מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ט/גאוגרפיה - אדם וסביבה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
גאוגרפיה - אדם וסביבה
תכנית הלימודים
ידע
א. ישראל במזרח התיכון: ארץ קטנה במרחב מורכב
- ישראל במזרח התיכון – אזור מעבר במרכז הגשר הבין יבשתי
- מפגש נופים תרבותיים במזרח התיכון
- שינויים בתוואי הגבולות בישראל
ב. מערכות הנוף בישראל
- תבליט אורכי – שלוש רצועות אורך מרכזיות
- היווצרות מערכות הנוף – תהליכים פנימיים ותהליכים חיצוניים
ג. אקלים ומזג אוויר
- אזורי האקלים – תפרוסת ומאפיינים
- הגורמים לשונות בין האזורים השונים
- תופעות אקלים ומזג אוויר קיצוניות
- אתגר החיים באקלים המדברי והערבתי
ד. מערכת המים בישראל
- תפרוסת מקורות מים
- פיתוחים טכנולוגיים להתמודדות עם משאב במחסור
- אתגרי משק המים
- מים חוצי גבולות
- ניהול משק המים
ה. אוכלוסייה ויישובים בישראל
- אוכלוסיית ישראל פסיפס אנושי – מגוון דתי, לאומי ותרבותי
- מאפיינים ותמורות דמוגרפיים, חברתיים וכלכליים של האוכלוסייה
- עיצוב המרחב היישובי – תפרוסת האוכלוסייה ותפרוסת היישובים
- סוגי היישובים הכפריים והעירוניים
- אי שוויון מרחבי (כלכלי-חברתי-סביבתי)
ו. כלכלה ותשתיות
ז. סביבה וקיימות בישראל
מיומנויות
= דוגמאות למה שעל התלמיד להיות מסוגל לעשות לאור תוכנית הלימודים
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – להבין את משמעות הקשרים בין מאפייני האקלים (טמפרטורה, משרע טמפרטורה, כמות המשקעים ומשטר המשקעים) ובין סוג האקלים במקום מסוים
- הסקת מסקנות – להפיק מסקנות ביחס לפער בין התפרוסות, בניית טיעונים והבעת דעה מנומקת בנוגע לפערים
- השוואה – להשוות בין הגלעין הלאומי והשוליים הלאומיים בהיבט הכלכלי, החברתי והסביבתי
- חשיבה יצירתית – להציע מגוון פתרונות יצירתיים להתמודדות עם אתגרי ההתיישבות במדבר
- ידע – להכיר מגוון טכנולוגיות מתקדמות שמטרתן לענות על אתגרי המים: מתקן התפלה, מכון טיהור שפכים, טפטפות
מיומנויות בין אישיות
- ניהול שיח – לנהל שיח תוך כדי הקפדה על תרבות דיון המבוססת על התייחסות עניינית לטיעוני האחר
- מעורבות – לגלות מעורבות ולקחת חלק פעיל בשמירה על הסביבה
- עבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות ולהיות שותף פעיל בהכנת תוצר העוסק בהשפעת התחבורה על הסביבה והאדם
מיומנויות תוך אישיות
- מסוגלות – לחוש ביטחון ולהביע עמדה אישית ייחודית בהקשר לסוגיות סביבתיות
- סקרנות – לגלות עניין, סקרנות וכבוד לאוכלוסיות השונות במדינת ישראל
ערכים
אהבת הדעת
אהבת הדעת – גילוי עניין וסקרנות בסוגיות הנוגעות לקשר בין האוכלוסיות השונות במדינת ישראל
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד האדם – הכרה והערכה של השׁוֹנוּת האנושית במדינת ישראל
כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
שייכות – טיפוח תחושת שייכות למדינת ישראל, לארץ ישראל – נופיה ואתריה
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית, ומחויבות לטבע ולסביבה
אזרחות פעילה – חינוך לסובלנות ומתן כבוד לקבוצות, לחברות, לשׁוֹנוּת תרבותית ולאזרחות פעילה
מעורבות – טיפוח אכפתיות לטבע ולנוף והגברת המודעות לשמירה על ערך הקיימות