מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ח/ספרות לדרוזים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

ספרות לדרוזים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. פרוזה: סוגי הטקסטים (הסוגות)

  • הסיפור הקצר
  • סיפורי עם ומשל
  • ביוגרפיה/אוטוביוגרפיה
  • רומן/מחזה

ב. הרעיון המרכזי / עלילה / דמויות

(לזהות את המרכיבים המבניים של כל סוגה)

  • להבחין בין הרעיון המרכזי של הטקסט לבין הרעיון המשני שבו
  • לזהות את הדמויות, המקום, הזמן ורצף האירועים ביצירה
  • לתאר את הדמויות, הזמן והמקום הסמויים והבלתי סמויים
  • להבחין באווירה בטקסט  
  • להפיק מידע סמוי ובלתי סמוי בטקסט בכל מה שנוגע לדמויות ולהתרחשויות
  • לזהות את הקונפליקטים בקרב הדמויות
  • להבין את נקודות התצפית השונות (המחבר, הדמויות)
  • להביע רגשות ועמדות כלפי הרעיונות / ההתנהגויות של הדמויות ביצירה
  • לשאול שאלות ולשער השערות בכל מה שנוגע לדמויות ולאירועים
  • להגדיר את הבעיה המוצגת בסיפור ולהציע פתרונות שונים
  • להבחין בין הדמויות הראשיות לבין אלו המשניות
  • לקבוע את תפקידי הדמות הראשית והדמות המשנית והזיקה ביניהן
  • לבנות תובנות לגבי הדמויות המבוססות על מאפייניהן והתנהגותן ביצירה: מעשים, מחשבות, רגשות, אופן דיבור, הופעה חיצונית, ולהביע עמדות ורגשות כלפיהן
  • לבצע השוואה בין הדמויות על ידי קביעת קריטריונים
  • לזהות את היחסים בין הדמויות
  • לקיים זיקה בין האירועים של העלילה לבין החוויה האישית של התלמיד

ג. לשון וסגנון

  • להבחין בין לשון פיוטית עשירה לבין לשון פרוזאית ולקשר הבחנות מעין אלה לתקופות היסטוריות
  • לזהות תופעות של לשון פיגורטיבית ולעמוד על תרומתן ליצירה
  • לזהות אירוניה לשונית ולהסביר על תפקידיה בהקשר שבו היא מצויה
  • להבחין במאפיינים ייחודיים של יוצרים בעלי סגנון אישי מובהק במיוחד
  • להבחין במאפיינים רטוריים ולהבין את מטרת השימוש בהם ביצירה

ד. שירה (מכל התקופות)

(לזהות את המרכיבים המבניים של הסוגים השונים של השירה)

  • לזהות את המבנים התחביריים יוצאי הדופן הבונים את משמעות השיר
  • להבחין במאפיינים רטוריים ולהבין את מטרת השימוש בהם ביצירה
  • להבין את הרעיון המרכזי / הנושא של השיר
  • לזהות יסודות מצלול בולטים בתיאור של אלה בבניית משמעות השיר, את השפעתם על הלך הרוח בשיר ואת רישומם הרגשי
  • לתאר את מבנה השיר ואת תרומתו למשמעות השיר
  • לאתר קשיים פרשניים הנובעים מעמימות המבע השירי וממורכבותו והצעות לקריאות שונות של השיר

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הערכה – להעריך את תוכן הטקסט (טענות, אמירות, עמדות) באמצעות ידע עולם של הקוראים
  • הסקת מסקנות – להסיק מסקנות מן הטקסט כולו ומֵחלקים ממנו
  • העברה ויישום – ליישם את הידע הלשוני ולהשתמש בכלים הלשוניים בבניית משפטים תקינים ההולמים את נסיבות השיח
  • השוואה – להשוות או לקשר בין המידע והרעיונות שבטקסט ובין ידע חיצוני, ניסיון אישי או עמדות של הקוראים
  • חקר – לחקור תופעות לשוניות/ספרותיות בטקסטים מסוגים שונים ובהקשרים שונים
  • חשיבה רפלקטיבית – לפתח ולהטמיע מהלכים רפלקטיביים לשיפור ההבעה בכתב ובעל פה
  • ידע והבנה – להבין קְשרים לוגיים שאינם גלויים, כגון סיבתיות, הכללה ופירוט, השתלשלות עניינים, השוואה
  • ייצוג ידע – להציג ידע בכתב ובעל פה בפני קהלים שונים במגוון אמצעים בצורה בהירה ומובנת
  • סינתזה/אינטגרציה – לנסח ניסוח מכליל של מידע משותף מהטקסטים
  • תכנון – לתכנן את תהליך הכתיבה תוך כדי ארגון המידע

מיומנויות בין אישיות

  • עבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת הצוות, ליזום, לתכנן, לפעול לעידוד התנהגות: הקשבה, לקיחת אחריות, גמישות, שיתוף פעולה
  • מעורבות חברתית  – לגלות אכפתיות ולפעול לקידום תהליכי הסתגלות בחברה והגברת תחושת  השייכות, וליזום פעולות חברתיות שיש בהן ערך
  • ניהול שיח – להשתתף בשיח מכבד עם הסובבים על אודות נושאים רלוונטיים הקרובים לליבם ולעולמם, ולגלות סובלנות לדעות שונות

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לגלות יכולת להרגיש ולהבין את האחר ביחס לרגשות, מחשבות, התנהגות והמוגבלויות השונות אצל האחר
  • הנעה עצמית ויוזמה – ליזום ולהעלות רעיונות מגוונים לפתרונות יצירתיים לדילמות חברתיות בבית ספר, בקהילה ובמדינה
  • התמדה – לגלות התמדה במהלך ביצוע של משימות קריאה או כתיבה מאתגרות
  • מודעות רגשית – לזהות רגשות בחיי היום יום סביב שמחה, עצב, אהבה, אמפתיה, כעס,   סביב נושאים אקטואליים (סכסוכים בין..., אובדן, אלימות...) דרך סרטונים וטקסטים נרטיביים ושיח קבוצתי בעקבות צפייה/קריאההערכה
  • מסוגלות והערכה עצמית – להכיר בחוזקות ובחולשות האישיות ביחס להתנסויות במשימות רלוונטיות ביחס ללומדים אחרים
  • סקרנות – לגלות עניין בלמידה, לחוש חיבור רגשי תוך כדי סקרנות בנושאים על פי תחומי עניין מגוונים ורלוונטיים ללומד


Values.png ערכים

אהבת הדעת

אהבת הדעת - גילוי עניין וסקרנות בהיבטים שונים בשפה, בשימושים שלהם ביומיום ורצון להרחבת הדעת וההשכלה

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד - טיפוח שיח של כבוד הדדי, האזנה לאחר והצגת מסרים בדרך נאותה ובלשון נקייה

כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה

מורשת ותרבות  - אהבת השפה והספרות הערבית וחיזוק המורשת והתרבות הדרוזיות ודגש על הזיקה והשייכות של התלמיד למורשתו ותרבותו הייחודית ולמדינתו

מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי  -  טיפוח היכולת להביע דעה, יכולת קבלת החלטות וגיבוש עמדה כלפי הנעשה בסביבה הקרובה והרחוקה

צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה

אמפתיה ומעורבות - יפוח רגישות כלפי הזולת, הבנה, חמלה, אחריות, חברות באמצעות שיח ספרותי