מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ח/מתמטיקה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
מתמטיקה
תכנית הלימודים
ידע
א. תחום אלגברי
- פונקציה קווית
- הפונקציה הקווית
- ייצוג תופעות באמצעות פונקציות קוויות
- אי-שוויוןאי-שוויונות קוויים
- פתרון משוואות ממעלה ראשונה (העמקה), שאלות מילוליות מתאימות וטכניקה אלגברית
- פתרון משוואות ממעלה ראשונה
- שאלות מילוליות מתאימות
- טכניקה אלגברית
- מערכת משוואות של שתי משוואות מהמעלה הראשונה, שאלות מילוליות מתאימות, ערך מוחלט, אי-שוויונות
ב. תחום מספרי
- יחס, פרופורציה וקנה מידה (כולל שימושים אלגבריים)
- יחס בין מספרים
- חלוקה ביחס נתון
- פרופורציה
- יחס ישר
- קנה מידה
- יחס הפוך
- אחוזים, סטטיסטיקה והסתברות
- אחוזים
- איסוף נתונים וארגונם בדרכי ייצוג שונות: רשימה, טבלה, דיאגרמת עמודות, דיאגרמת עוגה, פיקטוגרמה ונקודות על מערכת צירים
- שכיחות ושכיחות יחסית
- טווח נתונים
- מדדי מרכז: שכיח, חציון, ממוצע
- הסתברות
- ההסתברות לקבלת תוצאה היא קביעה מראש של מידת ההיתכנות שהתוצאה תתרחש בסולם שבין 0 ל-1.
- תכונות של ההסתברות במצבים סימטריים
- האומדן להסתברות לקבלת תוצאה יכול להתקבל באמצעות בדיקת השכיחות היחסית של אותה תוצאה כשחוזרים על אותו ניסוי מספר רב של פעמים.
- שורש ריבועי ומספר אי-רציונלי
ג. תחום גיאומטרי
- משולשים חופפים, תיכון ומשולש שווה שוקיים
- משולשים חופפים
- זווית חיצונית למשולש
- תיכון במשולש
- משולש שווה שוקיים
- דמיון מצולעים
- משולשים דומים
- מצולעים דומים
- משפט פיתגורס במישור ובמרחב
- גליל (גליל ישר בלבד)
- היכרות עם הגוף
- חישוב שטח פנים
- חישוב שטח מעטפת
- חישוב נפח
- פריסה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – להבין את הצורך בשימוש במשתנה ובמשוואה לצורך פתרון בעיות
- הסקת מסקנות – להסיק מסקנות בהתאם למשפטים הנלמדים בגאומטריה, כגון תכונות משולש שווה שוקיים
- הערכה / חשיבה ביקורתית – להפעיל חשיבה ביקורתית על כל שלבי פתרון בעיות ובמיוחד בגיאומטריה
- חקרנות – להציג שאלת חקר, להפעיל כלים מתמטיים לביצוע החקר ולבדוק תוצאות שהתקבלו, ולהיעזר לצורך זה בידע מצטבר, למשל בנושא הכללות ופונקציות
- חשיבה יצירתית – להעלות מגוון רעיונות לפתרון הבעיה המתמטית בכל התחומים: מספרי, גיאומטרי ואלגברי
- חשיבה רפלקטיבית – להתבונן בשלבי פתרון קודמים על מנת לחפש פגמים בפתרון או טעויות שהביאו לתוצאה שיש בה סתירה לוגית
- ידע – להכיר את המונחים המתמטיים: פונקציה קווית, שיפוע, נקודות חיתוך, תכונות של פונקציות: פונקציה עולה, יורדת קבועה, תחום חיוביות, תחום שליליות, מערכת משוואות קוויות, אי שוויון
- ייצוג ידע – לדעת לייצג את הידע בעזרת ייצוג מילולי, ייצוג גרפי וייצוג סימבולי
- יישום – ליישם את הידע המתמטי ושפת המתמטיקה לתיאור סימבולי של בעיות בחיי היום-יום
- ניתוח – לנתח את תוצאות הפתרון או הוכחה מתמטית
- סינתזה/אינטגרציה – לשלב בין רעיונות מרכזיים מתחומים שונים במתמטיקה כדי לבנות הבנה טובה יותר של המבנה המדעי במתמטיקה
- שאילת שאלות – לנסח שאלות הקשורות לחומר הנלמד בגיאומטריה
- תכנון – לבנות סכמה לפתרון יעיל של בעיות מתמטיות, כגון בעיות מילוליות, שאלות בגיאומטריה
מיומנויות בין אישיות
- ניהול שיח – לנהל שיח מתמטי מכבד תוך כדי קבלה ופתיחות להצעות שונות לפתרון שאלות מתמטיות
- עבודת צוות – לגלות אחריות ולקחת חלק פעיל בעבודה משותפת על בעיות מתמטיות בגיאומטריה
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לחוש אמפתיה לרגשות הזולת במהלך פתרון משותף של בעיה מתמטית
- הכוונה עצמית – להציב יעדים, לתכנן את הלמידה בנושאים שבתוכנית
- מסוגלות – לחוש ביטחון להביע דעה ולשתף אחרים במחשבות, הרהורים לגבי סוגיות מתמטיות הנידונות בכיתה או בעבודה עצמית
- שליטה עצמית – לווסת את התגובות הרגשיות לנוכח מצבי כישלון ותסכול בתהליך ביצוע פתרון עצמי או עבודה קבוצתית על השאלה המתמטית
ערכים
אהבת הדעת
- גילוי עניין בהתמודדות עם מבנים מתמטיים שונים, כגון חזותיים בתחום הגיאומטריה ומופשטים באלגברה
- שאיפה להבנת הקשר הישיר בין מתמטיקה לבין תהליכים מדעיים וחברתיים, כגון מתוך לימודי הסתברות וסטטיסטיקה העוסקים בקבלת החלטות בתנאים של חוסר ודאות בחיי היום-יום
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- מתן מקום מכבד לרעיונות של האחר ביחס לדרכי פתרון שונות לבעיות מתמטיות
- התייחסות מכבדת לרגשות, למחשבות ולהתבטאויות של חברים לכיתה במהלך הדיון על פתרון השאלה או פעילות חקר משותפת
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
- מיצוי היכולות בתחום המתמטי תוך כדי התמדה ומאמץ
- פיתוח יחס חיובי כלפי המקצוע מתוך פליאה על יכולותיה של המתמטיקה לתאר כמעט את כל התהליכים בטבע ובחברה