מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ח/מדע וטכנולוגיה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
- 1 מדע וטכנולוגיה
- 1.1 תכנית הלימודים
- 1.2 ידע
- 1.2.1 א. מדעי החומר – פיזיקה: אנרגיה
- 1.2.2 ב. מדעי החומר – פיזיקה: כוחות ותנועה
- 1.2.3 ג. מדעי החומר – כימיה: חומרים
- 1.2.4 ד. מדעי החיים – ביולוגיה: התא
- 1.2.5 ה. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות ותהליכים ביצורים חיים
- 1.2.6 ו. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות אקולוגיות
- 1.2.7 ז. טכנולוגיה: מערכות טכנולוגיות ומוצרים
- 1.3 מיומנויות
- 1.4 ערכים
מדע וטכנולוגיה
תכנית הלימודים
ידע
א. מדעי החומר – פיזיקה: אנרגיה
- סוגי אנרגיה, המרות אנרגיה, מעברי אנרגיה וחוק שימור האנרגיה
- אנרגיה חשמלית
- האנרגיה החשמלית המומרת לסוגי אנרגיה בעת מעבר זרם חשמלי במעגל
- הזרם החשמלי במעגל כתנועת מטענים במעגל החשמלי
- מדידת זרם
- רכיבי המעגל החשמלי וסמליהם
- מוליכות חשמלית
- גורמים המשפיעים על עוצמת הזרם
- חיבור נגדים במעגלים חשמליים
- חשמל ומגנטיות (על פי בחירת בית הספר)
- קצר במעגל חשמלי והגורמים לו
- הסכנות הכרוכות בשימוש לא זהיר בחשמל
- אמצעי בטיחות
- חוק שימור האנרגיה (על פי בחירת בית הספר)
- משאבי (מקורות) אנרגיה, הפקת אנרגיה והשימושים בה (על פי בחירת בית הספר)
- דרכים להפקת אנרגיה חשמלית
- יישומים טכנולוגיים להמרות אנרגיה
- השפעת השימושים באנרגיה על הפרט, על החברה ועל הסביבה
- התועלת בשימוש באנרגיה חשמלית
- המחיר הסביבתי עקב השימוש במקורות אנרגיה
- פתרונות אפשריים בגישת הקיימות להקטנת הנזק הסביבתי
- הפקת מידע מחשבון חשמל
ב. מדעי החומר – פיזיקה: כוחות ותנועה
- כוחות ופעולתם על גופים
- כוחות כגורמי שינוי
- כוחות כמתארים פעולה הדדית (אינטראקציה) בין גופים
- כוחות מאפיינים ומדידה
- איזון בין שני כוחות הפועלים על אותו גוף (כוחות שקולים) המנטרלים זה את זה
- כוח החיכוך
- הכוח החשמלי והכוח המגנטי
- כוח העילוי (על פי בחירת בית הספר)
- כבידה (גרוויטציה) ככוח המשיכה של גופים זה אל זה בשל המסה שלהם
- המשקל של גוף ככוח הנובע ממשיכתו על ידי גרם שמיים
- משקל לעומת מסה
- לחץ ככוח הפועל על יחידת שטח (על פי בחירת בית הספר)
- לחץ הידרוסטטי (על פי בחירת בית הספר)
- לחץ אוויר (אטמוספרי) (על פי בחירת בית הספר)
- הבדלים בין כוח לאנרגיה
- הקשר בין אנרגיה לכוח
- תנועה (על פי בחירת בית הספר)
- תנועה כמאופיינת על ידי גודל המהירות וכיוונה
- מהירות קבועה וחישוב מהירות
- שינוי בגודל המהירות
- השפעת השימוש בכוחות על החברה ועל הסביבה
- כוחות בחיי היומיום
- כוח החיכוך
- כוח העילוי (על פי בחירת בית הספר)
- הכוח המגנטי
- שימושים בלחץ הידרוסטטי (על פי בחירת בית הספר)
- מנוף
- מישור משופע (על פי בחירת בית הספר)
ג. מדעי החומר – כימיה: חומרים
- מבנה החומר: מבנה האטום, היסודות ותכונותיהם, ארגון היסודות בטבלת היסודות
- סוגים של חלקיקים: אטומים, מולקולות, יונים
- יסוד כמורכב מאטומים זהים זה לזה
- מבנה האטום
- חלקיקים ומבנים מהם בנויים יסודות
- סידור היסודות בטבלה
- סימול יסודות בשפת הכימאים
- תרכובות ותערובות
- התרכובת כבנויה מצירוף של אטומי יסודות הקשורים זה לזה
