מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ט/כישורי חיים
תוכן עניינים
כישורי חיים
תכנית הלימודים
ידע
א. כישורים רגשיים וחברתיים להתחלה חדשה
- לעבד את חוויות החופשה, לשתף ולחלוק
- לרענן קשרים, ליצור קשרים חדשים, להתמקם שוב בכיתה
- לזהות את הכיתה כקבוצת שייכות וקשר
ב. ניהול רגשות – התמודדות עם תסכול
- לדעת לזהות את רגש התסכול ולהכיר את גורמי התסכול האישיים שלו
- לדעת לנהל את רגש התסכול ולפעול להשבת תחושת שליטה במצבי תסכול
- לדעת להחליף דיבור פנימי לכזה שעשוי להפחית את עוצמת התסכול ולסייע בהתמודדות עימו
ג. התנהגות מינית אחראית
- להתנהל בתוך קשר זוגי באופן המכבד את צרכיו ואת צורכי האחר
- להבין מהי התנהגות מינית אחראית תואמת גיל
- להבין שקשר זוגי נכון מתפתח באופן הדרגתי ומתחשב
- להפעיל שיקול דעת סביב הבחירה לקיים יחסי מין ולדעת את החוק בנושא
ד. מניעת פגיעה מינית
- לכבד את הצרכים והרצונות שלו ושל האחר בתוך קשר זוגי ולהבחין בין התנהגות מינית הולמת להתנהגות מינית פוגעת
- לדעת את החוק בנושא פגיעה מינית
- להכיר בהשלכות הפגיעה המינית על הקורבן והתוקפן בטווח הקצר ולטווח ארוך
ה. זהות מגדרית ונטייה מינית
- להכיר את המושגים זהות מגדרית ונטייה מינית ולהבחין ביניהם
- להכיר את הקשיים שעימם מתמודדים בני נוער להט"בים
- לזהות סטריאוטיפים מיניים ודעות קיצוניות המיוחסים לחברה הלהט"בית, לבקר אותם ולפתח רגישות לאחר ולתמוך בו במקרה הצורך
- התלמיד הלהט"בי יכיר חלופות לקבלת סיוע במקרה הצורך
ו. מניעת אובדנות ופיתוח חוסן
- להבין שמצבי קושי הם בלתי נמנעים, ויש לנו משאבי כוח להתמודדות שחשוב להכירם
- לדעת שחוויות עצב וחוויות אושר הן מנת חלקם של כולם ושמצבי עצב ודכדוך שונים מתופעת הדיכאון המחייבת דיווח והתערבות מקצועית מיידית
- לזהות מי הם גורמי הסיוע והתמיכה ולדעת לפנות אליהם בעת הצורך
- להבין שאפשר וחשוב לדבר על אובדנות ושתמיד יש מי שמוכן להקשיב ולסייע
- לדעת מידע חיוני על אודות תופעות הדיכאון והאובדנות
- להבין את ההבדל בין הלשנה לבין דיווח לשם הצלת חיים
ז. מניעת שימוש לרעה בסמים – "למוח אין חלקי חילוף"
- לבחור לא לצרוך חומרים מסוכנים, חוקיים ובלתי חוקיים, כנורמה אישית וקבוצתית
- לדעת מידע אמין על סמים והשפעתם על המוח ועל אודות ההתמכרות אליהם בדגש על קנביס
- לזהות את עמדותיו ואת שאלותיו ומגוון הקולות שבו ביחס לשימוש בסמים בדגש על קנאביס
- לדעת להתמודד עם מצבי פיתוי וסיכון ולהציב גבולות פנימיים
- לדעת לפנות לעזרה ולהיעזר, להכיר גורמי סיוע
- לפתח אחריות אישית וחברתית מתוך הבנה כי לבחירותיו האישיות יש השפעה על הסובב אותו
ח. מניעת עישון טבק: ההשפעה החברתית כגורם להתחלת עישון
- לדעת מה הם הגורמים המובילים לעישון בקרב מתבגרים
- להכיר ולהבין מה הם נזקי העישון
- לזהות את ההשפעה החברתית על הפרט ומחירה
- לזהות את הבחירה בעישון כחלק מצורך בשייכות וכאחד ממאפייני גיל ההתבגרות
- להכיר מגוון חלופות להתנהגות מסוכנת
ט. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת
- להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
- להכיר עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
- לרכוש כלים לבניית תדמית דיגיטלית ראויה מכבדת וערכית ולפתח יכולת לשמור עליה
- לדעת להגביל את הגישה למידע שלו ולשמור על פרטיות ברשת
- להבחין בין קשרים בין-אישיים ישירים לבין קשרים בין-אישיים דרך מסכים, על כל המשתמע מכך
- להבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר תפקידים חברתיים במצבי פגיעה ברשת ומגוון מקורות תמיכה ועזרה
- להפעיל שיקול דעת בעת כניסה למרחבים מקוונים שונים ולדעת לצרוך מידע תואם גיל
- להבין את החשיבות שבשימוש מאוזן במסכים ולהכיר את ההשלכות של חשיפה ממושכת למסכים
י. הצבת מטרות – לקראת המעבר לחטיבה העליונה
- לזהות את המעבר לתיכון כהזדמנות להצבת מטרות למימוש בהמשך לימודיו
- לזהות שינויים הנדרשים ממנו בהתנהלותו הלימודית הנוכחית
- לחזות עתיד ולמלא את הפערים בין הווה לעתיד במימוש מטרות
יא. מסיימים את החטיבה - מבט לאחור ומבט קדימה...
- לעבד את חוויית הפרידה מאחר משמעותי מהכיתה ומבית הספר
- להתמודד עם מנעד רגשות הפרידה
- להודות לזולת משמעותי, להכיר בטוב ולהוקירו
- להתכונן להתחלה חדשה בתיכון
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה יישומית – להבין את ההתנהלות הנדרשת בהתנהגות מינית אחראית ולהתנהג בהתאם
- הערכה – להעריך את הסיכונים בהתנהלות ברשת, לגבש עמדות, להביע אותן ולהתנהג על פיהן
- ידע – להבין שיש מגוון זהויות מיניות
מיומנויות תוך אישית
- שליטה והכוונה עצמי – לזהות מגוון השפעות חברתיות שעלולות להוביל לעישון ולגלות שליטה עצמית שתמנע היגררות
- הערכה עצמית – להאמין ביכולת להתמודדות במצבים שונים במעבר לחטיבה העליונה
- מודעות רגשית – להיות קשוב לרגשות התסכול המתעוררים בו או בזולת במצבים שונים
מיומנויות בין אישיות
- אחריות – לגלות אחריות בכל ההיבטים הקשורים להתנהגות מינית שלו ושל אחרים בסביבתו
- ויסות רגשי – להכיר לקבל ולהתמודד עם תסכול אישי או קבוצתי באופן מאוזן ומבלי להשליך זאת על אחרים
- רגישות והקשבה לזולת – לגלות רגישות ויכולת הקשבה לסימני מצוקה של הזולת, להיות שם בשבילו, להציע עזרה, ואם יש צורך – להיעזר באחרים
ערכים
אהבת הדעת
אהבת הדעת – גילוי עניין, סקרנות ורצון לדעת יותר על מצבי סיכון – מניעת עישון, סמים ופגיעה ברשת
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד – מתן כבוד לאחר ולנטייתו המינית
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי – תחושת ערך עצמי ומימוש מגוון היכולות שבי תוך כדי טיפוח המודעות לקשר בין חשיבה, רגש, דימוי גוף והתנהגות
עצמאות – תחושת עצמאות ויכולת להתמודד עם מצבי לחץ באמצעות "כלי חוסן" פנימיים וליווי ממקורות תמיכה חיצוניים
ניהול חיים בעלי משמעות – התמודדות מיטבית עם פרידה והכנה להתחלה חדשה עם המעבר לחטיבה
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
אחריות – זיהוי מצבים חברתיים מסוכנים ונקיטת צעדים ופעולות לעזרה ותמיכה
מעורבות חברתית – גילוי אכפתיות ואחריות לעצמי ולזולת במצבי סיכון