מנהלים יקרים.

ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות

מפת המקצועות:ט/מדע וטכנולוגיה

מתוך מתנ״ה תש״פ
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מדע וטכנולוגיה

Syllabus.png תכנית הלימודים

קישור לתכנית הלימודים

Knowledge.png ידע

א. מדעי החומר – פיזיקה ומערכות טכנולוגיות: אנרגיה ומערכות טכנולוגיות

  1. סוגי אנרגיה, המרות אנרגיה, מעברי אנרגיה וחוק שימור האנרגיה
  2. משאבי (מקורות) אנרגיה, הפקת אנרגיה והשימושים בה
    • אנרגיה במערכות טכנולוגיות: המרות ומעברים
    • יחידות המידה של אנרגיה ויחסי הגודל ביניהן
  3. אנרגיית גובה
    • הקשר בין אנרגיית הגובה לבין משקל הגוף וגובה הגוף
    • המרת אנרגיית גובה של גוף לאנרגיית תנועה (ואנרגיות אחרות) ולהפך
    • שימוש באנרגיית גובה לצורכי האדם
  4. אנרגיית תנועה
    • הקשר בין אנרגיית תנועה של גופים לבין מהירותם ומסתם
    • שימוש באנרגיית תנועה לצורכי האדם
    • אנרגיית התנועה בתחבורה
    • אנרגיית התנועה בכביש
  5. אנרגיה במערכות חשמליות
    • המרות ומעברי אנרגיה במערכות חשמליות
    • עוצמת הזרם (I) כמבטאת את כמות המטען העוברת במוליך ביחידת זמן
    • המתח (V) כמבטא את עוצמת המקור החשמלי המניע את האלקטרונים במעגל
    • ההתנגדות (R) כתכונה של חומר להתנגד למעבר זרם
    • ברכיבים העשויים מחומרים מסוימים, כמו מתכות, מתקיים הקשר הבא בין עוצמת הזרם ברכיב לבין המתח בין קצותיו והתנגדותו (חוק אוהם):
    • חישוב האנרגיה החשמלית במעגל החשמלי המומרת לחום על הנגד (על פי בחירת בית הספר)
    • חיבור במעגלים חשמליים
    • הספק
    • נצילות כביטוי ליעילות הפקת אנרגיה שימושית
    • חום
    • חום סגולי כתכונה של חומר שמשמעותה תוספת החום הדרושה להעלאת טמפרטורה של 1 ק"ג חומר במעלה אחת
    • חום כמוס כתכונה של חומר שמשמעותה כמות האנרגיה הדרושה לשינוי מצב הצבירה של 1 ק"ג חומר
    • חום במערכות טכנולוגיות להמרת אנרגיה (על פי בחירת בית הספר)
    • אנרגיית קרינה והשימושים בה (על פי בחירת בית הספר)
    • סוגים של קרינה אלקטרומגנטית
    • תכונות של קרינה
    • אינטראקציה של אור עם חומר: בליעה, החזרה, מעבר, שבירה, נפיצה
    • אנרגיית קרינה במערכות טכנולוגיות להמרת אנרגיה
    • תופעות טבע הקשורות לחימום על ידי קרינה אלקטרומגנטית
    • אנרגיה גרעינית ומערכות להמרתה (על פי בחירת בית הספר)
    • אנרגיה גרעינית כאנרגיה המשתחררת בעת שינויים בגרעיני האטומים
    • אנרגיה כימית (על פי בחירת בית הספר)
    • תהליכים כימיים קולטי אנרגיה ותהליכים כימיים פולטי אנרגיה
    • חוק שימור האנרגיה: במערכת מבודדת כמות האנרגיה הכוללת אינה משתנה
  6. השפעת השימושים באנרגיה על הפרט, על החברה ועל הסביבה (על פי בחירת בית הספר) יישומים טכנולוגיים ושימושים בקרינה אלקטרומגנטית
    • מחיר בריאותי
    • פתרונות אפשריים להקטנת נזקי קרינה
  7. קרינה רדיואקטיבית
    • יישומים טכנולוגיים
    • מחיר בריאותי
    • פתרונות אפשריים להקטנת נזקי הקרינה הרדיואקטיבית