- סוגי תרכובות – חומצות ובסיסים (על פי בחירת בית הספר)
- תערובת כחומר שאינו טהור
- שיטות להפרדת חומרים בתערובת
- תהליכי שינוי בחומרים וחוק שימור המסה
- התהליך הכימי
- זיהוי תהליך כימי
- המגיבים והתוצרים בתהליך כימי
- המרות אנרגיה בתהליכים כימיים (על פי בחירת בית הספר)
- שימור המסה בעת התרחשות תהליכים כימיים
- השפעת השימוש בחומרים על הפרט, על החברה ועל הסביבה
- ההשפעה של השימוש בחומרים על איכות החיים
- המחיר הסביבתי של שימוש בחומרים
- פתרונות אפשריים בגישת הקיימות להקטנת הנזק הסביבתי
ד. מדעי החיים – ביולוגיה: התא
התא כיחידת מבנה ותפקוד בסיסית של יצורים חיים
- התאמה בין מבנה התאים לבין תפקודם
- החומר התורשתי (DNA) בתאי יצורים חיים, תפקודו וארגונו בכרומוזומים שבגרעין (על פי בחירת בית הספר)
- תא מוצאו מתא
- חלוקת תאים
- התמיינות תאים
ה. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות ותהליכים ביצורים חיים
- מאפייני החיים, צרכים לקיום יצורים
- מאפייני החיים המשותפים לכל היצורים החיים
- התא כיחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של היצורים החיים
- קיום מאפייני חיים בתא בדגש: רבייה, גדילה, התפתחות ותקשורת
- צרכים חיוניים לקיום יצורים חיים
- תפקודים של מערכות/תהליכים ביצורים חיים – תקשורת (על פי בחירת בית הספר)
2.א תקשורת
- קשורת עם הסביבה כאחד ממאפייני החיים
- חשיבות התקשורת
- מבנה מערכת העצבים, חשיבותה ותפקודה
- תהליכים המתרחשים מקליטת גירוי ועד התגובה עליו
- מבנה איבר חוש של אדם (עין או אוזן) והתאמתו לתפקודיו
2.ב רבייה
- חשיבות תהליך הרבייה להמשך קיום המין
- צורות רבייה שונות ביצורים
- מבנה מערכת הרבייה ותפקודה בצמחים
- מבנה מערכת הרבייה באדם ותפקודה
- תהליך הרבייה הזוויגית בצמחים
- תהליך הרבייה בבעלי חיים
- תהליך הרבייה באדם
- התפתחות ביצורים חיים
- התפתחות צמחים: מחזור חיים בצמחים – מזרע לזרע (על פי בחירת בית הספר)
- התפתחות באדם ובבעלי חיים: מעובר לבוגר
- מעורבות האדם בתהליכי רבייה והתפתחות: ההשפעה על הפרט, החברה והסביבה
- חשיבות הקשר בין מערכות בגוף (על פי בחירת בית הספר)
2.ג בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמירתן
- בריאות ומערכת העצבים (על פי בחירת בית הספר)
- חומרים הפוגעים בתפקוד מערכת העצבים
- אימוץ התנהגויות לשמירה על הבריאות
- ריאות ורבייה
- בעיות הקשורות בתפקוד מערכת הרבייה
ו. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות אקולוגיות
- המגוון הביולוגי
- מגוון המינים וחשיבותו
- מגוון בתי גידול וחשיבותו
- יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם
- הסביבה כמספקת צרכים חיוניים לקיום יצורים
- השפעת גורמים אביוטיים על גורמים ביוטיים
- השפעת גורמים ביוטיים על גורמים אביוטיים
- התאמת צמחים ובעלי חיים לסביבתם
- רמות ארגון
- יחסי גומלין בין יצורים
- המרות ומעברי אנרגיה במארג המזון ובפירמידת מזון
- גורמים המשפיעים על גודל אוכלוסייה (על פי בחירת בית הספר)
- מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה (על פי בחירת בית הספר)השפעת האדם על יחסי גומלין בין יצורים בסביבה והתמודדותו עם ההשלכות (על פי בחירת בית הספר)
ז. טכנולוגיה: מערכות טכנולוגיות ומוצרים
