מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ט/מדע וטכנולוגיה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
מדע וטכנולוגיה
תכנית הלימודים
ידע
א. מדעי החומר – פיזיקה ומערכות טכנולוגיות: אנרגיה ומערכות טכנולוגיות
- סוגי אנרגיה, המרות אנרגיה, מעברי אנרגיה וחוק שימור האנרגיה
- משאבי (מקורות) אנרגיה, הפקת אנרגיה והשימושים בה
- אנרגיה במערכות טכנולוגיות: המרות ומעברים
- יחידות המידה של אנרגיה ויחסי הגודל ביניהן
- אנרגיית גובה
- הקשר בין אנרגיית הגובה לבין משקל הגוף וגובה הגוף
- המרת אנרגיית גובה של גוף לאנרגיית תנועה (ואנרגיות אחרות) ולהפך
- שימוש באנרגיית גובה לצורכי האדם
- אנרגיית תנועה
- הקשר בין אנרגיית תנועה של גופים לבין מהירותם ומסתם
- שימוש באנרגיית תנועה לצורכי האדם
- אנרגיית התנועה בתחבורה
- אנרגיית התנועה בכביש
- אנרגיה במערכות חשמליות
- המרות ומעברי אנרגיה במערכות חשמליות
- עוצמת הזרם (I) כמבטאת את כמות המטען העוברת במוליך ביחידת זמן
- המתח (V) כמבטא את עוצמת המקור החשמלי המניע את האלקטרונים במעגל
- ההתנגדות (R) כתכונה של חומר להתנגד למעבר זרם
- ברכיבים העשויים מחומרים מסוימים, כמו מתכות, מתקיים הקשר הבא בין עוצמת הזרם ברכיב לבין המתח בין קצותיו והתנגדותו (חוק אוהם):
- חישוב האנרגיה החשמלית במעגל החשמלי המומרת לחום על הנגד (על פי בחירת בית הספר)
- חיבור במעגלים חשמליים
- הספק
- נצילות כביטוי ליעילות הפקת אנרגיה שימושית
- חום
- חום סגולי כתכונה של חומר שמשמעותה תוספת החום הדרושה להעלאת טמפרטורה של 1 ק"ג חומר במעלה אחת
- חום כמוס כתכונה של חומר שמשמעותה כמות האנרגיה הדרושה לשינוי מצב הצבירה של 1 ק"ג חומר
- חום במערכות טכנולוגיות להמרת אנרגיה (על פי בחירת בית הספר)
- אנרגיית קרינה והשימושים בה (על פי בחירת בית הספר)
- סוגים של קרינה אלקטרומגנטית
- תכונות של קרינה
- אינטראקציה של אור עם חומר: בליעה, החזרה, מעבר, שבירה, נפיצה
- אנרגיית קרינה במערכות טכנולוגיות להמרת אנרגיה
- תופעות טבע הקשורות לחימום על ידי קרינה אלקטרומגנטית
- אנרגיה גרעינית ומערכות להמרתה (על פי בחירת בית הספר)
- אנרגיה גרעינית כאנרגיה המשתחררת בעת שינויים בגרעיני האטומים
- אנרגיה כימית (על פי בחירת בית הספר)
- תהליכים כימיים קולטי אנרגיה ותהליכים כימיים פולטי אנרגיה
- חוק שימור האנרגיה: במערכת מבודדת כמות האנרגיה הכוללת אינה משתנה
- השפעת השימושים באנרגיה על הפרט, על החברה ועל הסביבה (על פי בחירת בית הספר) יישומים טכנולוגיים ושימושים בקרינה אלקטרומגנטית
- מחיר בריאותי
- פתרונות אפשריים להקטנת נזקי קרינה
- קרינה רדיואקטיבית
- יישומים טכנולוגיים
- מחיר בריאותי
- פתרונות אפשריים להקטנת נזקי הקרינה הרדיואקטיבית
ב. מדעי החומר – כימיה: חומרים
- תהליכי שינוי בחומרים וחוק שימור המסה
- כוחות משיכה ודחייה חשמליים;
- סוגי קשרים כימיים
- יכולת קישור
- איזון תהליכים כימיים פשוטים (על פי בחירת בית הספר)
- אנרגיה כימית
- תהליכים גרעיניים (על פי בחירת בית הספר)
- איזוטופים
- תהליכים גרעיניים
- אנרגיה בתהליך גרעיני
- מבנה החומר: תרכובות ותערובות
- היסוד פחמן ותרכובותיו
- ייחודיות הפחמן
- תרכובות הפחמן
- מרכיבי המזון
- מזון ואנרגיה בגוף
- חומצות ובסיסים (על פי בחירת בית הספר)
- חומצה
- בסיס
- חומציות ובסיסיות וסולם pH
- תהליך הסתירה
- השפעת השימוש בחומרים על הפרט, על החברה ועל הסביבה
- ההשפעה של השימוש בחומרים על איכות החיים
- טביעת רגל אקולוגית
- המחיר הסביבתי של השימוש בחומרים
- פתרונות אפשריים בגישת הקיימות להקטנת הנזק הסביבתי
ג. מדעי החיים – ביולוגיה: התא
- התא כיחידת מבנה ותפקוד בסיסית של יצורים חיים
- החומרים המרכיבים את התאים ותפקודם
- אברונים בתאים ותפקודם בתהליכים בתא
- נשימה תאית
- פוטוסינתזה
- הרכבת חלבונים
ד. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות ותהליכים ביצורים חיים
- מאפייני החיים, צרכים לקיום יצורים
- מאפייני חיים המשותפים לכל היצורים החיים
- התא כיחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של היצורים החיים
- קיום מאפייני החיים בתא בדגש: הזנה, רבייה
- צרכים חיוניים לקיום היצורים החיים
- תפקודים של מערכות/תהליכים ביצורים חיים – הזנה, תורשה
- הזנה
- חשיבות תהליך ההזנה
- חומרים בגופם של יצורים
- הזנה, נשימה ואנרגיה
- הזנה בצמחים
