות חברתיות שעלולות להוביל לעישון ולגלות שליטה עצמית שתמנע היגררות
  • הערכה עצמית – להאמין ביכולת להתמודדות במצבים שונים במעבר לחטיבה העליונה
  • מודעות רגשית – להיות קשוב לרגשות התסכול המתעוררים בו או בזולת במצבים שונים

Values.png ערכים


אהבת הדעת

אהבת הדעת – גילוי עניין, סקרנות ורצון לדעת יותר על מצבי סיכון – אלכוהול, הימורים ופגיעה ברשת

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – מתן כבוד לאחר ולשונות המגדרית והביולוגית

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי – תחושת ערך עצמי ומימוש מגוון היכולות שבי תוך כדי טיפוח המודעות לקשר בין חשיבה, רגש, דימוי גוף והתנהגות

עצמאות – תחושת עצמאות ויכולת להתמודד עם מצבי לחץ באמצעות "כלי חוסן" פנימיים וליווי ממקורות תמיכה חיצוניים

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

אחריות – גילויי אחריות בהתנהלות ברשת כפרט וכחלק מחברה

מעורבות חברתית – גילויי ערבות הדדית, עזרה לזולת וקבלת עזרה בדגש על התמודדות עם פיתויים