ב. מדעי החומר – כימיה: חומרים

  1. תהליכי שינוי בחומרים וחוק שימור המסה
    • כוחות משיכה ודחייה חשמליים;
    • סוגי קשרים כימיים
    • יכולת קישור
    • איזון תהליכים כימיים פשוטים (על פי בחירת בית הספר)
    • אנרגיה כימית
  2. תהליכים גרעיניים (על פי בחירת בית הספר)
    • איזוטופים
    • תהליכים גרעיניים
    • אנרגיה בתהליך גרעיני
  3. מבנה החומר: תרכובות ותערובות
  4. היסוד פחמן ותרכובותיו
    • ייחודיות הפחמן
    • תרכובות הפחמן
    • מרכיבי המזון
    • מזון ואנרגיה בגוף
  5. חומצות ובסיסים (על פי בחירת בית הספר)
    • חומצה
    • בסיס
    • חומציות ובסיסיות וסולם pH
    • תהליך הסתירה
  6. השפעת השימוש בחומרים על הפרט, על החברה ועל הסביבה
    • ההשפעה של השימוש בחומרים על איכות החיים
    • טביעת רגל אקולוגית
    • המחיר הסביבתי של השימוש בחומרים
    • פתרונות אפשריים בגישת הקיימות להקטנת הנזק הסביבתי

ג. מדעי החיים – ביולוגיה: התא

  1. התא כיחידת מבנה ותפקוד בסיסית של יצורים חיים
    • החומרים המרכיבים את התאים ותפקודם
    • אברונים בתאים ותפקודם בתהליכים בתא
    • נשימה תאית
    • פוטוסינתזה
    • הרכבת חלבונים

ד. מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות ותהליכים ביצורים חיים

  1. מאפייני החיים, צרכים לקיום יצורים
    • מאפייני חיים המשותפים לכל היצורים החיים
    • התא כיחידת המבנה והתפקוד הבסיסית של היצורים החיים
    • קיום מאפייני החיים בתא בדגש: הזנה, רבייה
    • צרכים חיוניים לקיום היצורים החיים
  2. תפקודים של מערכות/תהליכים ביצורים חיים – הזנה, תורשה
  3. הזנה
    • חשיבות תהליך ההזנה
    • חומרים בגופם של יצורים
    • הזנה, נשימה ואנרגיה
  4. הזנה בצמחים
    • תהליך הפוטוסינתזה – הזנה אוטוטרופית
    • התאמה במבנה הצמח לקליטת אור (על פי בחירת בית הספר)
    • הזנה מינרלית
  5. הזנה באדם ובבעלי חיים
    • הזנה הטרוטרופית
    • חשיבות תהליך העיכול
    • מרכיבי מערכת העיכול באדם
    • התאמת מערכת העיכול לתפקודה באדם
    • מערכת העיכול ביצורים שונים (על פי בחירת בית הספר)
    • חשיבות הקשר בין מערכות בגוף
  6. תורשה
    • רמות ארגון
    • מבנה וארגון החומר התורשתי – DNA
    • תפקוד ה-DNA כחומר תורשתי
    • שינויים בחומר התורשתי (מוטציות) וההשפעות שלהם על הפרט ועל המגוון הביולוגי
    • עקרונות התורשה
    • תכונות עם תאחיזה למין (על פי בחירת בית הספר)
    • שונות גנטית
    • תורשה וסביבה
    • התערבות האדם בתהליך התורשה
  7. בריאות האדם, איכות החיים ודרכים לשמירתן
  8. בריאות , מזון ותזונה
    • בריאות ותזונה
    • בריאות ומזון
    • בריאות השיניים והחניכיים (על פי בחירת בית הספר)
    • בריאות ותורשה
    • מחלות תורשתיות

ה.מדעי החיים – ביולוגיה: מערכות אקולוגיות (על פי בחירת בית הספר)

  1. המגוון הביולוגי
    • המגוון הביולוגי
    • חשיבות המגוון הביולוגי
  2. יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם
    • רמות ארגון
    • גורמים המשפיעים על גודל האוכלוסייה
    • גודלה של אוכלוסיית האדם
    • מערכת אקולוגית
    • מעברי חומר ואנרגיה במערכת אקולוגית
    • מערכת אקולוגית דינמית
  3. מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה
    • טביעת רגל אקולוגית
    • דרכים לשמירה על מערכות אקולוגיות בהלימה לעקרונות הקיימות

