ספרות לדרוזים
תכנית הלימודים
ידע
א. פרוזה: סוגי הטקסטים (הסוגות)
- הסיפור הקצר
- סיפורי עם ומשל
- ביוגרפיה/אוטוביוגרפיה
- רומן/מחזה
ב. הרעיון המרכזי / עלילה / דמויות
(לזהות את המרכיבים המבניים של כל סוגה)
- להבחין בין הרעיון המרכזי של הטקסט לבין הרעיון המשני שבו
- לזהות את הדמויות, המקום, הזמן ורצף האירועים ביצירה
- לתאר את הדמויות, הזמן והמקום הסמויים והבלתי סמויים
- להבחין באווירה בטקסט
- להפיק מידע סמוי ובלתי סמוי בטקסט בכל מה שנוגע לדמויות ולהתרחשויות
- לזהות את הקונפליקטים בקרב הדמויות
- להבין את נקודות התצפית השונות (המחבר, הדמויות)
- להביע רגשות ועמדות כלפי הרעיונות / ההתנהגויות של הדמויות ביצירה
- לשאול שאלות ולשער השערות בכל מה שנוגע לדמויות ולאירועים
- להגדיר את הבעיה המוצגת בסיפור ולהציע פתרונות שונים
- להבחין בין הדמויות הראשיות לבין אלו המשניות
- לקבוע את תפקידי הדמות הראשית והדמות המשנית והזיקה ביניהן
- לבנות תובנות לגבי הדמויות המבוססות על מאפייניהן והתנהגותן ביצירה: מעשים, מחשבות, רגשות, אופן דיבור, הופעה חיצונית, ולהביע עמדות ורגשות כלפיהן
- לבצע השוואה בין הדמויות על ידי קביעת קריטריונים
- לזהות את היחסים בין הדמויות
- לקיים זיקה בין האירועים של העלילה לבין החוויה האישית של התלמיד
ג. לשון וסגנון
- להבחין בין לשון פיוטית עשירה לבין לשון פרוזאית ולקשר הבחנות מעין אלה לתקופות היסטוריות
- לזהות תופעות של לשון פיגורטיבית ולעמוד על תרומתן ליצירה
- לזהות אירוניה לשונית ולהסביר על תפקידיה בהקשר שבו היא מצויה
- להבחין במאפיינים ייחודיים של יוצרים בעלי סגנון אישי מובהק במיוחד
- להבחין במאפיינים רטוריים ולהבין את מטרת השימוש בהם ביצירה
ד. שירה (מכל התקופות)
(לזהות את המרכיבים המבניים של הסוגים השונים של השירה)
- לזהות את המבנים התחביריים יוצאי הדופן הבונים את משמעות השיר
- להבחין במאפיינים רטוריים ולהבין את מטרת השימוש בהם ביצירה
- להבין את הרעיון המרכזי / הנושא של השיר
- לזהות יסודות מצלול בולטים בתיאור של אלה בבניית משמעות השיר, את השפעתם על הלך הרוח בשיר ואת רישומם הרגשי
- לתאר את מבנה השיר ואת תרומתו למשמעות השיר
- לאתר קשיים פרשניים הנובעים מעמימות המבע השירי וממורכבותו והצעות לקריאות שונות של השיר
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הערכה – להעריך את תוכן הטקסט (טענות, אמירות, עמדות) באמצעות ידע עולם של הקוראים
- הסקת מסקנות – להסיק מסקנות מן הטקסט כולו ומֵחלקים ממנו
- העברה ויישום – ליישם את הידע הלשוני ולהשתמש בכלים הלשוניים בבניית משפטים תקינים ההולמים את נסיבות השיח
- השוואה – להשוות או לקשר בין המידע והרעיונות שבטקסט ובין ידע חיצוני, ניסיון אישי או עמדות של הקוראים
- חקר – לחקור תופעות לשוניות/ספרותיות בטקסטים מסוגים שונים ובהקשרים שונים
- חשיבה רפלקטיבית – לפתח ולהטמיע מהלכים רפלקטיביים לשיפור ההבעה בכתב ובעל פה
- ידע והבנה – להבין קְשרים לוגיים שאינם גלויים, כגון סיבתיות, הכללה ופירוט, השתלשלות עניינים, השוואה
- ייצוג ידע – להציג ידע בכתב ובעל פה בפני קהלים שונים במגוון אמצעים בצורה בהירה ומובנת
- סינתזה/אינטגרציה – לנסח ניסוח מכליל של מידע משותף מהטקסטים
- תכנון – לתכנן את תהליך הכתיבה תוך כדי ארגון המידע
מיומנויות בין אישיות
- עבודה בצוות – לגלות אחריות במהלך עבודת הצוות, ליזום, לתכנן, לפעול לעידוד התנהגות: הקשבה, לקיחת אחריות, גמישות, שיתוף פעולה
- מעורבות חברתית – לגלות אכפתיות ולפעול לקידום תהליכי הסתגלות בחברה והגברת תחושת השייכות, וליזום פעולות חברתיות שיש בהן ערך
- ניהול שיח – להשתתף בשיח מכבד עם הסובבים על אודות נושאים רלוונטיים הקרובים לליבם ולעולמם, ולגלות סובלנות לדעות שונות
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – לגלות יכולת להרגיש ולהבין את האחר ביחס לרגשות, מחשבות, התנהגות והמוגבלויות השונות אצל האחר
- הנעה עצמית ויוזמה – ליזום ולהעלות רעיונות מגוונים לפתרונות יצירתיים לדילמות חברתיות בבית ספר, בקהילה ובמדינה
- התמדה – לגלות התמדה במהלך ביצוע של משימות קריאה או כתיבה מאתגרות
- מודעות רגשית – לזהות רגשות בחיי היום יום סביב שמחה, עצב, אהבה, אמפתיה, כעס, סביב נושאים אקטואליים (סכסוכים בין..., אובדן, אלימות...) דרך סרטונים וטקסטים נרטיביים ושיח קבוצתי בעקבות צפייה/קריאההערכה
- מסוגלות והערכה עצמית – להכיר בחוזקות ובחולשות האישיות ביחס להתנסויות במשימות רלוונטיות ביחס ללומדים אחרים
- סקרנות – לגלות עניין בלמידה, לחוש חיבור רגשי תוך כדי סקרנות בנושאים על פי תחומי עניין מגוונים ורלוונטיים ללומד
ערכים
אהבת הדעת
אהבת הדעת - גילוי עניין וסקרנות בהיבטים שונים בשפה, בשימושים שלהם ביומיום ורצון להרחבת הדעת וההשכלה
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
כבוד - טיפוח שיח של כבוד הדדי, האזנה לאחר והצגת מסרים בדרך נאותה ובלשון נקייה
כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה
מורשת ותרבות - אהבת השפה והספרות הערבית וחיזוק המורשת והתרבות הדרוזיות ודגש על הזיקה והשייכות של התלמיד למורשתו ותרבותו הייחודית ולמדינתו
מימוש עצמי וניהול חיים בעלי משמעות
מימוש עצמי - טיפוח היכולת להביע דעה, יכולת קבלת החלטות וגיבוש עמדה כלפי הנעשה בסביבה הקרובה והרחוקה
צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה
אמפתיה ומעורבות - יפוח רגישות כלפי הזולת, הבנה, חמלה, אחריות, חברות באמצעות שיח ספרותי