ערבית לדרוזים
תכנית הלימודים
ידע
א. אוצר מילים
- קריאה של מילים (מתוך מאגרי המילים לכיתה ז, לכיתה ח ולכיתה ט( בהגייה ובהטעמה הנכונה
- הבנת משמען של המילים בבואן בנפרד ובהקשר של צירוף ו/או משפט
ב. נושאים דקדוקיים
קריאה והבנה של משפטים ו/או קטעי קריאה שכוללים את הנושאים הדקדוקיים הנדרשים בכיתה ט (נוסף לנושאים שנלמדו בכיתות ז-ח):
- כינויי רמז לרחוק (ذٰلِكَ, تِلْكَ)
- תנועות העזר
- בניין 1 (فعل) – הפועל בציווי
- בניין 1 (فعل) – בינוני פועל ופעול
- בניין 2 (فعّل) – נטיית העבר
- בניין 3 (فاعل) – נטיית העבר
- ערך היתרון – נדרשת ידיעה פסיבית
- כינויי מושא/פעול – נדרשת ידיעה פסיבית
- יַא א(ל)נִסְבַּה (يّ היחס) – נדרשת ידיעה פסיבית
- המספר היסודי 10-3 – נדרשת ידיעה פסיבית
- סדר המילים במשפט הפועלי (הנשוא הפועלי בא בנסתר/נסתרת לפני נושא ברבים) – נדרשת ידיעה פסיבית
- כינויי הזיקה – נדרשת ידיעה פסיבית
ג. שימוש במילון ערבי-עברי
- הכרת סדר אותיות הא"ב הערבי ושימוש מושכל במילון ערבי-עברי
- פענוח מילים לא מוכרות בעזרת המילון
- הבנת כותרות עיתונים ו/או ידיעות עיתונאיות אותנטיות או מעובדות
ד. שיח בין-אישי
ניהול שיחה בסיסית במגוון נושאים נתונים:
- ברכות
- מילות נימוס ופנייה
- בני המשפחה ועיסוקם
- צבעים
- פריטי לבוש בסיסי
- ארוחת הבוקר
- המספרים (10-1)
- פתגמים ומטבעות לשון
ה. עדות ודתות בישראל
תיאור (בעברית) של לפחות אחת מן העדות/הדתות החיות בישראל (מוסלמים, ערבים – נוצרים, דרוזים, בדואים, צ'רקסים) הכולל את:
- שמות מקומות היישוב של בני הדת/העדה
- שמות האתרים והמקומות המקודשים לבני הדת/העדה
- מידע על החגים ו/או המנהגים המיוחדים לבני הדת/העדה
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הערכה/חשיבה ביקורתית – להביע עמדות אישיות מנומקות על יצירה או על רכיבים בתוכה, בעל פה ובכתב
- חשיבה רפלקטיבית – להתבונן על אופן קריאתו בסביבה הדיגיטלית ולפתח מודעות לקשייו ולכישוריו
- ידע והבנה – לקרוא קריאה קולית מדויקת ומוטעמת של טקסט מנוקד ובלתי מנוקד
- ייצוג ידע – לארגן רעיונות במבנים מתאימים: תיאור והדגמה, סיבה ותוצאה, טיעון והנמקה, שאלות ותשובות, בעיות ופתרונן, השוואה
- סינתזה/אינטגרציה – לדלות מידע מכמה מקורות מידע ולכתוב סיכום בהתאם למטרות הלימודיות
מיומנויות בין אישיות
- אמפתיה – לגלות רגישות לאחר בעקבות חוויה, קריאה או צפייה ולשתף את האחר ברגשות
- מעורבות חברתית – לגבש דעה מנומקת ביחס לסוגיה חברתית ולדון עם חבריו על דרכים לקדם אותה
- ניהול שיח – להקשיב לאחר, להשתלב בדיבור באופן מוסכם ולהגיב לעניין באופן הולם
- שיתוף פעולה – לשתף פעולה עם אחרים, לבצע מטלה קבוצתית, ליזום משימה משותפת תוך כדי חלוקת עבודה
מיומנויות תוך אישיות
- התמדה – לשכתב טקסט שכתב עד אשר הוא שבע רצון מתוכנו ומאיכותו
- מודעות רגשית – לזהות רגשות של דמויות ספרותיות על סמך משמעות משתמעת וקריאה פרשנית
- מסוגלות – להאמין ביכולתו לקדם את כישוריו כדובר וכמאזין
- סקרנות – לגלות חיבור פנימי לנושאים הנלמדים לחקור ולהתעניין ולהרחיב את ידיעותיו