Skills.png מיומנויות

מיומנויות  קוגניטיביות

  • הבנה – להבין את הקשר בין תהליך הנשימה ותהליך ההזנה לאספקת אנרגיה
  • הסקת מסקנות – להסיק מסקנות מנתונים על קצב הפוטוסינתזה / קצב פליטת החמצן / קצב יצירת חומרים בהשפעת תנאי סביבה שונים
  • חקרנות – להציג שאלות חקר, לתכנן ולבצע ניסויים מדעיים הקשורים לתוכני הלימוד, לאסוף תוצאות, לעבד נתונים, להסיק מסקנות מתוך ממצאי הניסוי ולהציג ממצאים ומסקנות בדרכים שונות
  • חשיבה יצירתית – להעלות מגוון רעיונות למוצר העונה לצורך או מספק פתרון לבעיה
  • ייצוג ידע – לאסוף מידע על סוגי קרינה והשימושים שלהם ולהציג את העבודה בדרכים שונות
  • ניסוח השערות מדעיות – לנסח השערה על מידת ההתחממות של מים ושמן במסות זהות בזמן נתון
  • ניתוח – לנתח מחקרים שנעשו להבנת חשיבותו של גרעין התא ותפקודו
  • שאילת שאלות – לנסח שאלות על השפעת גורמים שונים על אנרגיית התנועה של גופים
  • תכנון – לתכנן ניסוי לבדיקת הקשר בין המתח, ההתנגדות ועוצמת הזרם החשמלי

מיומנויות בין אישיות

  • מעורבות – לקחת חלק פעיל בזיהוי תהליכים המייצגים צדק ושוויון בשמירת הסביבה ולהביע עמדות אישיות מנומקות בעל פה ובכתב
  • ניהול שיח – לקחת חלק פעיל בדיוני דילמה המזמנים מעורבות, שיפוט מוסרי והצגת עמדה תוך כדי קבלה ופתיחות
  • עבודת צוות – לגלות אחריות במהלך עבודת צוות, ליזום, לתכנן ולפעול לביצוע תהליך חקר

מיומנויות תוך אישיות

  • אמפתיה – לחוש אמפתיה ולהעניק תשומת לב לרגשות הזולת במהלך עבודה שיתופית על מיזם/פרויקט
  • הכוונה עצמית – להציב יעדים, לתכנן את הלמידה ולגלות משמעת עצמית והתמדה במהלך ביצוע עבודת חקר או תהליך תיכון
  • מסוגלות – לחוש ביטחון ויכולת להציג בפני אחרים תובנות אישיות מתהליך חקר/תיכון

Values.png ערכים

אהבת הדעת

  • סקרנות ורצון להרחבת הידע ולהעמקתו בתחום המדע והטכנולוגיה
  • גילוי עניין ורצון ללמוד על עולם הטבע והטכנולוגיה מתוך פליאה וחדוות למידה

כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם

  • העמקת המודעות לחשיבות הרגלי שמירה על היגיינה, בריאות ואיכות חיים
  • גילוי סובלנות ומתן כבוד לשונות בין אנשים במהלך השמעת דעות שונות סביב שאלות מוסריות והשלכות חברתיות בתחום מדע וטכנולוגיה

כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה

  • העמקת תחושת השייכות ופיתוח יחס חיובי לסביבה הקרובה, לטבע הארץ ולאתריה
  • מתן כבוד למגוון ערכי מורשת ותרבות הבאים לידי ביטוי באתרים שונים בארץ

  מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות

  • מימוש עצמי ומתן ביטוי לרגשות, לציפיות ולבקשות הפרט מהקבוצה במהלך ניסוי
  • שיתוף והבעת דעה, מחשבה, רעיון לשמירה על הסביבה הקרובה והרחוקה

צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה

  • יישום אורח חיים מקיים, לדוגמה: שימוש בחומרים מתכלים, חיסכון באנרגיה
  • גילוי אכפתיות ודאגה לטבע, הסברה, אימוץ אתר וטיפוחו