- אפיוניה של מערכת טכנולוגית: מטרה, מרכיבים, מבנה ותהליכים
- מערכת טכנולוגית כאוסף של רכיבים מעשה אדם הפועלים בתיאום כדי לענות על צורך אנושי ולהשיג מטרה
- פעולת המערכת הטכנולוגית מאופיינת על ידי קלט, תהליך ופלט
- השפעת הטכנולוגיה על החברה והסביבה
- התפתחות מערכות טכנולוגיות
- הטכנולוגיה כמחוללת שינויים גלובליים בחברה
- שינויים בחברה בעקבות פיתוחים טכנולוגיים
- יתרונות וחסרונות של שימוש בטכנולוגיה תוך כדי התייחסות להיבטים סביבתיים, חברתיים, כלכליים וערכיים
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – להבין שהמשקל של גוף משתנה בהתאם למיקום הגוף ומרחקו ממרכז כדור הארץ, בעוד מסתו נותרת קבועה
- הסקת מסקנות – להסיק מסקנות על הגודל והכיוון של הכוחות הפועלים בעת אינטראקציה של שני מאזני משקל צמודים המפעילים כוח זה על זה
- השוואה – להשוות את קצב ההמסה של אשלגן על-מנגנטי במים חמים ובמים קרים ולהסיק מסקנות
- חשיבה ביקורתית – להפעיל חשיבה ביקורתית על כל השלבים של תהליך החקר/התיכון שבוצע
- ייצוג ידע – לתאר המרות אנרגיה בעת פעולת מכשירי חשמל באמצעות תרשים זרימה
- ניסוח השערות – לנסח השערות על עוצמת הזרם החשמלי בנקודות שונות במעגל החשמלי
- ניתוח – לנתח תוצאות של מחקרים בתחומי החקלאות בהתבסס על מאמרים מעובדים ולהסיק מסקנות על גורמים המשפיעים על התפתחות של חיות משק וגידולים חקלאיים
- תכנון – לתכנן ניסויים לבדיקת השפעת גורמי סביבה על התפתחות צמחים
מיומנויות בין אישיות
- מעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בזיהוי תהליכים המייצגים צדק ושוויון בשמירת הסביבה
- ניהול שיח – לנהל שיח מכבד תוך כדי פתיחות להצעות שונות להתמודדות עם ניתוח תוצאות ניסויים
- עבודת צוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן ולפעול לביצוע תהליך חקר
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת במהלך עבודה שיתופית על מיזם/פרויקט
- יוזמה – להרגיש בטוח להעלות יוזמות למיזמים/פרויקטים עירוניים/ארציים לשמירה והגנה על אוכלוסיות צמחים
- מסוגלות – להרגיש בטוח להביע רגשות, מחשבות, להציע פרשנות ולשלבם בהרצאה
ערכים
אהבת הדעת
- סקרנות ורצון להרחבת הידע ולהעמקתו בתחום המדע והטכנולוגיה
- גילוי עניין ורצון ללמוד על עולם הטבע והטכנולוגיה מתוך פליאה וחדוות למידה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- העמקת המודעות לחשיבות הרגלי שמירה על היגיינה, בריאות ואיכות חיים
- גילוי סובלנות ומתן כבוד לשונות בין אנשים במהלך השמעת דעות שונות סביב שאלות מוסריות והשלכות חברתיות בתחום מדע וטכנולוגיה
כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
- העמקת תחושת השייכות ופיתוח יחס חיובי לסביבה הקרובה, לטבע הארץ ולאתריה
- מתן כבוד למגוון ערכי מורשת ותרבות הבאים לידי ביטוי באתרים שונים בארץ
מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
- מימוש עצמי ומתן ביטוי לרגשות, לציפיות ולבקשות הפרט מהקבוצה במהלך ניסוי
- שיתוף והבעת דעה, מחשבה, רעיון לשמירה על הסביבה הקרובה והרחוקה
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה
- יישום אורח חיים מקיים, לדוגמה: שימוש בחומרים מתכלים, חיסכון באנרגיה
- גילוי אכפתיות ודאגה לטבע, הסברה, אימוץ אתר וטיפוחו