מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ט/אומנויות - אומנות חזותית

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

אומנויות - אומנות חזותית

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. עקרונות התקשורת החזותית

  • תנאי היסוד לקיומה של תקשורת ביצירת אומנות: מוען ונמען, מדיום, צופן ומסר
  • הדגמה של תנאי היסוד באמצעות סוגי מדיה שונים
  • מודל התקשורת הקווית

ב. מדיום הציור

  • מודל התקשורת הקווית
  • הציור כתקשורת (באמצעות דוגמאות מציור דתי, ציור היסטורי, ציור פוליטי, ציור חברתי, ציור אישי ועוד)
  • ייחודיות מדיום הציור: הציור כמדיום חד פעמי
  • זיקה בין טכניקה, סגנון ומסר
  • הדמיון והשוני בין הציור לבין סוגי מדיה אחרים
  • תערוכה ואוצרות

ג. מדיום הפיסול

  • מודל התקשורת הקווית
  • תפקידי הפסל: כלי פולחן, מעצב זיכרון והנצחה, אובייקט אומנותי
  • המאפיינים הייחודיים של מדיום הפיסול
  • הפיסול כאמצעי תקשורת
  • הדמיון והשוני בין מדיום הפיסול לבין סוגי מדיה אחרים
  • אוצרות, הצבת יצירות פיסול במרחב הבית ספרי, החוץ בית ספרי ובגלריה וירטואלית

ד. מדיום הכרזה

  • מודל התקשורת הקווית
  • ייחודיות מדיום הכרזה כאמצעי תקשורת חזותית
  • הדמיון והשוני בין הכרזה לסוגי מדיה אחרים
  • כרזה ומרחב תצוגה
  • סוגי כרזות: כרזת פרסום, כרזה מגויסת, כרזת מחאה, כרזה אומנותית
  • זרמים וסגנונות שונים בכרזות ישראליות

ה. מדיום הקריקטורה

  • מודל התקשורת הקווית
  • ייחודיות הקריקטורה כמדיום של תקשורת חזותית
  • סוגי קריקטורות: פוליטית, חברתית
  • דמיון ושוני בין הקריקטורה לסוגי מדיה אחרים

ו. מדיום הצילום

  • מודל התקשורת הקווית
  • ייחודיות הצילום לסוגיו כתקשורת חזותית
  • הצילום כתקשורת חזותית (באמצעות דוגמאות המציגות את תפקידיו העיקריים: צילום פרטי לעומת צילום אומנותי, מבוים, עיתונאי ופרסומי)
  • אוצרות, הצבת תצלומים במרחב הבית ספרי או בגלריה וירטואלית

ז. מדיום האומנות הדיגיטלית

  • מודל התקשורת הקווית
  • טקטיקות הגעה לאתרי אומנות דיגיטלית ופרקטיקות ההפעלה
  • ייחודיות מדיום האומנות הדיגיטלית כתקשורת חזותית
  • הבחנה בין מיזמים איכותיים לכאלה שאינם איכותיים

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הסקת מסקנות – לשאול שאלות על יצירות האומנות, להעלות השערות, לנסח מסקנות לאור המוטיבים, הסמלים, הטקסטים ביצירות אומנות
  • ידע – להכיר את שפת האומנות החזותית ומושגיה
  • חשיבה רפלקטיבית – לערוך רפלקציה ולהתייחס לשאלות, מחשבות, הרהורים שהתעוררו אצלם בתהליך היצירה
  • סינתזה/אינטגרציה – להסביר את הקשר בין יצירת האומנות, הסביבה ותקופת היצירה
  • תכנון – לתכנן את מהלך היצירה בסדנה פיזית/דיגיטלית (סקיצות) ואת התערוכה הכיתתית ו/או האישית שבהם יציגו את עבודותיהם במגוון טכניקות והקשרים

מיומנויות בין אישיות

  • הקשבה מכבדת – להאזין בצורה מכבדת לדברי האחרים ביחס ליצירות
  • ניהול שיח – לנהל דיון המציג מגוון דעות ורעיונות מנומקים ולגלות סובלנות לדעות מנוגדות ושונות תוך כדי הקשבה
  • עבודת צוות – לעבוד בצוות במהלך הפקת תערוכות במרחב הבית ספרי ומחוצה לו (תכנון, הכנת טקסטים מלווים, כותרות ליצירות, מרחבי תצוגה ועוד)

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לגלות אמפתיה לרגשות האחר המובעים ביצירת אומנות
  • יוזמה – ליזום מיזמים ופרויקטים להנכחת האומנות במרחבים הציבוריים בבית הספר ובקהילה (הצבת פסלים, ציורי רחוב, גרפיטי ועוד)
  • מודעות רגשית – להכיל ולקבל את רגשות האחרים ביחס ליצירה
  • מסוגלות – לגלות תחושת מסוגלות להביע ולשתף אחרים במחשבות, ברגשות, בהרהורים ביחס לתהליך וליצירת יצירות שלהם

Values.png ערכים

אהבת הדעת

  • גילוי סקרנות, מוטיבציה ועניין בתהליך היצירה ובמשמעותה באומנות חזותית על גווניה
  • הנאה ושמחת הגילוי והלמידה במפגש עם אומנים בסדנה, היכרות עם חומרים וטכניקות והתנסות ביצירה
  • למידה, גילוי וחוויה במפגש עם יצירות מקור בסיורים במוזיאונים ובגלריות

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

  • התייחסות מכבדת לרגשות, למחשבות, ליוצרים וליצירות
  • התייחסות סובלנית למגוון דעות ופרשנויות לטקסט החזותי
  • גילוי סובלנות ורוחב אופקים ליצירות המציגות עמדה שונה

כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה

  • כיבוד יצירות אומנות ישראלית המתייחסות למורשת ולתרבות של מדינת ישראל
  • כיבוד היצירה החלוצית באומנות חזותית וזיקת עם ישראל לארץ ישראל
  • כיבוד יצירות מהמסורת בהשוואה ליצירות באותו נושא מהתקופה המודרנית והפוסט מודרנית

מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות

  • התבוננות מכבדת בסמלי המדינה, מקורותיהם והקשריהם למורשת
  • ההתבוננות בקשרים גלויים וסמויים בין חברה ומקום כמעצבי זהות לפני הקמת המדינה ואחרי הקמתה
  • היכרות עם נרטיבים חזותיים היסטוריים והקשר למדינת ישראל

מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות

  • מימוש היכולת להבעה עצמית מקורית אותנטית
  • מימוש עצמי תוך כדי ביטוי חזותי ייחודי ללא חשש
  • מיצוי היכולות בתחום האומנות החזותית תוך כדי סקרנות, התמדה, חדווה ומאמץ

צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה

  • ביטוי חזותי אותנטי ואישי המעורר מודעות לצדק ולמעורבות חברתית
  • יצירת מיזמים ופרויקטים תוך כדי שיתוף פעולה באומנות חזותית בבית הספר ובקהילה
  • ניהול שיח מכבד המאפשר הבעת מגוון דעות מנומקות לגבי יצירות אומנות חזותית