מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ט/אומנויות - אומנות חזותית
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
- 1 אומנויות - אומנות חזותית
- 1.1 תכנית הלימודים
- 1.2 ידע
- 1.3 מיומנויות
- 1.4 ערכים
- 1.4.1 אהבת הדעת
- 1.4.2 כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- 1.4.3 כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
- 1.4.4 מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות
- 1.4.5 מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
- 1.4.6 צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה
אומנויות - אומנות חזותית
תכנית הלימודים
ידע
א. עקרונות התקשורת החזותית
- תנאי היסוד לקיומה של תקשורת ביצירת אומנות: מוען ונמען, מדיום, צופן ומסר
- הדגמה של תנאי היסוד באמצעות סוגי מדיה שונים
- מודל התקשורת הקווית
ב. מדיום הציור
- מודל התקשורת הקווית
- הציור כתקשורת (באמצעות דוגמאות מציור דתי, ציור היסטורי, ציור פוליטי, ציור חברתי, ציור אישי ועוד)
- ייחודיות מדיום הציור: הציור כמדיום חד פעמי
- זיקה בין טכניקה, סגנון ומסר
- הדמיון והשוני בין הציור לבין סוגי מדיה אחרים
- תערוכה ואוצרות
ג. מדיום הפיסול
- מודל התקשורת הקווית
- תפקידי הפסל: כלי פולחן, מעצב זיכרון והנצחה, אובייקט אומנותי
- המאפיינים הייחודיים של מדיום הפיסול
- הפיסול כאמצעי תקשורת
- הדמיון והשוני בין מדיום הפיסול לבין סוגי מדיה אחרים
- אוצרות, הצבת יצירות פיסול במרחב הבית ספרי, החוץ בית ספרי ובגלריה וירטואלית
ד. מדיום הכרזה
- מודל התקשורת הקווית
- ייחודיות מדיום הכרזה כאמצעי תקשורת חזותית
- הדמיון והשוני בין הכרזה לסוגי מדיה אחרים
- כרזה ומרחב תצוגה
- סוגי כרזות: כרזת פרסום, כרזה מגויסת, כרזת מחאה, כרזה אומנותית
- זרמים וסגנונות שונים בכרזות ישראליות
ה. מדיום הקריקטורה
- מודל התקשורת הקווית
- ייחודיות הקריקטורה כמדיום של תקשורת חזותית
- סוגי קריקטורות: פוליטית, חברתית
- דמיון ושוני בין הקריקטורה לסוגי מדיה אחרים
ו. מדיום הצילום
- מודל התקשורת הקווית
- ייחודיות הצילום לסוגיו כתקשורת חזותית
- הצילום כתקשורת חזותית (באמצעות דוגמאות המציגות את תפקידיו העיקריים: צילום פרטי לעומת צילום אומנותי, מבוים, עיתונאי ופרסומי)
- אוצרות, הצבת תצלומים במרחב הבית ספרי או בגלריה וירטואלית
ז. מדיום האומנות הדיגיטלית
- מודל התקשורת הקווית
- טקטיקות הגעה לאתרי אומנות דיגיטלית ופרקטיקות ההפעלה
- ייחודיות מדיום האומנות הדיגיטלית כתקשורת חזותית
- הבחנה בין מיזמים איכותיים לכאלה שאינם איכותיים
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הסקת מסקנות – לשאול שאלות על יצירות האומנות, להעלות השערות, לנסח מסקנות לאור המוטיבים, הסמלים, הטקסטים ביצירות אומנות
- ידע – להכיר את שפת האומנות החזותית ומושגיה
- חשיבה רפלקטיבית – לערוך רפלקציה ולהתייחס לשאלות, מחשבות, הרהורים שהתעוררו אצלם בתהליך היצירה
- סינתזה/אינטגרציה – להסביר את הקשר בין יצירת האומנות, הסביבה ותקופת היצירה
- תכנון – לתכנן את מהלך היצירה בסדנה פיזית/דיגיטלית (סקיצות) ואת התערוכה הכיתתית ו/או האישית שבהם יציגו את עבודותיהם במגוון טכניקות והקשרים
מיומנויות בין אישיות
- הקשבה מכבדת – להאזין בצורה מכבדת לדברי האחרים ביחס ליצירות
- ניהול שיח – לנהל דיון המציג מגוון דעות ורעיונות מנומקים ולגלות סובלנות לדעות מנוגדות ושונות תוך כדי הקשבה
- עבודת צוות – לעבוד בצוות במהלך הפקת תערוכות במרחב הבית ספרי ומחוצה לו (תכנון, הכנת טקסטים מלווים, כותרות ליצירות, מרחבי תצוגה ועוד)
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לגלות אמפתיה לרגשות האחר המובעים ביצירת אומנות
- יוזמה – ליזום מיזמים ופרויקטים להנכחת האומנות במרחבים הציבוריים בבית הספר ובקהילה (הצבת פסלים, ציורי רחוב, גרפיטי ועוד)
- מודעות רגשית – להכיל ולקבל את רגשות האחרים ביחס ליצירה
- מסוגלות – לגלות תחושת מסוגלות להביע ולשתף אחרים במחשבות, ברגשות, בהרהורים ביחס לתהליך וליצירת יצירות שלהם
ערכים
אהבת הדעת
- גילוי סקרנות, מוטיבציה ועניין בתהליך היצירה ובמשמעותה באומנות חזותית על גווניה
- הנאה ושמחת הגילוי והלמידה במפגש עם אומנים בסדנה, היכרות עם חומרים וטכניקות והתנסות ביצירה
- למידה, גילוי וחוויה במפגש עם יצירות מקור בסיורים במוזיאונים ובגלריות
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- התייחסות מכבדת לרגשות, למחשבות, ליוצרים וליצירות
- התייחסות סובלנית למגוון דעות ופרשנויות לטקסט החזותי
- גילוי סובלנות ורוחב אופקים ליצירות המציגות עמדה שונה
כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
- כיבוד יצירות אומנות ישראלית המתייחסות למורשת ולתרבות של מדינת ישראל
- כיבוד היצירה החלוצית באומנות חזותית וזיקת עם ישראל לארץ ישראל
- כיבוד יצירות מהמסורת בהשוואה ליצירות באותו נושא מהתקופה המודרנית והפוסט מודרנית
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות
- התבוננות מכבדת בסמלי המדינה, מקורותיהם והקשריהם למורשת
- ההתבוננות בקשרים גלויים וסמויים בין חברה ומקום כמעצבי זהות לפני הקמת המדינה ואחרי הקמתה
- היכרות עם נרטיבים חזותיים היסטוריים והקשר למדינת ישראל
מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
- מימוש היכולת להבעה עצמית מקורית אותנטית
- מימוש עצמי תוך כדי ביטוי חזותי ייחודי ללא חשש
- מיצוי היכולות בתחום האומנות החזותית תוך כדי סקרנות, התמדה, חדווה ומאמץ
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה
- ביטוי חזותי אותנטי ואישי המעורר מודעות לצדק ולמעורבות חברתית
- יצירת מיזמים ופרויקטים תוך כדי שיתוף פעולה באומנות חזותית בבית הספר ובקהילה
- ניהול שיח מכבד המאפשר הבעת מגוון דעות מנומקות לגבי יצירות אומנות חזותית