מנהלים יקרים.
ההנחיות המעודכנות לתקופת הקורונה נמצאות באתר לומדים בביטחון המוסיף להתעדכן לפי השינויים וההנחיות
מפת המקצועות:ט/שעת חברה
מתוך מתנ״ה תש״פ
תוכן עניינים
- 1 שעת חברה
- 1.1 תכנית הלימודים
- 1.2 ידע
- 1.2.1 א. התלמיד כחלק מקבוצה חברתית, חברות ושיתוף פעולה
- 1.2.2 ב. מנהיגות ואחריות חברתית
- 1.2.3 ג. לחיות בחברה דמוקרטית רב תרבותית
- 1.2.4 ד. שייכות, סולידריות ומעורבות
- 1.2.5 ה. טיפוח זהות ישראלית - יהודית (בהתאמה למגזרים - בפיתוח)
- 1.2.6 ו. מחויבות למדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית
- 1.2.7 ז. סיום ופרידה, יציאה לחופשה
- 1.3 מיומנויות
- 1.4 ערכים
שעת חברה
תכנית הלימודים
ידע
א. התלמיד כחלק מקבוצה חברתית, חברות ושיתוף פעולה
- התלמיד יבין את הציפיות שלו ושל קבוצת השווים בכיתה וידע לתרגם אותן לתקנון כיתתי ברוח המוסד החינוכי.
- התלמיד יכיר את המושגים קבוצה וקבוצת עמיתים.
- התלמיד יכיר את המושג קהילה ויבין את קשרי הגומלין בין קהילת בית הספר לקהילה הגיאוגרפית.
- התלמיד יכיר ויברר מרכיבי זהות יהודיים וישראליים שלו ושל הקבוצה.
- התלמיד יכיר גיבורי תרבות נוער ויברר את השפעותיהם על זהותו האישית בפרט ועל זהות הנוער בכלל.
- התלמיד ידע לצרוך תקשורת מתוך מודעות ליתרונות ולסכנות.
ב. מנהיגות ואחריות חברתית
- התלמיד יבין את המושגים מעורבות, שותפות ואחריות.
- התלמיד יעמוד על טיב היחסים בין מנהיג למונהגים על ידיו.
- התלמיד יעסוק במושג דוגמה אישית בהקשר למנהיגות.
- התלמיד יכיר מנהיגים מעוררי השראה מהארץ ומהעולם בעת החדשה.
ג. לחיות בחברה דמוקרטית רב תרבותית
- התלמיד יכיר את המושגים הידברות ופלורליזם וחשיבותם בחברה דמוקרטית.
- התלמיד יעסוק בדרכי מחאה ובגבולותיהן.
- התלמיד יכיר ויתרגל דרכים לדיון מובנה המסייע להידברות במצבי קונפליקט.
- התלמיד יכיר את הכלי "מסר האני" כמסייע לתקשורת במצבי קונפליקט.
- התלמיד יכיר גישות שונות בתרבות היהודית ובתרבויות אחרות בהקשר ליחס לשונה.
- התלמיד יכיר את המושג כבוד הדדי ויברר את זהותו ואת ערכיו במפגש עם השונה.
- התלמיד יכיר מרכיבים דומים ושונים בין בני נוער ממגזרים שונים בחברה הישראלית.
ד. שייכות, סולידריות ומעורבות
- התלמיד יברר את מחויבותו כיהודי וכישראלי לתרבות, לסביבה ולחברה.
- התלמיד יכיר את סולם הערכים האישי, האוניברסלי והיהודי.
- התלמיד יבין כי מעורבות חברתית תורמת להתפתחותו האישית ולפיתוח תחושת השייכות שלו לקהילה.
- התלמיד יעסוק ביחסי ישראל-תפוצות ויכיר בחשיבות הערבות ההדדית בין ישראל לתפוצות לשם הבטחת המשך קיומו ועתידו של העם היהודי.
- התלמיד יבין את החשיבות של צרכנות נבונה ומודעת למען עולם בר קיימא.
ה. טיפוח זהות ישראלית - יהודית (בהתאמה למגזרים - בפיתוח)
- התלמיד יכיר את יום הזיכרון ליצחק רבין, את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ואת יום הזיכרון לחללי צה"ל ומשמעותם.
- התלמיד יכיר ימי לוח בתרבות היהודית, הישראלית והאוניברסלית ומשמעותם.
- התלמיד יכיר את המושגים אנטישמיות ואנטישמיות חדשה.
