מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ט/כישורי חיים

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

כישורי חיים

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. כישורים רגשיים וחברתיים להתחלה חדשה

  • לעבד את חוויות החופשה, לשתף ולחלוק
  • לרענן קשרים, ליצור קשרים חדשים, להתמקם שוב בכיתה
  • לזהות את הכיתה כקבוצת שייכות וקשר

ב. ניהול רגשות – התמודדות עם תסכול

  • לדעת לזהות את רגש התסכול ולהכיר את גורמי התסכול האישיים שלו
  • לדעת לנהל את רגש התסכול ולפעול להשבת תחושת שליטה במצבי תסכול
  • לדעת להחליף דיבור פנימי לכזה שעשוי להפחית את עוצמת התסכול ולסייע בהתמודדות עימו

ג. התנהגות מינית אחראית

  • להתנהל בתוך קשר זוגי באופן המכבד את צרכיו ואת צורכי האחר
  • להבין מהי התנהגות מינית אחראית תואמת גיל
  • להבין שקשר זוגי נכון מתפתח באופן הדרגתי ומתחשב
  • להפעיל שיקול דעת סביב הבחירה לקיים יחסי מין ולדעת את החוק בנושא

ד. מניעת פגיעה מינית

  • לכבד את הצרכים והרצונות שלו ושל האחר בתוך קשר זוגי ולהבחין בין התנהגות מינית הולמת להתנהגות מינית פוגעת
  • לדעת את החוק בנושא פגיעה מינית
  • להכיר בהשלכות הפגיעה המינית על הקורבן והתוקפן בטווח הקצר ולטווח ארוך

ה. זהות מגדרית ונטייה מינית

  • להכיר את המושגים זהות מגדרית ונטייה מינית ולהבחין ביניהם
  • להכיר את הקשיים שעימם מתמודדים בני נוער להט"בים
  • לזהות סטריאוטיפים מיניים ודעות קיצוניות המיוחסים לחברה הלהט"בית, לבקר אותם ולפתח רגישות לאחר ולתמוך בו במקרה הצורך
  • התלמיד הלהט"בי יכיר חלופות לקבלת סיוע במקרה הצורך

ו.  מניעת אובדנות ופיתוח חוסן

  • להבין שמצבי קושי הם בלתי נמנעים, ויש לנו משאבי כוח להתמודדות שחשוב להכירם
  • לדעת שחוויות עצב וחוויות אושר הן מנת חלקם של כולם ושמצבי עצב ודכדוך שונים מתופעת הדיכאון המחייבת דיווח והתערבות מקצועית מיידית
  • לזהות מי הם גורמי הסיוע והתמיכה ולדעת לפנות אליהם בעת הצורך
  • להבין שאפשר וחשוב לדבר על אובדנות ושתמיד יש מי שמוכן להקשיב ולסייע
  • לדעת מידע חיוני על אודות תופעות הדיכאון והאובדנות
  • להבין את ההבדל בין הלשנה לבין דיווח לשם הצלת חיים

ז.  מניעת שימוש לרעה בסמים – "למוח אין חלקי חילוף"

  • לבחור לא לצרוך חומרים מסוכנים, חוקיים ובלתי חוקיים, כנורמה אישית וקבוצתית
  • לדעת מידע אמין על סמים והשפעתם על המוח ועל אודות ההתמכרות אליהם בדגש על קנביס
  • לזהות את עמדותיו ואת שאלותיו ומגוון הקולות שבו ביחס לשימוש בסמים בדגש על קנאביס
  • לדעת להתמודד עם מצבי פיתוי וסיכון ולהציב גבולות פנימיים
  • לדעת לפנות לעזרה ולהיעזר, להכיר גורמי סיוע
  • לפתח אחריות אישית וחברתית מתוך הבנה כי לבחירותיו האישיות יש השפעה על הסובב אותו

ח. מניעת עישון טבק: ההשפעה החברתית כגורם להתחלת עישון

  • לדעת מה הם הגורמים המובילים לעישון בקרב מתבגרים
  • להכיר ולהבין מה הם נזקי העישון
  • לזהות את ההשפעה החברתית על הפרט ומחירה
  • לזהות את הבחירה בעישון כחלק מצורך בשייכות וכאחד ממאפייני גיל ההתבגרות
  • להכיר מגוון חלופות להתנהגות מסוכנת

