מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ח/שעת חברה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
- 1 שעת חברה
- 1.1 תכנית הלימודים
- 1.2 ידע
- 1.2.1 א. התלמיד כחלק מקבוצה חברתית, חברות ושיתוף פעולה
- 1.2.2 ב. מנהיגות ואחריות חברתית
- 1.2.3 ג. לחיות בחברה דמוקרטית רב תרבותית
- 1.2.4 ד. שייכות, סולידריות ומעורבות
- 1.2.5 ה. טיפוח זהות ישראלית - יהודית (בהתאמה למגזרים - בפיתוח)
- 1.2.6 ו. מחויבות למדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית
- 1.2.7 ז. סיום ופרידה, יציאה לחופשה
- 1.3 מיומנויות
- 1.4 ערכים
שעת חברה
תכנית הלימודים
ידע
א. התלמיד כחלק מקבוצה חברתית, חברות ושיתוף פעולה
- התלמיד יבין את הציפיות שלו ושל קבוצת השווים בכיתה וידע לתרגם אותן לתקנון כיתתי ברוח המוסד החינוכי.
- התלמיד ידע לזהות נורמות של תקשורת המקובלות בקבוצתו ולהבחין בין נורמות רצויות ולא רצויות.
- התלמיד יבין את המושג לחץ חברתי וירכוש כלים להתמודדות עם לחץ זה.
- התלמיד יכיר את המושג חברות וירטואלית ומשמעותה.
- התלמיד יכיר ויבין את שיקולי הדעת מאחורי השימוש באמצעי תקשורת מגוונים.
- התלמיד ידע לקבל החלטות (פיננסיות) מתוך שיקול דעת והתחשבות בחברים בקבוצה.
ב. מנהיגות ואחריות חברתית
- התלמיד יכיר את המושג "שליח ציבור" ואת המשמעויות הנובעות ממנו.
- התלמיד יבין מהי האחריות של חברי המנהיגות הנבחרת ושל חברי הקבוצה האחרים לאחר הבחירות.
ג. לחיות בחברה דמוקרטית רב תרבותית
- התלמיד יבין את חשיבותה של הקשבה כחלק מתרבות דיון.
- התלמיד יכיר את נקודות המבט השונות והייחודיות שמביא כל פרט לקבוצה.
- התלמיד יבין מהי דעת קהל ומה חשיבותה בחברה דמוקרטית.
- התלמיד יכיר את המושג הוגנות וידע כיצד להתמודד עם קונפליקטים בקבוצה.
- התלמיד יכיר את המושג סטריאוטיפ ויבין שיש לבחון אותו אל מול המציאות.
- התלמיד ידע כי מפגש עם הזר והשונה מצריך סובלנות והכלה.
ד. שייכות, סולידריות ומעורבות
- התלמיד יכיר את המושגים שייכות ומעורבות ואת הקשר ביניהם.
- התלמיד יברר את המושג ערבות הדדית בהקשר ליחסי ישראל תפוצות.
- התלמיד ידון בחשיבותה של עבודת צוות ושיתוף פעולה.
- התלמיד ידע מהי אכפתיות ומה ביטוייה בחברה.
- התלמיד יכיר את היכולות שלו כבסיס לתרומה לכיתה ולבית הספר במסגרת תוכנית המעורבות החברתית.
- התלמיד יכיר את המושג קיימות ואת השפעתו על חיי הפרט והכלל.
ה. טיפוח זהות ישראלית - יהודית (בהתאמה למגזרים - בפיתוח)
- התלמיד יכיר את יום הזיכרון ליצחק רבין, את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ואת יום הזיכרון לחללי צה"ל ומשמעותם.
- התלמיד יכיר ימי לוח בתרבות היהודית, הישראלית והאוניברסלית ומשמעותם.
- התלמיד יכיר את דמותו של יאנוש קורצ'אק כמחנך וכאדם, יחסו לילדים, אנושיותו ואמונתו באדם (בשבילי הזיכרון).
- התלמיד יכיר את העולם היהודי המגוון טרם השואה, את חיי התרבות והרוח וחיי היומיום של יהודים בקהילות שונות (בשבילי הזיכרון).
ו. מחויבות למדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית
- התלמיד יכיר סמלים וטקסים במדינת ישראל וידון בחשיבותם.
- התלמיד ידון בנושא תרבות ישראלית בכלל ובחשיבותה של השפה העברית בפרט.
ז. סיום ופרידה, יציאה לחופשה
- התלמיד יבחן את השנה שחלפה ואת עמידתו ביעדים שהציב לעצמו.
- התלמיד יכיר תחומי עניין מגוונים וידע לצרוך פנאי מתוך שיקול דעת.
- התלמיד יציב יעדים לניצול מיטבי של חופשת הקיץ.
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – הבנת מושגים הקשורים לשייכות, לשונות תרבותית, למעורבות ולאחריות חברתית
- העברה ויישום – שימוש במיומנויות ובידע הנרכש והעברתם לתחומי דעת וחיים שונים
- חשיבה רפלקטיבית – תהליכי עיבוד, המללה והמשגה של התנסויות חברתיות
- חשיבה ביקורתית – בחינת מצבים מנקודות מבט שונות
- נקיטת עמדה – גיבוש עמדה בסוגיות שונות והצגתה
מיומנויות בין אישיות
- התנהלות חברתית – עמידה בלחץ חברתי, התחשבות בחברים בהקשר לרשתות חברתיות
- ניהול שיח מכבד – הקשבה, ביטוי עצמי והצגת עמדה מנומקת במסגרת דיונים בכיתה ובקבוצה
- קבלת החלטות - קבלת החלטות מושכלות תוך כדי רגישות חברתית ערכית לפרט ובקבוצה
- שיתוף פעולה ועבודת צוות – לקיחת חלק פעיל ומקדם בחיי הכיתה כקבוצה חברתית
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – אמפתיה ומודעות רגשית לצורכי הפרט והחברה
- מודעות – מודעות ליכולות אישיות כבסיס להעצמה אישית ולתרומה לכיתה ולבית הספר
- ניהול עצמי – הצבת יעדים ומימושם בימי לימודים ובימי חופשה
ערכים
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- בנייה ערכית של מערכות יחסים חברתיות על בסיס התחשבות והכרה בתרומתו הייחודית של כל פרט
- אחריות אישית ומנהיגות בהקשרים כיתתיים
- יושר, אמינות והגינות בהקשר לטוהר הבחינות
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות
- הזדהות עם סמלי המדינה ועם הימים הלאומיים
- מחויבות ואחריות חברתית של מנהיגות נבחרת
- הקשבה, סובלנות, הכלת השונה והוגנות בהקשר ליחסים בין אישיים בכיתה וכחלק מפיתוח ראייה מורכבת לשונות חברתית
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
- מימוש עצמי במסגרת הכיתה כקבוצה חברתית
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
- מחויבות לזהות תרבותית בהקשר לחגים, מועדים וימי זיכרון כמעצבים זיכרון קולקטיבי
- חשיבות התרבות ישראלית והשפה העברית
- כבוד והערכה לחיים היהודיים טרום השואה
- ערבות הדדית ביחסי ישראל-תפוצות
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
- שייכות ואכפתיות בהקשרים כיתתיים וחברתיים
- מעורבות חברתית בכיתה ובבית הספר
- שיתוף פעולה ועבודת צוות בהקשר להשגת מטרה משותפת
- קיימות והשפעתה על חיי הפרט והכלל