- התלמיד יבין סוגיות של התמודדות רוחנית וזהות יהודית בתקופת השואה (בשבילי הזיכרון).
- התלמיד יכיר את המושג "חסידי אומות העולם" וסיפורי הצלה שונים בתקופת השואה תוך כדי דיון במורכבות ההצלה ובמשמעות מעשי הצלה אלה (בשבילי הזיכרון).
ו. מחויבות למדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית
- התלמיד יעסוק בביטויים שונים של התרבות הישראלית בתחומים של ספרות, שירה, אדריכלות, אופנה וכדומה.
- התלמיד יכיר את המושגים כור היתוך ופלורליזם תרבותי בהקשרים חברתיים.
ז. סיום ופרידה, יציאה לחופשה
- התלמיד יסכם ברמה האישית והקבוצתית את השנים בחטיבת הביניים ויציב יעדים לעתיד.
- התלמיד ידע להכיר תודה לחבריו לכיתה ולמוריו.
- התלמיד יהיה מודע להתנהגויות סיכוניות לקראת חופשת הקיץ.
מיומנויות
מיומנויות קוגניטיביות
- הבנה – הבנת מושגים הקשורים למעורבות, שותפות ואחריות בקבוצה ובקהילה
- העברה ויישום – שימוש במיומנויות ובידע הנרכש והעברתם לתחומי דעת וחיים שונים
- חשיבה רפלקטיבית – תהליכי עיבוד, המללה והמשגה של התנסויות חברתיות
- חשיבה ביקורתית – בחינת מצבים מנקודות מבט שונות
- נקיטת עמדה – גיבוש עמדה בסוגיות ערכיות שונות תוך כדי הפעלת שיקול דעת
מיומנויות בין אישיות
- איתור צרכים ויזמות חברתית – ערנות ומודעות לסביבה, איתור צרכים, העלאת יוזמות אפשריות למימושם וקידום פעולות למימושן
- התנהלות חברתית – עמידה בלחץ חברתי, התחשבות בחברים בהקשר לרשתות חברתיות
- ניהול שיח מכבד – הקשבה, ביטוי עצמי והצגת עמדה מנומקת במסגרת דיונים בכיתה ובקבוצה
- קבלת החלטות – קבלת החלטות מושכלות תוך כדי רגישות חברתית ערכית לפרט ובקבוצה
- שיתוף פעולה ועבודת צוות – לקיחת חלק פעיל ומקדם בחיי הכיתה כקבוצה חברתית
מיומנויות תוך אישיות
- אמפתיה – אמפתיה ומודעות רגשית לצורכי הפרט והחברה
- מודעות – מודעות ליכולות אישיות כבסיס להעצמה אישית ולתרומה לכיתה ולבית הספר
- מימוש עצמי – בירור מרכיבי הזהות האישית, החברתית והתרבותית ומימושה
ערכים
כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם
- כבוד הדדי וקבלת השונה בתרבות היהודית ובתרבויות אחרות
- יושר והגינות בהקשר ליחסים בקבוצה ותקשורת בין אישית
מימוש עצמי, מיצוי היכולות וניהול חיים בעלי משמעות
- מימוש עצמי במסגרת הכיתה כקבוצה חברתית
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות
- הידברות ופלורליזם וחשיבותם במדינה דמוקרטית ורב תרבותית
- רב תרבותיות וישראליות משותפת וביטוייה בתרבות הישראלית
- חופש הביטוי וגבולות המחאה כחלק מטיפוח תרבות דמוקרטית
ערכי מורשת ותרבות יהודיים-ציוניים וערכי תרבות ייחודיים
- שייכות ומחויבות לזהות תרבותית בהקשר לחגים, מועדים וימי זיכרון כמעצבים זיכרון קולקטיבי
- מחויבות יהודית וישראלית לתרבות, לסביבה ולחברה
- התמודדות רוחנית וזהות יהודית בתקופת השואה
- ערבות הדדית ביחסי ישראל-תפוצות לשם הבטחת המשך קיומו ועתידו של העם היהודי
צדק חברתי, סולידריות, מעורבות חברתית וסביבתית
- מודעות וערנות לקהילה ולסביבה הקרובה
- מעורבות חברתית ותרומתה להתפתחותו האישית של הפרט ולפיתוח תחושת השייכות שלו לקהילה
- צרכנות נבונה ומודעת למען עולם בר קיימא