- תהליך הפוטוסינתזה – הזנה אוטוטרופית
- התאמה במבנה הצמח לקליטת אור (על פי בחירת בית הספר)
- הזנה מינרלית
- הזנה באדם ובבעלי חיים
- הזנה הטרוטרופית
- חשיבות תהליך העיכול
- מרכיבי מערכת העיכול באדם
- התאמת מערכת העיכול לתפקודה באדם
- מערכת העיכול ביצורים שונים (על פי בחירת בית הספר)
- חשיבות הקשר בין מערכות בגוף
- תורשה
- רמות ארגון
- מבנה וארגון החומר התורשתי – DNA
- תפקוד ה-DNA כחומר תורשתי
- שינויים בחומר התורשתי (מוטציות) וההשפעות שלהם על הפרט ועל המגוון הביולוגי
- עקרונות התורשה
- תכונות עם תאחיזה למין (על פי בחירת בית הספר)
- שונות גנטית
- תורשה וסביבה
- התערבות האדם בתהליך התורשה
- בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמירתן
- בריאות , מזון ותזונה
- בריאות ותזונה
- בריאות ומזון
- בריאות השיניים והחניכיים (על פי בחירת בית הספר)
- בריאות ותורשה
- מחלות תורשתיות
ה.מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות אקולוגיות (על פי בחירת בית הספר)
- המגוון הביולוגי
- המגוון הביולוגי
- חשיבות המגוון הביולוגי
- יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם
- רמות ארגון
- גורמים המשפיעים על גודל האוכלוסייה
- גודלה של אוכלוסיית האדם
- מערכת אקולוגית
- מעברי חומר ואנרגיה במערכת אקולוגית
- מערכת אקולוגית דינמית
- מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה
- טביעת רגל אקולוגית
- דרכים לשמירה על מערכות אקולוגיות בהלימה לעקרונות הקיימות
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – להבין את הקשר בין תהליך הנשימה ותהליך ההזנה לאספקת אנרגיה
- הסקת מסקנות – להסיק מסקנות מנתונים על קצב הפוטוסינתזה / קצב פליטת החמצן / קצב יצירת חומרים בהשפעת תנאי סביבה שונים
- חקרנות – להציג שאלות חקר, לתכנן ולבצע ניסויים מדעיים הקשורים לתוכני הלימוד, לאסוף תוצאות, לעבד נתונים, להסיק מסקנות מתוך ממצאי הניסוי ולהציג ממצאים ומסקנות בדרכים שונות
- חשיבה יצירתית – להעלות מגוון רעיונות למוצר העונה לצורך או מספק פתרון לבעיה
- ייצוג ידע – לאסוף מידע על סוגי קרינה והשימושים שלהם ולהציג את העבודה בדרכים שונות
- ניסוח השערות מדעיות – לנסח השערה על מידת ההתחממות של מים ושמן במסות זהות בזמן נתון
- ניתוח – לנתח מחקרים שנעשו להבנת חשיבותו של גרעין התא ותפקודו
- שאילת שאלות – לנסח שאלות על השפעת גורמים שונים על אנרגיית התנועה של גופים
- תכנון – לתכנן ניסוי לבדיקת הקשר בין המתח, ההתנגדות ועוצמת הזרם החשמלי
מיומנויות בין אישיות
- מעורבות – לקחת חלק פעיל בזיהוי תהליכים המייצגים צדק ושוויון בשמירת הסביבה ולהביע עמדות אישיות מנומקות בעל פה ובכתב
- ניהול שיח – לקחת חלק פעיל בדיוני דילמה המזמנים מעורבות, שיפוט מוסרי והצגת עמדה תוך כדי קבלה ופתיחות
- עבודת צוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן ולפעול לביצוע תהליך חקר
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת במהלך עבודה שיתופית על מיזם/פרויקט
- הכוונה עצמית – להציב יעדים, לתכנן את הלמידה ולגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך ביצוע עבודת חקר או תהליך תיכון
- מסוגלות – לחוש ביטחון ויכולת להציג בפני אחרים תובנות אישיות מתהליך חקר/תיכון
ערכים
אהבת הדעת
- סקרנות ורצון להרחבת הידע ולהעמקתו בתחום המדע והטכנולוגיה
- גילוי עניין ורצון ללמוד על עולם הטבע והטכנולוגיה מתוך פליאה וחדוות למידה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- העמקת המודעות לחשיבות הרגלי שמירה על היגיינה, בריאות ואיכות חיים
- גילוי סובלנות ומתן כבוד לשונות בין אנשים במהלך השמעת דעות שונות סביב שאלות מוסריות והשלכות חברתיות בתחום מדע וטכנולוגיה
כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
- העמקת תחושת השייכות ופיתוח יחס חיובי לסביבה הקרובה, לטבע הארץ ולאתריה
- מתן כבוד למגוון ערכי מורשת ותרבות הבאים לידי ביטוי באתרים שונים בארץ
מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
- מימוש עצמי ומתן ביטוי לרגשות, לציפיות ולבקשות הפרט מהקבוצה במהלך ניסוי
- שיתוף והבעת דעה, מחשבה, רעיון לשמירה על הסביבה הקרובה והרחוקה
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה
- יישום אורח חיים מקיים, לדוגמה: שימוש בחומרים מתכלים, חיסכון באנרגיה
- גילוי אכפתיות ודאגה לטבע, הסברה, אימוץ אתר וטיפוחו