ט. התנהלות מיטבית ומניעת פגיעה ברשת

  • להכיר את ההזדמנויות החיוביות הגלומות ברשת (מידע, למידה, פנאי, חברים)
  • להכיר עקרונות וכללים לשיח חיובי ומכבד המתנהל באמצעות כלים דיגיטליים
  • לרכוש כלים לבניית תדמית דיגיטלית ראויה מכבדת וערכית ולפתח יכולת לשמור עליה
  • לדעת להגביל את הגישה למידע שלו ולשמור על פרטיות ברשת
  • להבחין בין קשרים בין-אישיים ישירים לבין קשרים בין-אישיים דרך מסכים, על כל המשתמע מכך
  • להבין מהי פגיעה באמצעות הרשת, להכיר תפקידים חברתיים במצבי פגיעה ברשת ומגוון מקורות תמיכה ועזרה
  • להפעיל שיקול דעת בעת כניסה למרחבים מקוונים שונים ולדעת לצרוך מידע תואם גיל
  • להבין את החשיבות שבשימוש מאוזן במסכים ולהכיר את ההשלכות של חשיפה ממושכת למסכים

י. הצבת מטרות – לקראת המעבר לחטיבה העליונה

  • לזהות את המעבר לתיכון כהזדמנות להצבת מטרות למימוש בהמשך לימודיו
  • לזהות שינויים הנדרשים ממנו בהתנהלותו הלימודית הנוכחית
  • לחזות עתיד ולמלא את הפערים בין הווה לעתיד במימוש מטרות

יא. מסיימים את החטיבה  -  מבט לאחור ומבט קדימה...

  • לעבד את חוויית הפרידה מאחר משמעותי מהכיתה ומבית הספר
  • להתמודד עם מנעד רגשות הפרידה
  • להודות לזולת משמעותי, להכיר בטוב ולהוקירו
  • להתכונן להתחלה חדשה בתיכון

Skills.png מיומנויות

מיומנויות קוגניטיביות

  • הבנה יישומית – להבין את ההתנהלות הנדרשת בהתנהגות מינית אחראית ולהתנהג בהתאם
  • הערכה – להעריך את הסיכונים בהתנהלות ברשת, לגבש עמדות, להביע אותן ולהתנהג על פיהן
  • ידע – להבין שיש מגוון זהויות מיניות

מיומנויות תוך אישית

  • שליטה והכוונה עצמי – לזהות מגוון השפעות חברתיות שעלולות להוביל לעישון ולגלות שליטה עצמית שתמנע היגררות
  • הערכה עצמית – להאמין ביכולת להתמודדות במצבים שונים במעבר לחטיבה העליונה
  • מודעות רגשית – להיות קשוב לרגשות התסכול המתעוררים בו או בזולת במצבים שונים

מיומנויות בין אישיות

  • אחריות – לגלות אחריות בכל ההיבטים הקשורים להתנהגות מינית שלו ושל אחרים בסביבתו
  • ויסות רגשי – להכיר לקבל ולהתמודד עם תסכול אישי או קבוצתי באופן מאוזן ומבלי להשליך זאת על אחרים
  • רגישות והקשבה לזולת – לגלות רגישות ויכולת הקשבה לסימני מצוקה של הזולת, להיות שם בשבילו, להציע עזרה, ואם יש צורך – להיעזר באחרים

Values.png ערכים


אהבת הדעת

אהבת הדעת – גילוי עניין, סקרנות ורצון לדעת יותר על מצבי סיכון – מניעת עישון, סמים ופגיעה ברשת

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

כבוד – מתן כבוד לאחר ולנטייתו המינית

מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות

מימוש עצמי – תחושת ערך עצמי ומימוש מגוון היכולות שבי תוך כדי טיפוח המודעות לקשר בין חשיבה, רגש, דימוי גוף והתנהגות

עצמאות – תחושת עצמאות ויכולת להתמודד עם מצבי לחץ באמצעות "כלי חוסן" פנימיים וליווי ממקורות תמיכה חיצוניים

ניהול חיים בעלי משמעות – התמודדות מיטבית עם פרידה והכנה להתחלה חדשה עם המעבר לחטיבה

צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית

אחריות – זיהוי מצבים חברתיים מסוכנים ונקיטת צעדים ופעולות לעזרה ותמיכה

מעורבות חברתית – גילוי אכפתיות ואחריות לעצמי ולזולת במצבי סיכון